[REVIEW] Game & Watch: Super Mario Bros. is een ideaal hebbedingetje

Games Jelle van Es 24 nov 2020

Dit jaar viert Nintendo dat het 35 jaar geleden is dat Mario voor het eerst in een game verscheen. Als onderdeel van die viering kregen we eerder al een fijne Mario-trilogie die opnieuw werd uitgebracht op de Nintendo Switch. Ook verscheen de grappige en gratis Battle Royale-game Mario 35. En met Game & Watch: Super Mario Bros. is er sinds 13 november een nieuw product op de markt.

Game & Watch: Super Mario Bros. is een echte ode aan de oude tijd van gaming. Vroeger werden er verschillende simpele zakcomputers uitgegeven met één of soms twee spelletjes. Ook Nintendo heeft daar heel wat varianten van uitgebracht en had daar redelijk wat succes mee. Dit product is een mooie knipoog naar die oude tijd, terwijl het tegelijkertijd ook een superleuk gadget is. Ik ben er een tijdje mee aan de slag gegaan.

Game & Watch: Super Mario Bros. ziet er top uit

Wanneer je de Game & Watch: Super Mario Bros. in huis haalt, dan voelt dat gelijk aan als een cadeau wat je mag uitpakken. Het geheel komt in een heerlijke klassiek gouden doosje wat je heel voorzichtig opent. En als je het product er dan eenmaal uithaalt, dan voelt het aan als een mooi product. Hij is lekker compact, kan makkelijk opgeladen met een USB-C kabel (die er ook bij zit) en de gouden en rode kleuren van de handheld hebben ook iets klassieks. Het scherm zelf is gelukkig wel van deze tijd en levert scherpe beelden op, ook al speel je games die vele jaren geleden zijn uitgebracht.

Game & Watch: Super Mario Bros.
Toffe verpakking (Afbeelding: Jelle van Es / WANT)

Super Mario verveelt nooit

Ik ben opgegroeid met de NES, ook al had ik die zelf nooit in huis. Ik koos mijn vriendjes uit op basis van wat ze qua spelcomputer hadden en zodoende heb ik vele uren met de eerste Mario doorgebracht. En door het weer te spelen op de Game & Watch: Super Mario Bros. kom je er achter hoe goed die game eigenlijk was. Het is een titel die gewoon uitstekend in elkaar zit en nooit vergeet. Bijkomend voordeel is dat wanneer je het apparaatje uit zet, je gewoon verder kunt gaan waar je gebleven was. Op die manier is het mogelijk om de game in verschillende korte segmenten te spelen.

Blijft leuk om te spelen (Afbeelding: Nintendo)

Mooie manier om The Lost Levels te ontdekken

Naast de klassieke Mario beschikt de Game & Watch: Super Mario Bros. ook over Super Mario Bros 2: The Lost Levels. Dit is de tweede Mario-game zoals die oorspronkelijk in Japan verscheen. De game is al een paar keer op andere manieren uitgebracht, maar mocht je die gemist hebben, dan is dit de mooie kans om een stukje gamegeschiedenis alsnog te beleven.

Wel wat aan de dure kant

Hoe tof ik de Game & Watch: Super Mario Bros. ook vind, het is moeilijk om de hoge prijs voor het gadget te verantwoorden. Zestig euro is een flinke investering voor iets waar je een tweetal games en een geinige extra in de vorm van Ball op kan spelen. Dan heb je natuurlijk ook nog een digitale klok functie met wat geinige easter eggs, maar dat voegt niet heel erg veel toe. Het is daarmee echt een hebbedingetje voor iemand die het tof vind om alles van Mario te verzamelen. Zo moet je het ook echt zien, want als je het wilt halen om de klassieke game te spelen, dan zijn er vandaag de dag simpelweg betere en goedkopere manieren om met die game aan de slag te gaan.

De Game & Watch: Super Mario Bros. is nu beschikbaar. Wil je meer lezen over alles dat met gaming te maken heeft? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.