Borderlands Game of the Year Edition Review

Games Jelle van Es 8 apr 2019

Dit jaar moet volgens uitgever 2K Games en ontwikkelaar Gearbox het jaar van Borderlands worden. Een paar weken geleden werd op het PAX East-evenement bekendgemaakt dat Borderlands 3 in ontwikkeling is. En niet veel later werd bekendgemaakt dat de game op 13 september gaat uitkomen. Maar voor die tijd zijn er nog veel meer Borderlands-momenten. Zo krijg je deze zomer alle dlc gratis voor de game Borderlands 2 VR. En nu nu kun je Borderlands Game of the Year Edition in huis halen.

Waar Borderlands 2 meerdere malen op verschillende platformen opnieuw is uitgebracht, kent de originele Borderlands die liefde niet. Borderlands Game of the Year Edition brengt daar verandering in. De game kwam zo’n tien jaar geleden uit en is nu beschikbaar in een hogere resolutie en kent een aantal verbeteringen ten op zichte van de originele game. Dit zijn de punten die mij zijn opgevallen.

Humor is goed

Borderlands 2 vind ik één van de funniest games ooit gemaakt. Humor is iets dat heel subtiel is en al snel kan doorslaan naar vervelend, maar in die game was het eigenlijk altijd goed. Dit eerste deel, welke ik destijds nauwelijks heb gespeeld, weet ook gelijk de juiste snaar te raken. De wereld waarin je terecht komt is redelijk absurd en de personages die je daar in tegenkomt vullen goed aan bij die setting. Op die manier zijn de conversaties die je hebt, het zijn er niet heel veel, vaak gewoon de moeite waard om te volgen. En het wist bij mij vaak een flauwe glimlach op mijn gezicht te toveren.

Borderlands Game of the Year Edition

Oogt scherp

Het fijne aan deze heruitgave is dat de stijl van de game heel goed geschikt is om met een hogere resolutie opnieuw uit te geven. Op die manier oogt Borderlands Game of the Year Edition echt als een game die vandaag de dag is gemaakt. De 4K-resolutie tovert de wereld nog beter op het beeld en is het echt genieten. De effecten en animaties blijven wel wat achter, maar dat is nou niet echt hetgeen waarvoor je de game speelt.

Borderlands Game of the Year Edition

Het concept werkt nog altijd

We hebben de laatste tijd heel wat games gehad die er om draaide dat je steeds betere loot kan scoren. Denk daarbij aan games als Anthem, Destiny en The Division. Toch weet Borderlands Game of the Year Edition de juiste snaar te maken wanneer het aankomt op de drang om jezelf te verbeteren. Na elk pittig baasgevecht en je een een stukje loot vindt die je beter maakt, dan word je daar gewoon blij van. Daarnaast ga je in levels omhoog en verdien je skillpoints. Er is telkens wel een upgrade dicht in de buurt en daardoor wil je doorgaan.

Borderlands Game of the Year Edition

Kleine verbeteringen

Naast de visuele upgrade van de game zijn er ook een aantal interessante gameplayverbeteringen. De belangrijkste is de toevoeging van de minimap, waardoor je een beter overzicht van waar je naar toe loopt en hoe je daar kunt komen. Verder kun je bij je buit makkelijk wapens bestempelen als junk en die vervolgens in één grote bundel verkopen om snel aan geld te komen. Ook is het fijn dat de game nu gebruik maakt van Shift-codes. Via de social media-kanalen van het bedrijf kun je regelmatig codes scoren om in te vullen en daar krijg je dan een sleutel voor, waarmee je een nieuw sterk wapen kunt scoren.

Borderlands Game of the Year Edition

Eentoniger dan deel twee

Toch is het wel zo dat Borderlands Game of the Year Edition ondanks de verbeteringen als totaalplaatje minder goed is dan zijn vervolg. Met name de omgevingen zijn wat aan de saaie kant als je kijkt naar de details. Verder zijn de missies die je moet doen wat suffig en duurt het echt een tijd voordat het verhaal een beetje op gang komt. Als totaalplaatje is het dus echt een stuk minder sterk in vergelijking met het tweede deel. Maar als je de game destijds nooit hebt gespeeld en een opwarmertje voor het derde deel wilt, dan is dit perfect.

Borderlands Game of the Year Edition

Borderlands Game of the Year Edition is nu beschikbaar voor de pc, PlayStation 4 en Xbox One. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.