10 Dingen die je (misschien) nog niet wist over Apple

Apple Night 28 sep 2019
Leestijd: 10 minuten

Geen enkel bedrijf voor consumentenelektronica heeft de fascinatie van het publiek heeft gevangen zoals Apple. In de loop der jaren is het uitgegroeid tot meer dan alleen een bedrijf. Voor velen is Apple een representatie van een levensstijl of cultuur geworden. Een statussymbool, compleet met een groter aantal fans dan de meeste popsterren.

Natuurlijk zijn we hier bij OMT ook behoorlijk gefascineerd door Apple en zijn producten. Het bedrijf staat, naast zijn eigenlijke producten, ook bekend om zijn sluier van geheimhouding en het vermogen om het internet te laten bruisen van geruchten. Net als we berichten over alle facts over de producten van Apple, proberen we je ook op de hoogte te houden van alle geruchten rond het bedrijf en zijn producten. Toch zijn er vast nog wel een paar dingen die je niet weet over Apple.

We hebben geprobeerd er een aantal bij elkaar te zetten. Dus wil je meer weten over de oorsprong van productnamen en het Apple-logo, wat Wozniak verkocht om de Apple I te financieren, en nog meer verrassende feitjes en facts? We hebben er een tiental voor je opgegraven uit de archieven.

1. Het eerste Apple-logo met Isaac Newton

Het – nu retro – regenbooglogo is misschien wel het bekendste logo van Apple. Toch is het niet het eerste logo. Het allereerste Apple-logo toont Sir Isaac Newton, zittend onder een boom, met een appel die op het punt staat om op zijn hoofd te vallen. (Volgens de legende viel er letterlijk een appel op zijn hoofd en dat leidde tot het concept van zwaartekracht.)

Het Newton-logo is ontworpen door de minder bekende Apple-oprichter Ronald Wayne (de man die na zijn vertrek zijn aandelen verkochtaan Steve Jobs en Steve Wozniak voor 800 dollar. Die aandelen zouden nu zo’n 22 miljard dollar waard zijn geweest. Auw!

Het Newton-logo werd slechts kort gebruikt in 1976. Het hoge detailniveau bleek niet zo goed zichtbaar te zijn wanneer het logo kleiner werd gebruikt en op een product werd geplakt. De regenboogappel, ontworpen door Rob Janoff, verving Sir Isaac en bleef vele jaren het symbool van het bedrijf totdat in 1998 het nóg eenvoudigere, monochromatische Apple logo werd geïntroduceerd.

Allereerste Apple logo
Klik/tap voor groter. Afbeelding: Apple

2. Wozniak verkocht zijn wetenschappelijke calculator om kapitaal bijeen te brengen

Apple had in het begin nauwelijks geld. Men moest ergens geld vandaan zien te halen om onderdelen te kopen en zo de eerste paar bestellingen van de Apple I te kunnen bouwen. Om geld in te zamelen verkocht Steve Jobs daarom zijn Volkswagen-busje. Wozniak, toen nog een HP-medewerker, verkocht zijn wetenschappelijke Hewlett-Packard 65-calculator voor 500 dollar.

Voor degenen die na 1990 zijn geboren, zal het vast een verrassing zijn dat een eenvoudige rekenmachine geld kon opbrengen. In 1976 kostte een wetenschappelijke rekenmachine echter evenveel als dat je vandaag voor een laptop betaald. De HP-65 rekenmachine werd in feite op de markt gebracht als “de kleinste programmeerbare computer ooit”.

Woz kreeg een meer dan fatsoenlijke prijs voor de calculator, waarvan de nieuwprijs 795 dollar was. We denken namelijk dat élke rekenmachine die hij in zijn bezit had, door het vele gebruik al snel versleten moet zijn geweest. Zou de koper trouwens geweten hebben dat hij een stukje computergeschiedenis in handen kreeg? Stel je eens voor hoeveel die calculator vandaag op eBay op zou kunnen brengen!

Klik/tap voor groter. Afbeelding: HP

3. De Apple I kostte 666,66 dollar

De hoge prijzen van Apple producten behoren tot één van de meest gehoorde klachten. Maar historisch gezien hebben Apple-producten altijd een hoger prijskaartje gehad. In feite was de allereerste Apple-computer, de Apple I, zelfs duurder dan de 17-inch MacBook Pro van vandaag – als je rekening houdt met de inflatie.

De Apple I kostte destijds in 1976 exact 666,66 dollar. Zoveel zessen in een prijskaartje hadden – gelukkig – niets te maken met een of andere satanische aanbidding door een Apple medewerker. Het had meer praktische redenen, zoals Steve Wozniak ooit op een persconferentie heeft uitgelegd.

