Revolutionaire Audi Skysphere verslaat Tesla met transformers-functie

Elektrische auto's Thomas Aalderink 11 aug 2021
Leestijd: 3 minuten

De toekomst van Audi is elektrische. Het Duitse merk heeft inmiddels al een leuk aanbod elektrische auto’s, maar daar kan nog wel wat bij. Daar wordt in Ingolstadt dan ook hard aan gewerkt. Onlangs maakte Audi bekend dat ze met drie nieuwe conceptauto’s gaan komen: de Audi Skysphere, Grandsphere en Urbansphere. Eerstgenoemde is nu officieel onthuld, en Elon Musk kan wel inpakken met zijn Tesla Roadster.

Net als de Tesla Roadster (die ergens volgend jaar moet gaan verschijnen) is ook de Audi Skysphere een elektrische cabrio. Toch pakt de Duitse autobouwer het iets anders aan. De Skysphere oogt een stuk luxer en kan beter gezien worden als een GT zonder dak. Toch kan hij ook zijn mannetje staan op het circuit door een zeer ingenieuze functie.

De uitschuifbare wielbasis van de Audi Skysphere

De Audi Skysphere wordt een soort transformer. Nee, hij gaat niet veranderen in een robot, maar hij kan wel van formaat veranderen. Door middel van een druk op de knop kun je deze auto langer of korter maken. In de langste stand is hij meer dan vijf meter. Dat is ideaal als je comfortabel lange afstanden wil rijden. Echter is die lengte een nadeel wanneer je sportief wil rijden. In dat geval kun je het onderstel dus in elkaar laten schuiven zodat hij 25 centimeter korter wordt.

Audi Skysphere Tesla
De Audi Skysphere (Afbeelding: Audi)

De Audi Skysphere moet dus een sportwagen worden zoals de Tesla Roadster, maar dan wel met de optie om lekker en comfortabel te touren. Ongeacht in welke stand je ‘em zet, de Audi Skysphere heeft altijd een sportief karakter. Dat komt vooral door de aandrijving. Deze elektrische auto is voorzien van een 623 pk (465 kW) en 750 Nm krachtige elektromotor die ook nog eens op de achteras ligt.

Lichter dan een Tesla

Daarnaast is hij met 1.800 kilo verrassend licht voor een elektrische auto. Dat ga je zeker merken wanneer je de bocht scherp aansnijdt. Wat daarin ook helpt, is hoe het gewicht verdeeld is. Al met al zijn alle benodigdheden voor een sportieve elektrische auto aanwezig, maar met een range van 500 kilometer is de Audi Skysphere ook geschikt voor lange ritten.

Tijdens die lange rit hoef je weinig zelf te doen. Audi wil Tesla achterna gaan en de Skysphere volledig autonoom laten rijden. Ze doen er zelfs nog een schepje bovenop, want in deze rijstand worden het stuur en de pedalen weggeklapt. Zo kun je zonder enige afleiding genieten van de omgeving.

Techniek van de toekomst, looks uit het verleden

Het gaat echter allemaal nog wel om een concept. De kans is dus groot dat er behoorlijk wat gaat veranderen. Dat zal ook voor het uiterlijk geleden, en dat is echt jammer. Audi combineert bij dit concept de techniek van de toekomst met een ontwerpstijl uit het verleden. De Skysphere heeft namelijk een prachtige lange motorkap en een kont die een flink stuk over de achterophanging hangt. Net als bijvoorbeeld de Chevrolet Corvette uit de jaren ‘70.

Audi Skysphere Tesla
(Afbeelding: Audi)

Hoeveel er van dit concept overblijft, gaan we ergens in 2022 ontdekken. In dat jaar wordt de Audi Skysphere verwacht. Hetzelfde geldt voor de Grandsphere en de Urbansphere. Wil je nu al een elektrische auto van Audi rijden? Lees dan hier of de Audi e-tron GT iets voor jou is.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste wat tech en culture te bieden heeft 🚀

De laatste ontwikkelingen iedere vrijdag in je mailbox? WANT houdt je op de hoogte!

Onderwerpen