Atelier Ryza 2 is een toegankelijke en vrolijke JRPG

Games Jelle van Es 4 feb 2021

Ooit was het Final Fantasy VII die er voor zorgde dat ik verhalen in games ging waarderen. Sindsdien heb ik heel wat Japanse RPG’s gespeeld. De één was daarbij duidelijk beter dan de ander. Er zijn een paar titels waarvan je gewoon verwacht dat ze goed zijn. Denk daarbij aan games uit de Persona-, Final Fantasy- en Dragon Quest-reeks. Bij andere titels is het soms even afwachten je krijgt. En als het dan goed is, dan is dat een fijne bonus. Zo’n bonus heb ik nu ervaren met Atelier Ryza 2.

Voluit gaat het overigens om Atelier Ryza 2: Lost Legends & the Secret Fairy, maar dat is wel een hele mond vol. Het is volgens mij het eerste directe vervolg in de langlopende Atelier-serie, die met name in Japan goed scoort. Ik heb het eerste deel gespeeld, maar kon het verhaal niet helemaal meer uit mijn hoofd. Gelukkig rol je er redelijk snel in en neem je verwijzingen naar het eerste avontuur voor lief. In de game ga je aan de slag met Reisalin Stout, die zichzelf Ryza noemt. Zij heeft de gave om ingredienten in de wereld te verzamelen en die in haar huis in een grote pot te gooien, om op die manier verschillende voorwerpen en drankjes te maken. Samen met haar beland je in een groots avontuur, waarbij je langzaam maar zeker achter geheimen komt en diverse personages ontmoet. Dit zijn daarbij de punten die me zijn opgevallen.

Visuele stijl Atelier Ryza 2 nodigt uit om te spelen

Ik heb Atelier Ryza 2 op de Nintendo Switch gespeeld. De kans is groot dat de andere versies van de game er net wat strakker uit zien, maar daar heb ik geen moment last van gehad. Het is de stijl van de game die uitnodig om er lekker mee los te gaan. Die is namelijk heerlijk vrolijk en kleurrijk. Zelfs de plekken die wat duisterder overkomen ogen nog steeds heel erg vriendelijk. Dit is in vergelijking met andere JRPG’s echt een game die je vrolijk maakt en alles behoorlijk luchtig houdt.

Combatsysteem is snel en toegankelijk

Maar suf is Atelier Ryza 2 zeker niet. Zo moet je heel wat gevechten in de game afwerken. Vijanden zie je daarbij gelukkig rondlopen op de map en door er mee in aanraking te komen, kom je terecht in het combat-gedeelte. Dat is turn-based en bestuur je een enkel personage. De andere strijders in jouw groep doen automatisch hun ding. Wel kun je wisselen tussen de personages. Door acties uit te voeren wanneer je aan de beurt bent, bouw je Action Points op. Daarmee kun je dan uiteindelijk magische aanvallen gebruiken of voorwerpen inzetten. Het is een systeem dat snel werkt, toegankelijk is en behoorlijk wat diepgang heeft. Daardoor is elk gevecht dat je beleeft vermakelijk.

Knok er op los (Afbeelding: Koei Tecmo)

Personages zijn goed uitgewerkt in Atelier Ryza 2

Er is uiteraard ook veel ruimte voor verhaal in Atelier Ryza 2. En dan is het wel zo fijn dat je je niet doodergert aan de personages in de game. Op dat gebied heeft de ontwikkelaar zijn zaakjes goed voor elkaar. De verschillende personages die een belangrijke rol in het verhaal spelen zijn stuk voor stuk goed uitgewerkt, waardoor je de tijd wilt nemen om ze te leren kennen. Met name Ryza is goed uitgewerkt. Ze heeft een heerlijke positieve vibe en drive om nieuwe dingen te ontdekken.

De hoofdstad van de game (Afbeelding: Koei Tecmo)

Muziek past goed bij de relaxte sfeer

Wanneer ik Atelier Ryza 2 speel, dan voelt dat heel erg relaxt. De wereld is heerlijk, het verhaal kabbelt op een fijne manier voort, er is genoeg te maken via Alchemy, de personages doen hun ding en het vechtsysteem werkt naar behoren. Daarbovenop heb je nog een laatst element dat goed in orde is en dat is de muziek. De makers hebben wat mij betreft echt goed begrepen wat de game is en daardoor is de muzikale ondersteuning relaxt. Het is van het type muziek dat nergens in de weg zit en gewoon goed de ruimte vult. En dat is precies hetgeen dat deze game nodig heeft.

Atelier Ryza 2
Met een fijn muziekje nieuwe voorwerpen gaan maken (Afbeelding: Koei Tecmo)

Gesprekken duren soms iets te lang

Toch zijn er zeker wel wat punten van kritiek aan te merken op Atelier Ryza 2. Ik vond het bijvoorbeeld lastig om mijn concentratie bij lange gesprekken te houden. Zeker omdat de meeste gesprekken best wel voorspelbaar zijn. Daardoor zie je op een afstand al welke kant een gesprek opgaat en is het weinig verrassend hoe dingen zich ontwikkelen. Dan hoeft er van mij niet zo heel veel woorden aan worden geweid.

Atelier Ryza 2 is nu beschikbaar op de pc, PlayStation 4 en Nintendo Switch. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.