[REVIEW] FIFA 20: Iets te weinig veranderingen

Games Jelle van Es 27 sep 2019

Elk jaar is de release van de nieuwe FIFA een groot geheel. Het is namelijk de game die massaal wordt aangeschaft en gespeeld. En dat snap ik, het is immers een goede serie. Toch zie ik dat de ontwikkelaar niet elk jaar met vuurwerk uitpakt. Wat dat betreft is FIFA 20 een ietwat veilige uitgave. Een game die voor een groot gedeelte voort bouwt op het fundament dat een paar jaar geleden is gelegd en hier en daar iets probeert te brengen.

De grootste vernieuwing wat dat betreft is de komst van Volta Football. Weet je nog dat we jaren lang hebben gezeurd dat we het zaalvoetbal-gevoel van FIFA 98 terug willen? Nou, dat is voor een groot gedeelte Volta Football, maar dan met een mix van FIFA Street. Daarnaast komen ook bekende modi terug en kun je weer uren losgaan. Dit zijn de vijf punten die mij tijdens het spelen zijn opgevallen.

Gameplay iets langzamer voor meer tactiek

Elk jaar is het de vraag wat de nieuwe voetbalgame gaat doen op het gebied van snelheid. In FIFA 20 heb ik het gevoel dat het weer een tikje langzamer is geworden. Daardoor heb je iets meer overzicht op het veld en is het idee dat je er als speler meer tactiek in kunt stoppen. Daarbij heb ik alleen wel het probleem dat mijn medespelers niet altijd doen wat ik wil. Met name op de flanken zijn er vaak genoeg momenten waarop je zou willen dat er in de diepte gespeeld wordt, maar doen de vleugelaanvallers niks qua loopactie. Maar buiten dat zijn er gelukkig genoeg mogelijkheden om een goede aanval op te zetten en een doelpunt te maken. Bij dat laatste is het gelukkig iets minder automatisch en is het gevoel van euforie wanneer je scoort dan ook groot.

co-op games
(Bron: Electronic Arts) (Bron: Electronic Arts)

Nederlands commentaar is best te doen

Eén van de grote veranderingen in de Nederlandse versie van FIFA 20 is natuurlijk de wisseling van het commentaar. Evert en Youri zijn aan de kant gezet en in plaats daarvan krijg je Sierd de Vos en Jeroen Grueter. En eerlijk is eerlijk, met de komst van dit duo zit er in elk geval meer beleving in het commentaar. Met name wanneer je tegen of met Spaanse spelers speelt is het een verademing hoe El Sier hun namen uitspreekt. Het voelt allemaal een stuk warmer. Daarnaast pakt De Vos regelmatig uit met grappige uitspraken. De vraag is echter wel hoe lang het gaat duren voordat het irritant wordt. Ik prefereer nog altijd het Engelse commentaar (hoewel dat ook nog vele mijlen achter ligt op het commentaar dat bij bijvoorbeeld NBA 2K20 wordt gegeven), maar het Nederlandse is in elk geval een stuk minder slecht dan dat het was. Het is zeg maar van afgrijselijk verbetert naar best te doen. En dat is een enorme stap.

(Bron: Electronic Arts)

Volta Football is grappig…

Volta Football is zonder twijfel de grootste vernieuwing in FIFA 20 en kan gezien worden als de opvolger van The Journey, waarbij je met Alex Hunter op weg ging naar glorie. Dat doe je nu in de verhaalmodus van Volta Football. Met een lokaal voetbalteam probeer je je te kwalificeren voor het WK. Helaas kom je daarbij een hobbel op de weg tegen en ga je vervolgens wedstrijden spelen en nieuwe teamleden rekruteren, terwijl je eigen gemaakte speler door te spelen en te trainen ook beter wordt. Het is een modus waarbij je of op veldjes met kleine doelen speelt of in grotere doelen met een keeper. Het is qua stijle echt anders en leuk om te doen.

FIFA 20
FIFA 20 Volta Football (Bron: Electronic Arts)

… maar niet meer dan een extraatje

Maar tegelijkertijd moet ik ook toegeven dat het iets is waar je niet heel veel uur mee gaat doorbrengen. Het is niet meer dan een extraatje dat leuk is om te proberen, maar lang niet zo boeiend is als The Journey was. Bovendien is het een modus die qua speelstijl erg anders is en niet echt is voorzien van gameplay die er goed bij past. Op die manier is het vlees noch vis en dat is een gemiste kans.

FIFA 20
(Afbeelding: Electronic Arts)

Iets te veel van hetzelfde

Voor de rest voelt FIFA 20 een beetje als een deja vu. Het is iets te veel als FIFA 19. Men heeft geprobeerd om te vernieuwen met Volta Football, maar uiteindelijk is dat toch iets minder interessant dan het verhaal dat je beleefde met The Journey. Wat rest is de carrièremodus en Ultimate Team. Bij die eerste is het nog altijd irritant dat je niet gewoon een speler-coach kunt zijn, maar moet kiezen om te spelen met je eigen personage of gewoon een team organiseren. En Ultimate Team is ook redelijk bekende koek. Andermaal heb je de mogelijkheid om je eigen topteam samen te stellen, waarbij Electronic Arts je vaak verleidt om geld uit te geven om zo snel een beter team neer te zetten. FIFA 20 is nog altijd een game waar je waarschijnlijk heel veel tijd in gaat steken, maar het is wel jammer dat er niet echt veel verbeterd is.

Ronald Koeman FIFA 20 icon
Ronald Koeman in Ultimate Team (Bron: Electronic Arts)

FIFA 20 is nu beschikbaar voor zo’n beetje elk platform. Wil je meer lezen over gaming? Dan raden we je graag onze speciale overzichtspagina aan.