[REVIEW] Arlo Ultra: Slimme en sterke beveiligingscamera

Gadgets Jelle van Es 20 apr 2020

We zitten met zijn allen meer thuis dan dat we zouden willen. Qua timing is een review over een beveiligingscamera wellicht niet al te best. Doordat we meer thuis zijn, is het aantal inbraken minder dan gemiddeld. Toch hopen we dat we over een tijd weer op vakantie kunnen gaan en weer naar werk kunnen. Voor die momenten kan camera zoals de Arlo Ultra je voorzien van beelden die je in het geval van inbraak dan weer kunt delen met de politie.

Maar ook buiten dat scenario kan de Arlo Ultra goed van pas komen. Denk daarbij aan iemand die een pakket komt bezorgen. Als je geen slimme deurbel hebt, dan kun je gebruik maken van deze beveiligingscamera om te praten. Of wellicht heb je te maken met vandalen die in de buurt spiegels van auto’s er af trappen. Met deze camera kun je dat dag en nacht in beeld brengen en op die manier stappen ondernemen. Dit zijn de punten die mij tijdens het testen zijn opgevallen.

Kwaliteit van de camera is zeer goed

De Arlo Ultra is geen groot apparaat. Het is net een slag groter dan een gemiddelde webcamera. Maar laat je je daarmee niet voor de gek houden. De kwaliteit van de camera is erg goed. Zeker wanneer je wel eens kijkt naar Opsporing verzocht en je de dramatische kwaliteit aan beelden ziet, is dit een feest. Hij kan tot een resolutie van 4K opnemen, maar ook de Full HD-versie is behoorlijk indrukwekkend om te aanschouwen. Zowel ‘s nachts als overdag zie je beelden die helder en duidelijk zijn. Daarnaast is de camera ook breed. Met een hoek van 180 graden kun je echt veel dingen in het gezichtsveld van de camera zien.

Arlo Ultra
Een voorbeeld van het beeld dat wordt uitgezonden (Afbeelding: Jelle van Es / WANT)

Gebruiksvriendelijk

Een kwartier nadat ik de Arlo Ultra uit de verpakking had gehaald, had ik hem aan de praat. Het is allemaal zeer gebruiksvriendelijk. Je plaatst eerst het basisstation, voorziet die van stroom en een LAN-kabel, downloadt vervolgens de app op je smartphone, activeert de camera door de batterij te plaatsen en vervolgens verbindt alles redelijk snel en makkelijk met elkaar. Vanaf je smartphone krijg je vervolgens het beeld van de camera te zien (met een kleine vertraging) en zie je zodoende of het goed staat of dat je het moet aanpassen.

Arlo Ultra
Dit is wat er in de verpakking zit (Afbeelding: Arlo)

Diverse instellingsmogelijkheden

Daarnaast is het zo dat de Arlo Ultra met een lading aan instellingen komt. Zo kun je zelf bepalen wanneer de camera aan en uit gaat via schema’s, kun je binnen het videoveld een selectie maken waarop de camera moet aanslaan wanneer er binnen dat gebied beweging is, kun je het volume van de luidspreker aanpassen, kun je direct praten wanneer iemand zich in het veld bevindt, kun je de lamp automatisch aan of uit laten gaan en nog veel meer. Wellicht dat het even wat tijd kost om de juiste setting te vinden, maar wie er in investeert, kan er echt het maximale uit halen.

Geen gedoe met draden

Een ander fijn punt is dat je geen gedoe hebt met draden. De Arlo Ultra werkt met een ingebouwde batterij die afhankelijk van de instellingen makkelijk een maand of twee mee zou moeten gaan. Vervolgens kun je deze er makkelijk uithalen en zo weer opladen. Wel moet je als je de camera buiten ophangt even een gat boren en daar via een schroef hem ophangen, maar ook dat is iets dat voor de meesten geen probleem moet zijn. Hierdoor hoef je dus geen technische kennis te hebben om hem te gebruiken.

Arlo Ultra
Geen gedoe met draden (Afbeelding: Jelle van Es / WANT)

Erg prijzig

Toch moeten ik deze review eindigen met een kanttekening. En dat is dat de Arlo Ultra prijzig is. Het basispakket dat bestaat uit een camera en een basisstation. Er zijn simpelweg goedkopere alternatieven. Deze hebben wellicht niet de kwaliteit van dit product, maar 499 euro is simpelweg een flinke investering voor een beveiligingscamera die je wellicht nooit hoeft te gebruiken. Daarnaast is het ook wel jammer dat je het basisstation moet voorzien van een LAN-kabel. Dat betekent dat je hem of een kabel moet trekken. In een wereld van WiFi 6 en snelle draadloze verbindingen voelt dit een beetje ouderwets aan.

Geen goedkope oplossing (Afbeelding: Arlo)

De Arlo Ultra is onder andere hier te koop. Wil je meer lezen over beveiligingscamera-opties? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.