Streamingsdienst Viaplay krimpt hard: miljoenen abonnees weg
Formule 1 houdt Viaplay nog nét op de been.
Het gaat niet lekker met Viaplay. De streamingdienst heeft in zijn belangrijkste regio’s, waaronder Nederland, maar liefst 460.000 abonnees verloren in een jaar tijd. Dat blijkt uit de nieuwste kwartaalcijfers van het Zweedse bedrijf.
Waar Viaplay vorig jaar nog 4,71 miljoen abonnees had in belangrijke landen, zijn dat er nu nog 4,25 miljoen. Volgens Viaplay komt dat doordat grote sportcompetities afgelopen zijn. Formule 1 blijft de populairste sport op het platform.
Opvallend genoeg verdient Viaplay wél meer per klant dan voorheen, al zegt het bedrijf niet precies waarom. Vermoedelijk speelt de prijsverhoging van eerder dit jaar een rol. Toen werden abonnementen in Nederland tot ruim zeven euro per maand duurder, en introduceerde Viaplay ook goedkopere varianten met advertenties.
Grote uittocht buiten belangrijke landen
In totaal verloor Viaplay bijna 2 miljoen abonnees. De grootste klap kwam van het stoppen van activiteiten buiten de belangrijkste landen. Het bedrijf trok zich terug uit onder andere het Verenigd Koninkrijk, Polen en de Baltische staten. Vooral het aantal zakelijke klanten in de belangrijkse landen is “significant” gedaald. Hoeveel dat er precies zijn, zegt Viaplay niet. Denk bij zakelijke klanten aan kroegen en andere bedrijven die sport vertonen.