Yakuza Like a Dragon is op de PlayStation 5 net iets beter

Games Jelle van Es 5 mrt 2021

Eén van de fijnere games die vorig jaar werd uitgebracht is Yakuza Like a Dragon. De game verscheen toen op de PlayStation 4, Xbox One en Xbox Series X. De PlayStation 5-versie schitterde zodoende in afwezigheid. Blijkbaar had Microsoft een zak met geld gegeven aan Sega om de lancering van de Xbox Series X met deze game te verblijden.

Maar goed, een paar maanden verder is Yakuza Like a Dragon nu toch beschikbaar voor de PlayStation 5. Wanneer je de game op de PlayStation 4 hebt en ook de nieuwe spelcomputer hebt staan, dan kun je hem gratis upgraden en verder gaan waar je gebleven was. Ik heb de game destijds echter op de Xbox Series X gespeeld, waardoor ik voor deze PS5-versie opnieuw ben begonnen. Ik heb daarbij vooral gekeken naar wat de game technisch te bieden heeft op de PS5, naast dat de basis nog altijd staat. Dit zijn daarbij de punten die me zijn opgevallen.

Het voordeel van snellere laadtijden voor Yakuza Like a Dragon

Eén van de grotere voordelen van het spelen van Yakuza Like a Dragon op de PlayStation 5 bestaat uit laadtijden die net wat korter zijn. Dat is iets dat ik destijds al heb gemerkt bij de komst van de Xbox Series X en is op de PS5 niet veel anders. De diverse cutscenes gaan op die manier veel sneller over naar de actie van de game en ook wanneer je ergens anders naar toe reist, is dat nu in een flits geregeld. Op die manier heb je als gamer meer tijd om puur van de game te genieten en dat is altijd goed nieuws.

Yakuza Like a Dragon PlayStation
Laadtijden verbeteren algemene ervaring (Afbeelding: Sega)

Visueel hier en daar iets beter

Daarnaast ziet de game er net wat beter uit. Ik ga er vanuit dat de PlayStation 4-versie visueel gelijk was aan de Xbox One-variant. En die ging er ook al op vooruit toen ik hem op de Xbox Series X speelde. De stap is niet bizar groot, maar vooral in diverse details op te merken. Zo zien de verschillende omgevingen er in het donker wat beter uit, omdat de neon-achtige verlichting er beter uit springt. Daarnaast zie je in de cutscenes net wat meer details in de gezichten en het haar. Het zijn gewoon kleine, maar fijne verbeteringen.

Lichteffecten net wat strakker (Afbeelding: Sega)

Blijft een grootse en vermakelijk avontuur

Toch is het uiteindelijk de basis van de game die Yakuza Like a Dragon tot een must-have maakt. De game speelt zich voor het grootste gedeelte af in de Japanse stad Yokohama, waar jij als outcast van de Japanse Yakuza je leven probeert op te pakken. Daarbij zie je de wereld van de game eigenlijk als je eigen videogame, wat resulteert in heel wat humor en gekke momenten. Tegelijkertijd is er genoeg ruimte voor een serieus verhaal. Daarnaast helpt het dat dit een game is waar je echt enorm veel zij-activiteiten hebt. Eind 2020 was ik al enthousiast over de game en datzelfde gevoel kwam met het spelen van deze PlayStation 5-versie weer naar boven.

Soms wat bizar (Afbeelding: Sega)

Hardware had iets beter kunnen worden benut

Toch had het fijn geweest als de ontwikkelaar net wat meer had gekeken naar de mogelijkheden die de PlayStation 5 bracht. Je krijgt het gevoel dat Yakuza Like a Dragon een verplicht nummer is. Met name op het gebied van de DualSense-controller is het jammer om te zien dat daar eigenlijk niks speciaals mee is gedaan. Op die manier voelt het toch wel een beetje aan alsof je een PS4-game op je krachtige spelcomputer speelt.

PlayStation 5 PS5 controller
De Dualsense controller (Afbeelding: Sony)

Yakuza Like a Dragon is nu beschikbaar op de verschillende platformen. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.