Waarom het 100 jaar duurde voordat de elektrische auto populair werd

Elektrische auto's Sam Dille 21 mei 2023
Leestijd: 3 minuten

De elektrische auto rijdt alweer flink wat jaren op de weg. De meeste mensen denken waarschijnlijk dat Tesla de eerste fabrikant was die de elektrische auto lanceerde. Maar wist je dat de EV eigenlijk meer dan honderd jaar in het stof heeft gelegen?

Bijna alle autofabrikanten doen tegenwoordig hun best om op zijn minst één elektrische auto in hun line-up op te nemen. Honderd jaar geleden zat dat heel anders. Om te begrijpen waarom de EV nu pas zo populair is geworden, geven we je even een kleine geschiedenisles.

De elektrische auto werd al uitgevonden in 1832

Eigenlijk is het best lastig om de uitvinder van de eerste elektrische auto te achterhalen. Maar er zijn wel een aantal mensen die genoemd worden als mogelijke uitvinders. Robert Anderson uit Schotland was bijvoorbeeld verantwoordelijk voor het maken van een van de eerste EV’s ter wereld in 1832. Dat was een ruwe elektrische wagen die zijn energie haalde uit niet-oplaadbare batterijen.

Door de uitvinding van belangrijke technologieën zoals de loodzuurbatterij in de jaren 1870, werden de mogelijkheden, prestaties en bruikbaarheid van EV’s enorm verbeterd. De Belgische Camille Jenatzy bouwde in 1881 een EV die een nieuw snelheidsrecord vestigde van rond de honderd kilometer per uur. En in 1891 bouwde William Morrison de eerste succesvolle EV in de VS. Een wagen die de 22 kilometer per uur aantikte.

Benzineauto’s namen het stokje over

Vanaf de vroege jaren 1900 werden elektrische auto’s populairder en begonnen bedrijven ze te produceren. EV’s hadden destijds wel wat nadelen, zoals het lage bereik en de hoge prijs, maar klanten uit de hogere klasse vonden het niet erg. Deze mensen reden meestal in stedelijke gebieden waar de rijafstanden kort waren en genoeg opladers beschikbaar waren.

Uiteindelijk werden EV’s overtroffen door benzineauto’s. Deze voertuigen waren beter betaalbaar en konden langere afstanden maken. Ford’s Model T werd bijvoorbeeld tussen 1908 en 1927 meer dan vijftien miljoen keer verkocht!

Eerste EV van William Morrison
De wagen van William Morrison (Afbeelding: Wikimedia Commons)

De vraag naar elektrische auto’s begon te dalen, totdat de markt stierf in de jaren 1930. In de volgende decennia verkochten autofabrikanten alleen nog maar auto’s met een verbrandingsmotor.

Tesla zette de EV opnieuw op de kaart

De interesse van autofabrikanten in EV’s begon opnieuw te stijgen in de jaren 90, door een strengere milieuwetgeving en emissievoorschriften. GM bracht in 1996 de EV1 uit, maar het bereik van de EV was nog steeds beperkt. De autofabrikant stopte met de productie in 1999, omdat de EV1 niet genoeg geld opleverde.

Maar toen kwam de Toyota Prius. Een hybride en enorm populaire auto. Zelfs beroemdheden reden erin. En toen de gasprijzen stegen, werd de Prius nóg populairder.

Het echte keerpunt kwam in 2006, met de komst van Tesla Motors. De Tesla Roadster loste het probleem van de beperkte actieradius op en bood ook nog eens prestaties die vergelijkbaar waren met een sportwagen.

Ford Model T
Ford Model T (Afbeelding: Ford)

Langzaam maar zeker werden elektrische auto’s weer populair en begonnen andere autofabrikanten ook weer EV’s te maken. En dat is nooit meer gestopt. Nu zijn de batterijen en prestaties beter dan ooit en we zullen ongetwijfeld in de toekomst nog veel betere voertuigen tegenkomen.

Waarom de elektrische auto beter is dan een hybride-auto

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste wat tech en culture te bieden heeft 🚀

De laatste ontwikkelingen iedere vrijdag in je mailbox? WANT houdt je op de hoogte!

Onderwerpen