[REVIEW] Total War Three Kingdoms: top strategiegame?

Games Jelle van Es 28 mei 2019

De Total War-reeks is één van de langstlopende gamereeksen op de pc. Het begon ooit in 2000 met de game Shogun Total War, waarbij je een mix tussen strategische gevechten aan de ene kant en het leiden van je factie aan de andere kant kreeg voorgeschoteld. Sinds die game is er redelijk veel gebeurt in de reeks. We hebben gevochten in de tijd van Romeinen, de Middeleeuwen, de tijd van Napoleon en ga zo maar door. Met Total War Three Kingdoms bevinden we ons in het China van de tweede eeuw na Christus. Daar waren vele krijgsheren bezig om de macht naar zich toe te trekken. Het is aan jou om dat voor elkaar te krijgen.

In de basis is Total War Three Kingdoms een traditionele Total War-game. Het is een titel waarbij je een groot gedeelte van de tijd doorbrengt op een map. Daar zie je welke steden je onder controle hebt, hoeveel geld je per beurt binnen krijgt, welke upgrades je kunt uitvoeren, hoe je familie en krijgsheren verdeeld zijn, wie je op welke positie moet zetten, hoe je relatie is met andere facties en waar je legers zich bevinden. En wanneer je gaat vechten, dan kom je terecht op een grote map en moet je goed bepalen hoe je je troepen het beste inzet. Wie een beetje slim is, kan met een kleiner leger en de juiste tactiek alsnog de strijd winnen. Dit zijn de vijf punten die mij tijdens het spelen zijn opgevallen.

Grote wereld

Potjes in Total War Three Kingdoms kunnen een hele tijd duren. De map waarop je terecht komt is behoorlijk groot en het duurt een hele tijd voordat je alles hebt veroverd. Als dat je al lukt overigens. Het loont zodoende ook om de game meer dan eens te spelen. Een andere startpositie kan voor een compleet ander gevoel zorgen. Zeker de eerste paar uur dat ik de game heb gespeeld ben ik een paar keer opnieuw begonnen om te ontdekken wat het beste voor mij werkt en leerde ik het land kennen.

Total War Three Kingdoms

Veel facties

Daar komt nog eens bij dat de game veel verschillende facties kent. Een aantal daarvan zijn speelbaar, maar er zijn er ook veel die een kleinere rol spelen. Het interessante aan de grote hoeveelheid is dat je echt moet leren met wie je wel een oorlog kunt beginnen en welke facties beschermd worden door een grotere factie. Oorlog voeren met een staat die slechts twee steden in zijn bezit heeft is er eentje die je wel kunt winnen. Maar als je een kleine staat aanvalt die wordt beschermd door een grote factie, dan kom je terecht in een oorlog waarin je legers het zwaar zullen krijgen en je veel kosten moet maken.

Total War Three Kingdoms

Nadenken over de rol van je leiders

In de game zijn er vele personages die een rol spelen in het verhaal. Zoals gewoonlijk kun je bepaalde personages uithuwelijken om op die manier een vriendschap met een andere factie afsluiten, maar heb je ook te maken met verschillende posities binnen je regering die vervuld moeten worden. En dan heb je nog te maken met de opbouw van je leger en het vinden van de juiste persoonlijkheden bij elkaar. Wanneer je hoge heren en dames ontevreden zijn, dan kunnen zij er voor zorgen dat er een burgeroorlog ontstaat met alle gevolgen vandien. Zodoende moet je in Total War Three Kingdoms niet alleen je vijanden bestrijden, maar moet je ook in eigen huis je zaakjes voor elkaar hebben.

Total War Three Kingdoms

Strategische gevechten blijven top

Ik vind het heerlijk om in Total War Three Kingdoms mijn economie in orde te hebben en te houden en er voor zorgen dat mijn rijk steeds groter en succesvoller wordt. Maar tegelijkertijd is het ook heerlijk om een grote veldslag uit te vechten. Met een kleiner leger er voor zorgen dat een vijand een kasteel niet kan overnemen is een zeer bevredigend gevoel, net als dat je een tactiek gebruikt in het veld waarbij je met je cavalerie de vijand in de rug kan aanvallen en zo een verpletterende overwinning boekt. Dat is gewoon echt iets waar ik me vele uren mee kan vermaken en het werkt erg goed.

Total War Three Kingdoms

Wellicht wat meer van hetzelfde

Tot slot nog een klein puntje van kritiek. De vernieuwingen in Total War Three Kingdoms zijn relatief klein. Als je één van de andere games hebt gespeeld, dan is het erg herkenbaar. Ikzelf heb dat niet echt als een probleem ervaren, omdat ik gewoon weg van de reeks houdt. Maar als je echt iets compleet anders wilt, dan is dit niet de game voor jou en zou je als een minpunt kunnen ervaren.

Total War Three Kingdoms

Total War Three Kingdoms is wat mij betreft een heerlijke aanvulling op je gamecollectie. De game is nu beschikbaar. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.