[REVIEW] Persona 4 Golden: klassieke JRPG op de pc

Games Jelle van Es 13 jun 2020

Eén van mijn favoriete games allertijden is Persona 4. De game kwam oorspronkelijk uit op de PlayStation 2 op het moment dat de PlayStation 3 al een tijdje uit was. Toch sloot ik met plezier die oude spelcomputer aan om me uren op te sluiten in de heerlijke wereld van de JRPG. Een paar jaar later werd de game opnieuw uitgebracht als Persona 4 Golden en was het één van de beste redenen om een PlayStation Vita te scoren.

Inmiddels zitten we in 2020. Het is ruim elf jaar geleden dat de game verscheen. En toch is de game weer levend. Atlus besloot namelijk om de klassieker opnieuw uit te brengen, maar deze keer op de pc. En daar ben ik vervolgens heel wat uurtjes mee aan de slag gegaan. Dit zijn de punten die me zijn opgevallen aan Persona 4 Golden.

Visueel is Persona 4 Golden behoorlijk netjes

Oorspronkelijk is Persona 4 Golden dus een PlayStation 2-game, maar daar merk je eigenlijk niet zo heel erg veel van. De wereld waarin de game zich afspeelt moet het hebben van een redelijk duidelijk en overzichtelijk design en dat is goed over te zetten naar de ietwat modernere spelcomputer. Daarnaast is het zo dat alles een stuk scherper oogt op de pc. Zodoende komen personages wat mij betreft een stuk beter tot leven. Je ziet echt dat de ontwikkelaar zijn best heeft gedaan om de game niet zomaar simpel over te zetten en dat is ze wat mij betreft gelukt.

Ziet er beter uit (Afbeelding: Atlus)

Een game met vele lagen

Persona 4 Golden is daarnaast een game met verschillende lagen. Je begint de game als een jonge vent die uit Tokio komt en gaat wonen op het Japanse platteland. Hij ontmoet nieuwe mensen op school en sluit zo vriendschappen. Tegelijkertijd is er van alles gaande in de omgeving. Er vinden moorden plaats, je ontdekt dat je via de televisie kunt afreizen naar een andere werelden waar je er op los knokt, je bouwt relaties op en bepaalt hoe je de vrije tijd die je hebt zo nuttig mogelijk besteed. Op die manier maak je dus telkens keuzes en heb je het gevoel dat je echt een leven daar leidt.

Persona 4 Golden
Mooie momenten (Afbeelding: Atlus)

Muziek blijft fijn

Muziek in games blijft wat mij betreft altijd belangrijk en in Persona 4 Golden zit het goed in elkaar. De verschillende deuntjes zijn herkenbaar en koppel je behoorlijk snel aan de verschillende settings waarin je terecht komt. Op die manier zorgt de muziek er eigenlijk voor dat de game beter tot leven komt. De muziek is ook heerlijk om af te luisteren tijdens het werk.

Muziek blijft fijn (Afbeelding: Atlus)

Lang houdbaar

Net als bij een game als Persona 5 is Persona 4 Golden een game van de lange adem. Wanneer je alles uit de game wilt halen, dan ben je er zeker een uurtje of zestig mee bezig. En wat mij betreft verveelt de game dan geen enkel moment. Als jij dus een tijdje niks hebt gespeeld en echt op zoek bent naar een game om je in te gooien, dan is dit een titel waar je heel erg lang mee los kunt gaan.

Veel gevechten (Afbeelding: Atlus)

Ik wil hem ook op andere platformen spelen

Het is fijn dat Persona 4 Golden opnieuw is uitgebracht. Door de heruitgave ziet de game er beter uit dan ooit en het is een titel die vele jaren geleden is uitgekomen. Dat betekent dus dat je hem of nog niet eerder hebt gespeeld of dat het al heel erg lang geleden is. Tegelijkertijd vind ik het ietwat vreemd dat de maker er voor heeft gekozen om de game op de pc uit te geven. Ik had eigenlijk gehoopt dat hij ook op andere platformen zou komen, zoals bijvoorbeeld de Nintendo Switch. Destijds liet de Vita-versie zien dat het echt een perfecte game is om onderweg te spelen.

Dit op de Switch please (Afbeelding: Atlus)

Persona 4 Golden is nu beschikbaar op de pc via Steam. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.