“Ik hield van het herhalen van cijfers,” zei hij in het interview. Hij legde uit dat de groothandelsprijs van de Apple I voor winkels 500 dollar was. Door het toevoegen van een derde om op de verkoopprijs te komen, kwam je uit op ongeveer 667 dollar. Woz veranderde dat in één, zich herhalend cijfer –  666,66. “Dat was ook gewoon gemakkelijker te typen.”

Klik/tap voor groter Afbeelding: Interface Magazine

4. Apple vond de “Dogcow” uit

Ooit gehoord van de “Dogcow?” Vroege Apple-gebruikers waarschijnlijk wel, omdat zij (ja, de Dogcow was een ‘zij’) was opgenomen in het lettertype Cairo als onderdeel van de originele Macintosh. Nadat het lettertype Cairo niet meer werd gebruikt, leefde Dogcow voort in LaserWriter Driver 4.0. Ze werd vervolgens een soort mascotte voor de technische staf van Apple.

Clarus – de voornaam van Dogcow – is ontworpen door Susan Kare en maakt een ‘moof’ -geluid. Dat is een combinatie van ‘mooh’ en ‘woof’, de op zijn Amerikaans geschreven geluiden die een koe en een hond maken. Je kon de Dogcow vinden in alle versies van het Mac-besturingssysteem tot Mac OS X. Eind jaren tachtig groeide ze in populariteit en werd ze ook gebruikt door andere ontwikkelaars. Zelfs Microsoft gebruikte Dogcow ooit in een advertentie.

Zoals te verwachten, was Apple hier niet erg door gecharmeerd. De technische staf besloot een ‘technical note‘ uit te brengen, om het misbruik te stoppen. Later werd ‘technical note # 31’ als ‘Easter egg’ op de eerste Apple Developer-CD’s opgenomen en legde Apple zelfs geregistreerde handelsmerken vast voor zowel Clarus de Dogcow als haar ‘moof’ -geluid.

Klik/tap voor groter. Afbeelding: Apple

5. De naam “Macintosh” komt van een echte appel

Bijna iedereen weet wel dat de Apple Lisa is vernoemd is naar Lisa, de dochter van Steve Jobs, maar waar komt de naam “Macintosh” eigenlijke vandaan? Apple-medewerker Jef Raskin is verantwoordelijk voor het bedenken die naam. De McIntosh was de favoriete appelsoort van Raskin. Door de machine naar ‘zijn’ appel te noemen, maakte Raskin een slimme combinatie binnen het ‘Apple’ fruitthema.

Macintosh was echter gewoon een codenaam voor de computer. Steve Jobs zou hebben geprobeerd de projectnaam te wijzigen in ‘Bicycle’ terwijl de McIntosh-liefhebbende medewerker afwezig was. Maar Raskin herkende duidelijk een goede naam toen hij hem bedacht. De naam Macintosh bleek dan ook voldoende uithoudingsvermogen te hebben om na de codenaam ook de productnaam te worden. De naam ‘Macintosh’ werd dan ook tot het einde van de productcyclus gebruikt. Zelf nu hebben we het nog over ‘de Mac’ en ‘Macintosh’ als we over Apple computers praten.

McIntosh appel
Klik/tap voor groter Afbeelding: Wikimedia Commons

6. Apple heeft de eerste digitale kleurencamera voor de massa gemaakt

In 1994 lanceerde Apple met de QuickTake eigenlijk de eerste digitale kleurencamera voor de massamarkt in de VS. De Apple QuickTake 100 kon maar liefst acht foto’s maken en je kon hem via een seriële kabel op een Mac aansluiten.

Het toestel kostte destijds 749 dollar, wat vandaag het equivalent is van zo’n 1000 euro. Dat klinkt belachelijk voor een camera met minder dan één megapixel resolutie en zonder digitaal scherm.

De QuickTake-lijn breidde zich uit naar nog twee modellen voordat Steve Jobs de productie stopzette in 1997. In dat jaar keerde Jobs terug aan het roer van Apple en begon de productlijn van het bedrijf te stroomlijnen.

Apple QuickTake 100
Klik/tap voor groter. Afbeelding: Apple

7. De naam “iPod” werd geïnspireerd door 2001: A Space Odyssey

Een slimme copywriter, genaamd Vinnie Chieco, krijgt de eer als persoon die de naam iPod heeft verzonnen. Hij maakte destijds deel uit van een door Steve Jobs samengesteld team. Doel van het team was om met een ​​klantvriendelijke naam voor het nieuwe apparaat te komen.

Het verhaal gaat dat Jobs al had besloten dat de slogan van de MP3-speler ‘1000 nummers in je zak’ moest zijn. De opties voor de naamgeving bleven echter volledig open, omdat er niet expliciet aan muziek gerelateerd hoefde te worden.

