[REVIEW] Dragon Ball Z: Kakarot: kent veel content

Games Jelle van Es 21 jan 2020

De Dragon Ball Z-reeks neemt mij terug naar het midden van de jaren negentig, toen ik via Cartoon Network kennis maakte met de game. Elke dag na de middelbare school fietste ik naar huis om de nieuwe aflevering te zien en vervolgens bij vele afleveringen erg lang wachten totdat er daadwerkelijk wat gebeurde. Dragon Ball Z: Kakarot geeft je de mogelijkheid om deze avonturen opnieuw te beleven.

Nu zijn de verhalen van Dragon Ball Z al regelmatig naar gamevorm vertaalt en heb je vele iconische momenten al opnieuw kunnen beleven. Toch is Dragon Ball Z: Kakarot net wat anders. Hoewel het vechtsysteem bekend voor komt, is dit een game met meer verhaal, zij-missies en de mogelijkheid om in grote open omgevingen jezelf te verplaatsen en uiteindelijk op die manier tegen willekeurige vechtersbazen te knokken.

Genoeg content

Als je kijkt wat je in Dragon Ball Z: Kakarot kunt doen, dan is er op het gebied van content echt genoeg te beleven. In het hoofdverhaal beleef je de vele iconische gevechten en momenten, waarbij je regelmatig tussen personages wisselt. De ene keer vecht je met Piccolo, dan weer met Goku, Gohan of de vele anderen. Maar buiten dat hoofdverhaal zijn er diverse zijmissies, waarbij bekende personages uit de reeks je om hulp vragen. Meestal is dat een kwestie van een paar vijanden verslaan, maar op andere momenten moet je op zoek gaan naar bekende voorwerpen.

Dragon Ball Z Kakarot
Genoeg rust in de game (Bron:Bandai Namco)

Rondvliegen en orbs verzamelen is vermakelijk

Een ander element waarmee je aan de slag gaat, is het vrij rondvliegen door de wereld. Terwijl je dat doet, kun je onderweg allemaal verschillende orbs oppakken. Deze verdien je ook door willekeurige en missiegevechten te voltooien en zet je uiteindelijk in om nieuwe vaardigheden die je tijdens het avontuur kunt vrijspelen. Via experiencepunten ga je in levels omhoog en op die manier sta je beter je mannetje wanneer je een sterke tegenstander voorgeschoteld krijgt. Andere dingen die je inde omgeving kunt doen is het verzamelen van voedsel om gerechten van te laten maken om je HP en andere elementen te vergroten, het slopen van vijandige gebouwen en het zoeken van speciale medailles of herinneringen van vroeger. Op die manier is Dragon Ball Z: Kakarot een titel om je lang mee te vermaken.

(Bron: Bandai Namco)

Visueel sterk

Over het algemeen ziet Dragon Ball Z: Kakarot er sterk uit. Met name de cutscenes waarin de belangrijkste momenten uit de game naar voren komen zijn een lust voor het oog. Ik heb daarbij gebruik gemaakt van de Japanse stemmen en die zorgen er wat mij betreft voor dat de animatie meer recht wordt aangedaan. Maar ook wanneer je gewoon rondvliegt of normale gesprekken met personages hebt komt de toffe stijl van de animatie in de game uitstekend tot leven.

Dragon Ball Z Kakarot
Goku pakt de staart van Raditz (Bron: Bandai Namco)

Jezelf op meerdere manieren verbeteren

Hoewel je het grootste gedeelte van de game vechtend door brengt, zijn er wel degelijk genoeg RPG-elementen. Met name op de manieren waarop je jezelf kunt verbeteren komt dat terug. Naast het stijgen in levels heb je bijvoorbeeld de verschillende Community Boards. Door hoofd- en zijmissies te voltooien krijg je emblemen van personages die je dan op zo’n bord kunt plaatsen. Afhankelijk op welk soort bord je ze plaatst en hoe sterk zij in die bepaalde vaardigheid zijn, verdien je diverse bonussen, die net het verschil kunnen maken in een pittig gevecht.

Picolo in actie (Bron: Bandai Namco)

Combatsysteem iet wat gedateerd

Toch is er zeker wel wat commentaar te leveren op Dragon Ball Z: Kakarot. En dat heeft voornamelijk te maken met het feit dat we het allemaal al een keer hebben meegemaakt. Qua verhaal begrijp ik dat wel, maar ook het vechtsysteem is iets dat je kent van de oudere games. In open arena’s kun je er flink op los meppen, gebruik maken van speciale aanvallen en vijandelijke aanvallen proberen te ontwijken. Je hebt het echter allemaal al een keer gedaan in een oudere game en dat valt toch wel een beetje tegen. Een vechtsysteem met iets meer diepgang en variatie had de game niet misstaan.

Knokken tegen oude
bekenden
(Bron:Bandai Namco)

Toch kan ik Dragon Ball Z: Kakarot van harte aanraden. Er is genoeg te doen, het ziet er lekker uit en het verhaal blijft mooi om te beleven. De game is nu beschikbaar op de pc, PlayStation 4 en Xbox One. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.