[REVIEW] Mortal Kombat 11: Aftermath biedt meer verhaal

Games Jelle van Es 5 jun 2020

Vorig jaar verscheen het uitstekende Mortal Kombat 11. Een vechtgame die hier en daar wat lelijke microtransacties kende, maar qua inhoud erg goed was. Het vechtsysteem is van een hoog niveau, het verhaal dat je meemaakt is ijzersterk en de bruutheid is om je vingers bij af te likken. Voor hen die meer willen is er nu Mortal Kombat 11: Aftermath.

Er zijn simpelweg twee manieren om te kunnen genieten van Mortal Kombat 11: Aftermath. Ten eerste kun je als nieuwkomer een bundel kopen die de originele release combineert met de uitbreiding. Maar je kunt ook los de uitbreiding aanschaffen en aan de slag gaan met de nieuwe content. Dit zijn daarbij de punten die mij tijdens het spelen zijn opgevallen.

Meer verhaal

Eén van de sterkste punten van het origineel was zonder twijfel het verhaal. En dat verhaal gaat in Mortal Kombat 11: Aftermath verder. In dat verhaal zien we dat de nieuwe Fire God Liu Kan de hulp inschakelen van vrienden en vijanden om zo een nieuwe wereld te scheppen die recht doet aan de wensen en de rechtmatigheid. Dat is uiteraard makkelijker gezegd dan gedaan. Het verhaal biedt een paar uur aan content. Daarin krijg je heerlijke cinematische video’s voorgeschoteld waarin het verhaal wordt verteld en het er soms hard aan toegaat. En natuurlijk moet er ook veel geknokt worden. Dat is dan weer een ideale manier om de nieuwe personages die met de uitbreiding komen te leren kennen.

Verhaal blijft een sterk punt (Afbeelding: Warner Bros)

Drie nieuwe personages om mee los te gaan

Er zijn in totaal drie personages toegevoegd aan Mortal Kombat 11: Aftermath. Sheeva en Fujin zijn daarbij personages die behoren tot de wereld van Mortal Kombat. Met Robocop heb je het derde personage te pakken. Dit is een personage die als gast wordt toegevoegd. Zoiets werd in het verleden al gedaan met The Joker en The Terminator. Robocop is daarbij wel een personage die wat mij betreft niet heel erg veel toevoegt. Met hem probeer je voornamelijk afstand te houden tussen jou en je tegenstander. Dat terwijl ik het liefst gewoon vol in de aanval ga. De andere twee personages passen wat dat beter in het geheel en kennen diverse brute moves.

De nieuwe strijders (Afbeelding: Warner Bros)

Ook content voor wie Mortal Kombat 11: Aftermath niet wil kopen

Met Mortal Kombat 11: Aftermath wordt er ook content vrijgegeven voor de Mortal Kombat 11-bezitters die de uitbreiding niet gaan kopen. Zo is het dus voor iedereen een klein feestje. Er zijn nieuwe stages om in te vechten, nieuwe brutality finishers, er zijn stage finishers en het meest interessante zijn de Friendships. In plaats van dat je de tegenstander aan het einde op een gruwelijke manier afmaakt, maak je een finishing move die uitloopt op een feestje. Het is erg vrolijk en koddig en is in sommige gevallen nog net iets lulliger om het gevecht mee af te maken dan wanneer je het hoofd van de tegenstander zijn romp af trapt.

Friendship! (Afbeelding: Warner Bros)

Mortal Kombat 11: Aftermath is behoorlijk duur

Wanneer je enkel de uitbreiding wilt scoren, dan betaal je voor Mortal Kombat 11: Aftermath nog altijd een slordige 39,99 euro. Dat past een beetje in de lijn van de andere hoge bedragen die voor DLC voor de game wordt gerekend, maar als je puur kijkt wat je er voor krijgt, dan is het een behoorlijke investering. Voor hetzelfde geld koop je namelijk één van de topgames die in 2019 zijn verschenen en kijk je op Youtube naar een Let’s Play-video die het verhaal vertelt. Die paar extra personages laat je dan voor lief en geniet je gewoon van de gratis toevoegingen.

Geen goedkoop geheel (Afbeelding: Warner Bros)

Wat dat betreft is Mortal Kombat 11: Aftermath vooral interessant als je een volkomen nieuwkomer bent of wanneer je echt uren los wilt gaan met het leren van een nieuw personage. De game is nu beschikbaar voor de verschillende platformen. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.