“Zodra ik de witte iPod zag, dacht ik aan 2001: A Space Odyssey,” vertelde Chieco tegen Wired in 2006. “Open the pod bay door, Hal!” Daarna was het gewoon een kwestie van het toevoegen van het ‘i’-voorvoegsel, zoals in ‘iMac’.”

Natuurlijk heeft ‘Hal’ zelf een andere plaats in de geschiedenis van Apple. In een sinistere Y2K-waarschuwingsadvertentie die Apple uitbracht, wilde het bedrijf het publiek laten weten dat Macs niet zouden crashen tijdens de omschakeling naar het jaar 2000. Dat in tegenstelling tot ‘die vervelende pc’s’, die mensen maar bleven gebruiken.

8. De eerste iPod had een geheim ‘Easter Egg’

De eerste iPod van Apple had een klein geheim – een Easter Egg – in de vorm van een spel. Dat was toegankelijk als je de juiste combinatie van knoppen wist in te drukken.

Hoe het spel te vinden is? Ga naar het menu ‘Over’, houd de middelste knop ongeveer drie seconden ingedrukt en je krijgt een Breakout (Pong) spel om te spelen terwijl je muziek luistert.

Breakout, het verborgen spel zelf, is opmerkelijk in de geschiedenis van Apple. Steve Jobs en Steve Wozniak hebben namelijk samen aan het spel gewerkt toen ze nog werkzaam waren voor Atari.

Klik/tap voor groter.
Afbeelding: Techspot

9. Wie is John Appleseed?

De naam John, of Johnny Appleseed komt steeds weer terug in de geschiedenis van Apple, maar tot nu toe is er nog geen officiële verklaring waarom.

Johnny Appleseed was een 18e-eeuwse Amerikaanse pionier, missionaris en tuinman. Hij was een goedhartige volksheld met een voorliefde voor appels. Dat laatste lijkt de enige zwakke band met Apple te zijn.

De eerste Johnny Appleseed-referentie die we kunnen vinden, heeft betrekking op Apple-investeerder en oud-CEO Mike Markkula. Het was blijkbaar de pseudoniem die hij gebruikte toen hij programma’s voor de Apple II schreef. Dan is er de brief die te zien was toen het Leopard TextEdit-pictogram werd uitvergroot. Ja, er was een echte brief te lezen op dat pictogram. De tekst komt uit Apple’s Think Different-campagne die in 1997 werd gebruikt:

Leopard TextEdit icoontje
Klik/tap voor groter. Afbeelding: Apple

“Hier zijn de gekken. De buitenbeentjes. De rebellen. De herrieschoppers. De ronde pinnen in vierkante gaten. Degenen die dingen anders zien. Ze zijn niet dol op regeltjes. En ze hebben geen respect voor de status quo. Jij kan ze citeren, het niet met hen eens zijn, verheerlijken of belasteren. Het enige wat je niet kunt doen is ze negeren. Omdat ze dingen veranderen.”

Die brief is geadresseerd aan ‘Kate’ en ondertekend met ‘Take Care, John Appleseed’.

John Appleseed verschijnt – sinds de originele introductie in 2007 – tot op de dag van vandaag in diverse iPhone-advertenties en gerelateerde iPhone- en Mac-afbeeldingen. Nerds als we zijn, hebben we natuurlijk het nummer van John Appleseed gebeld. Helaas kregen we alleen een melding te horen dat voicemailbox nog niet was ingesteld. Toen we e-mailden naar [email protected] kwam er slechts een foutmelding terug dat de “levering aan de volgende ontvanger permanent is mislukt”. Dit lijkt ons wel een gemiste marketingkans.

Klik/tap voor groter
Johnny Appleseed in iOS 13. Klik/tap voor groter. Afbeelding: Apple

10. Jony Ive houdt zich ook aan dezelfde kledingstijl

Er werden destijds veel grapjes gemaakt over de ‘standaard’ outfit van wijlen Steve Jobs. Je weet wel, de zwarte St. Croix coltrui, de Levi 501-jeans en de New Balance sneakers. Hij was echter niet de enige senior Apple-medewerker die jaar in jaar uit aan dezelfde kledingstijl vasthield.

Wat dacht je bijvoorbeeld van voormalig Senior vice-president van Industrial Design Jony Ive? Tot op de dag van zijn vertrek bij Apple leek hij er tot nu toe steeds dezelfde t-shirt stijl op na te houden. In bijna elke introductievideo van Apple, al minstens tien jaar, draagt hij dezelfde soort t-shirts. Wat moet hij gedacht hebben? Als het voor Steve werkt, werkt het ook voor mij?

Jony Ive draagt dezelfde shirts
Klik/tap voor groter.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste wat tech en culture te bieden heeft 🚀

De laatste ontwikkelingen iedere vrijdag in je mailbox? WANT houdt je op de hoogte!

Onderwerpen