[REVIEW] Tropico 6: Goede bouwgame op de console

Games Jelle van Es 1 okt 2019

De Tropico-reeks is één van mijn guilty pleasures. Met name de oude games in de serie waren niet al te best, maar was het toch vermakelijk om je eigen bananenrepubliek op te bouw. Sinds deel vier is de kwaliteit vooruitgeschoten en zien we ook release op de spelcomputer, nadat hij op de pc is verschenen. Zo ook Tropico 6. Eerder was de game al erg goed op de pc en nu de versie voor de console op de markt is gebracht, blijkt dat hij ook daar goed op werkt.

In Tropico 6 ga je andermaal aan de slag als El Presidente en moet je je eigen droomeiland opbouwen. Daarbij moet je rekening houden met de inkomsten, de wensen van je bewoners, het neerzetten van de juiste infrastructuur en de verschillende facties die invloed hebben. Het is een game waarbij je constant opdrachten op je krijgt afgevuurd en telkens nieuwe dingen kunt neerzetten en bepalen. Dit zijn de punten die mij zijn opgevallen bij het stoeien met de PlayStation 4-versie.

Controls zijn behoorlijk goed in Tropico 6

Eén van de uitdagingen die je hebt wanneer je een strategische bouwgame van de pc overzet naar de spelcomputer is natuurlijk te vinden op het gebied van de controls. Van een muis en toetsenbord ga je naar en controller, waar alles mee gedaan moet worden. Maar een probleem is dat niet. Je hoeft geen menu’s door te gaan om dingen te bouwen. In plaats daarvan roep je een wiel op en kun je van daaruit selecteren wat je wilt neerzetten. Vervolgens stuur je met de analoge sticks de juiste kant op en zet je de boerderij of fabriek neer. Maar ook het neerleggen van wegen is een fluitje van een cent.

Tropico 6
Handig bouwwiel (Bron: Koch Media)

Dankzij laag tempo uitstekend te spelen

Daarbij helpt het dat Tropico 6 een game is waarbij het tempo wat aan de lage kant is. En dat is geen nadeel. Meer dan eens zit je naar je televisie te kijken hoe de verschillende bouwvakkers jouw geplande gebouwen uit de grond stampen, terwijl je in de tussentijd nadenkt wat je volgende stap gaat zijn. Het is daarmee eigenlijk de perfecte zondagmiddag game om te spelen. Lekker de game op het grote beeldscherm en dan op de iPad het voetbal of de Formule 1 opzetten en het maximale uit je luie dag halen.

Rustig aan (Bron: Koch Media)

Veel missies om mee aan de slag te gaan

Qua content zit je snor met Tropico 6. Er zijn vele diverse missies om mee aan de slag te gaan en als dat nog niet genoeg is, dan heb je ook nog de mogelijkheid om met de Sandbox-modus aan de slag te gaan. Binnen de missies krijg je ook nog een soort van verhaal voorgeschoteld, waarbij je telkens nieuwe opdrachten krijgt. Door deze te voltooien krijg je bepaalde upgrades of een bepaald geldbedrag, waarmee je dan weer de mogelijkheid hebt om nieuwe dingen aan te schaffen of juist onderzoek te doen naar nieuwe wetten.

Genoeg te doen (Bron: Koch Media)

Vrolijke wereld

Het helpt daarbij dat Tropico 6 zich afspeelt op een tropisch eiland. Daardoor ziet de map waarop je speelt er altijd leuk uit. De combinatie tussen de prachtige blauwe zee, de bossen en de opbouw van jouw stad met de verschillende mogelijkheden geeft een heerlijk gevoel van voldoening. Vrolijk worden van een game is min of meer een zekerheidje wanneer je met deze game aan de slag gaat.

Prachtig eiland (Bron: Koch Media)

Soms niet helemaal duidelijk wat je moet doen in Tropico 6

Toch heeft Tropico 6 ook een minpunt en dat is te vinden in het feit dat het niet altijd even duidelijk is wat je precies moet doen. Met name bij opdrachten binnen een missie is het wel eens lastig om te begrijpen wat de game van jou verwacht. Dan zit je een tijdje te klooien en hoop je dat je voortgang boekt, maar blijkt dat je een bepaalde traderoute niet had uitgezet of dat je plaatselijke bewoners alle ananassen opeten.

(Bron: Koch Media)

Tropico 6 is nu beschikbaar voor de PlayStation 4 en Xbox One, nadat de game al eerder op de pc was verschenen. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.