Dit supersonische vliegtuig van NASA moet je de Concorde doen vergeten

Wetenschap Sam Dille 19 jan 2024
Leestijd: 2 minuten

Bijna 20 jaar na de laatste vlucht van de Concorde, presenteren NASA en Lockheed Martin nieuwe beelden van X-59. Het nieuwe supersonische vliegtuig is extreem snel en ook nog eens bijzonder stil.

De X-59 is al jaren in ontwikkeling bij Lockheed Martin Skunk Works. Het bedrijf kreeg een subsidie van 248 miljoen dollar van NASA in 2018. En dat lijkt zijn vruchten af te werpen.

Tot nu toe liet NASA het vliegtuig alleen zien tijdens de montage binnen de hanger. Maar nu zien we voor het eerst beelden van de vliegmachine op het asfalt. Wordt dit dan de langverwachte opvolger van de Concorde?

Het nieuwe, snelle en stille vliegtuig van NASA

De X-59 is een bijzonder vliegtuig. Het is geen normaal exemplaar dat in massaproductie wordt gemaakt. In plaats daarvan is het een experimenteel vliegtuig.

Het nieuwe vliegtuig van NASA is 30 meter, met een spanwijdte van ongeveer negen meter. Het is dus best een kleine machine. De ruimteorganisatie wil ermee laten zien dat het mogelijk is om sneller te vliegen dan het geluid, net zoals de Concorde. Verwacht wordt dat de X-59 maximaal 1500 kilometer per uur kan vliegen (!)

De X-59 in de lucht
Zo ziet hij er naar verwachting in de lucht uit (Afbeelding: NASA)

Bij een lancering hoor je meestal een rammelende dreun als gevolg van de drukgolf die ontstaat. Het team wil deze dreun met de X-59 terugbrengen tot een toon die minder storend is voor mensen, infrastructuur en dieren in het wild. Daarom heeft het NASA-vliegtuig de straalmotoren boven op de vleugel zitten. Dit resulteert in een stuk minder luide knal.

De nieuwe Concorde?

Het gekke aan de X-59 is dat de cockpit helemaal geen ramen heeft, iets wat de Concorde wel had. Het vliegtuig heeft een lange, pijlvormige neus, waardoor de piloten te weinig zicht hebben. In plaats van ramen, heeft NASA daarom een 4K-camera laten monteren in de neus. Via schermen in de cockpit kunnen piloten vervolgens meekijken.

Het duurt nog wel even voordat de X-59 kan opstijgen. Er moeten nog veel meer tests plaatsvinden voordat dat kan en mag. Maar nu het vliegtuig op de grond staat, kunnen ze beginnen met het testen van alle systemen en motoren voordat ze echt gaan vliegen. Eerst gaan ze een gewone vlucht maken en daarna volgen er nog meer tests. En dan komt het spannende moment: de allereerste supersonische vlucht.

Het is echter onwaarschijnlijk dat de X-59 de nieuwe Concorde wordt. Dat vliegtuig was niet alleen veel groter, maar haalde ook bijna 2400 kilometer per uur. De X-59 is dus nog een kleine speler. Wie weet gaat daar in de toekomst nog wel verandering in komen.

NASA schiet kattenfilmpje miljoenen kilometers de ruimte in en dit is waarom

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste wat tech en culture te bieden heeft 🚀

De laatste ontwikkelingen iedere vrijdag in je mailbox? WANT houdt je op de hoogte!

Onderwerpen