[REVIEW] Shenmue 3: wellicht iets te klassiek

Games Jelle van Es 28 nov 2019

Shenmue 3 is een game die een enorm voortraject kent. En dat begon al op de Dreamcast, waar de eerste twee games op verschenen. Het waren titels met een enorm groot budget en die voor die tijd ook echt heel erg goed waren. Maar goed verkopen deden ze niet. Daarom leek er na Shenmue 2 een einde te komen aan het verhaal dat eigenlijk nog niet af was.

Een paar jaar geleden werd besloten om een Kickstarter-programma aan Shenmue 3 te koppelen, om te zien of er nog animo naar was. Die was succesvol en uiteindelijk werd de game ontwikkeld. En nu een paar jaar later is de game daadwerkelijk beschikbaar. Het is een titel die vooral geschikt is voor hen die goede herinneringen hebben aan de eerste twee games en altijd hebben willen weten hoe het verhaal zou gaan aflopen. Maar wanneer je geen voorkennis of liefde hebt, dan word je wel heel erg in het diepe gegooid. Maar dan wel het diepe van zo’n twintig jaar geleden. Dit zijn de vijf punten die mij zijn opgevallen.

Shenmue 3 is erg gedateerd

Shenmue 3 is een game die gemaakt is door een ontwikkelaar die inmiddels al wat aan de oude kant is en blijkbaar een ouderwetse manier van denken heeft wat betreft een game-ervaring. Het voelt aan als een game die een jaar of tien jaar geleden op de PlayStation 3 heeft kunnen verschijnen. De omgevingen zijn wat ruw, de personages ogen plastic aan en de lipsynchronisatie is niet iets om over naar huis te schrijven. Zeker wanneer je de meest moderne games gewend bent, is dit echt heel ouderwets.

Oogt hier en daar matig (Bron: Koch Media)

Acteerwerk dat pijnlijk is

Het helpt daarbij niet dat de gesprekken die gevoerd worden, wat knullig overkomen. De game begint op het moment dat deel twee min of meer is geëindigd en er zijn op die manier bepaalde dingen gebeurd, maar je voelt niet echt een band tussen Ryo en Shenhua, terwijl die twee toch heel wat hebben meegemaakt. En ook de andere personages die je tegenkomt en gesprekken die je daarmee voert geven het gevoel dat de game net wat meer budget had mogen krijgen om de cinematics wat geloofwaardiger en interessanter te maken.

Shenmue 3
Gesprekken lopen wat knullig (Bron: Koch Media)

Maar Shenmue 3 kent ook zijn charme

Ondanks dat Shenmue 3 een game is die echt ouderwets is, heeft het ook wel zijn charme. De game geeft je vaak open gebieden, maar je moet daarin een aantal dingen doen om de tijd automatisch te laten vorderen. Je praat met verschillende bewoners, doet diverse dingen en op die manier kom je verder. En daarbij moet je vaak goed opletten op de omgeving en de gesprekken die je voert. Aan de hand daarvan wordt dan duidelijk wat er van de speler wordt verwacht. En als je dat dan doorhebt, dan geeft dat voldoening.

Soms sfeervol (Bron: Koch Media)

Genoeg te doen in Shenmue 3

Shenmue 3 is daarnaast ook een game waarin genoeg te doen is. Het hoofdverhaal houd je flink wat uren bezig en daarnaast ben je vaak ook bezig met kleine mini-games, de gevechten die je voorgeschoteld krijgt en simpelweg het verkennen van de verschillende omgevingen waarin je wordt geplaatst.

Genoeg te beleven in de game (Bron: Koch Media)

Verhaal dat toch wel intrigeert

En tot slot is het overkoepelende verhaal dat je krijgt voorgeschoteld in Shenmue 3 krijgt voorgeschoteld gewoon boeiend. Het begint met de zoektocht naar Yuan, de vader van Shenhua, maar al snel kom je er achter dat die niet zomaar is verdwenen. Langzaam maar zeker komen er steeds meer hints en elementen naar voren en zit je voordat je het goed doorhebt in een verhaal dat echt de moeite waard is.

(Bron: Koch Media)

Zeker wanneer de eerste twee Shenmue-games hebt gespeeld, is het mooi om met Shenmue 3 aan de slag te gaan. Het levert heel wat antwoorden op die je wellicht had nadat je aan het einde bent gekomen van deel twee. Daar staat wel weer tegenover dat de game technisch echt wat verouderd aanvoelt. Shenmue 3 is nu beschikbaar. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.