Tropico 6 Review: Een game om je uren in te verliezen

Games Jelle van Es 2 apr 2019

Op de pc kun je vandaag de dag een mooie mix vinden tussen alles wat op de spelcomputer verschijnt en typische pc-games. In die laatste categorie schaar ik games die eigenlijk nooit goed hebben gewerkt op de spelcomputer. Denk daarbij aan een game als Civilization VI, de Anno-reeks en de verschillende RTS-games. De Tropico-reeks is ook een typische pc-serie, ondanks dat hij ook op de spelcomputers komt. Met Tropico 6 kun je andermaal als El Presidente een eigen bananenrepubliek oprichten en uitbouwen.

Het idee van Tropico 6 is nog altijd hetzelfde. Je begint vaak met een klein dorpje op een eiland en moet van daaruit een welvarende staat opbouwen. Je zet plantages en boerderijen neer, bouwt mijnen en oliepompen en maakt je eerste kleine fabrieken. Op die manier trek je werknemers aan die basisproducten produceren. Nadat je die hebt verkocht heb je wat extra geld om huizen voor je volk te bouwen, maar moet je ook denken aan elementen als een kerk, een kliniek, een café en een hoge school. Vervolgens bouw je je industrie verder uit, onderhoud je een leger, creëer je plekken voor rijke toeristen en ben je continu bezig verschillende facties tevreden te houden, zodat je na een paar jaar opnieuw verkozen wordt. Dit zijn de vijf punten die mij tijdens het spelen zijn opgevallen.

Genoeg losstaande missies

Natuurlijk beschikt Tropico 6 over een uitgebreide Sandbox-modus, waarbij je vrij en naar hartelust kunt gaan bouwen. Ik heb me echter vooral vermaakt met de verschillende missies die de game kent. Er zijn er een hoop en elke missie houd je een tijd bezig en geeft je pittige uitdagingen. Zeker aan het begin is het een mooie manier om te ontdekken wat wel en niet werkt wanneer je je eigen rijk op wilt gaan bouwen.

Tropico 6

Zoveel dingen om rekening mee te houden

En daarmee komen we gelijk bij het tweede punt. Tropico 6 is een game waarbij je met zoveel verschillende dingen rekening moet houden. Het begint nog redelijk overzichtelijk met een handjevol inwoners en een kleine industrie. Maar hoe verder je komt, hoe lastiger het geheel wordt. Niet alleen krijg je te maken met burgers die steeds meer te wensen hebben, je moet er ook voor zorgen dat de juiste producten zonder al te veel vertraging op de juiste plek komen. Een fabriek die geen grondstoffen heeft om eindproducten te maken, gaat je uiteindelijk alleen maar heel veel geld kosten. En wanneer de verkiezingen voor de deur staan, moet je maar hopen dat de bevolking tevreden is. En alsof dat nog niet genoeg is, kun je ook nog allemaal wetten uitschrijven, die je bepaalde bonussen geeft, maar vaak ook veel geld kost.

Tropico 6

Visueel zeer vrolijk

Het is logisch dat wanneer een game zich afspeelt op een tropisch eiland, er veel ruimte is voor de zon. En die is er volop en zorgt er voor dat het rijk dat je opbouwt zeer vrolijk overkomt. Dat wordt nog eens versterkt door de verschillende speciale gebouwen die je kunt neerzetten. Wie een beetje zijn best doet kan een stadscentrum maken dat je doet denken aan de Cubaanse hoofdstad Havana.

Tropico 6

Laagje humor is lekker

Over dit alles zit nog een lekker laagje humor. De game neemt gebeurtenissen uit het verleden en de verschillende wereldleiders op de hak. Het is niet zo dat je lachend achter je pc zit, maar het is zeker vermakelijk en onderhoudend. En door de luchtigheid wil je gewoon door blijven spelen.

Tropico 6

Wel wat meer van hetzelfde

Als iemand die heel erg veel Tropico 5 heeft gespeeld, moet ik wel stellen dat Tropico 6 vooral meer van hetzelfde is. Natuurlijk, er zijn andere locaties en missies, maar de basis van de game voelt wel heel erg bekend aan. Ik had hier en daar wel wat veranderingen in de gameplay willen zien. Het was nu net even iets te veel vertrouwd.

Tropico 6

Tropico 6 is nu beschikbaar voor de pc en moet later ook uitkomen voor de PlayStation 4 en Xbox One. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.