Spotify door het stof: geeft grote fout toe en werkt aan iets nieuws

Apps Ruan Moleman 5 jun 2025
Leestijd: 2 minuten

Spotify heeft vorig jaar veel gebruikers boos gemaakt met een ondermaatse Wrapped. Het bedrijf geeft de fout toe en zegt eraan te werken.

Aan het einde van elk jaar komt Spotify met een gepersonaliseerde samenvatting van jouw luisterjaar. De zogeheten Spotify Wrapped is behoorlijk populair onder de gebruikers. Op sociale media worden jaarlijks duizenden, zo niet miljoenen, Wrapped-resultaten gedeeld. Mensen zijn bijvoorbeeld trots (of juist niet) op het feit dat ze bij de top 0,1% luisteraars horen van een specifieke artiest.

Spotify kiest elk jaar voor een nét andere insteek bij Wrapped. Zo werd je in 2023 toegewezen aan één van de twaalf luister-personages, zoals tijdreiziger en gedaantewisselaar. Ook werd je gekoppeld aan een stad of dorp ergens in de wereld waar dezelfde luistergewoontes te vinden zijn. In 2024 sloeg Spotify de plank echter volledig mis. De Wrapped van vorig jaar zat vol met ongeïnspireerde AI-features en foute statistieken, tot onvrede van de luisteraars.

Spotify geeft grote flop toe

Het internet stond vol met teleurgestelde of soms zelfs boze reacties. Spotify Wrapped 2024 was met afstand de meest controversiële editie. Spotify maakte gebruik van Google’s NotebookLM, dat teksten omzet naar podcasts, om gebruikers te voorzien van een podcast over hun luisterjaar. Dat vonden de meeste mensen erg lui en niet creatief van Spotify. Tot overmaat van ramp klopte de data gewoon niet. Spotify gaf tijdens hun jaarlijkse Open House-evenement toe dat het geen succes was.

“Als je kijkt naar de cijfers, was dit de grootste Wrapped die we ooit hebben gehad”, zegt Spotify CPO Gustav Soderström, “maar er was meer negatieve feedback dan ooit.” Die feedback sloeg voornamelijk op de niet kloppende statistieken. Veel gebruikers meldden destijds dat er artiesten in hun Wrapped-lijstjes stonden waar ze nog nooit naar geluisterd hadden. Het muziekbedrijf zegt hard te werken om Wrapped 2025 beter dan ooit te maken.

Podcasts voor Spotify op Android
(Afbeelding: Spotify)

“Ik denk dat mensen gewoon iets nieuws wilden”, voegt Soderström toe, “iets dat we vorig jaar nog niet hadden. Tegelijkertijd was er ook vraag naar geliefde onderdelen van voorgaande jaren die dit keer ontbraken.” Soderström lijkt te hinten naar terugkerende onderdelen zoals de personages of de steden die passen bij je luistergewoontes. Hoe Spotify Wrapped 2025 precies wordt ingestoken is nog niet bekend.

Waarom het nu de tijd is om over te stappen van Spotify naar Apple Music

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste wat tech en culture te bieden heeft 🚀

De laatste ontwikkelingen iedere vrijdag in je mailbox? WANT houdt je op de hoogte!

Onderwerpen