Civilization 6: Gathering Storm Review

Games Jelle van Es 12 feb 2019
Leestijd: 5 minuten

Civilization 6: Gathering Storm is de tweede grote uitbreiding op Civilization 6 en waarschijnlijk ook de laatste voordat er ooit een nieuw deel uitkomt. Het is min of meer standaard dat elke Civilization-game twee uitbreidingen krijgt. Met Gathering Storm zul je het dus een tijdje moeten doen voordat je compleet nieuwe dele kunt gaan beleven. Gelukkig blijkt de uitbreiding behoorlijk goed te zijn.

Net als dat de vorige uitbreiding een hoop nieuwe elementen en veranderingen toevoegde, brengt ook dit deel de nodige verbeteringen en aanpassingen. Hoewel de basis van de game nog altijd het zelfde is (bouw je rijk op en vergroot de invloed via cultuur, technologie of militaire macht over de andere rijken), zijn de aanpassingen zo goed dat het toch compleet anders aanvoelt. Dit zijn de punten die mij tijdens het spelen zijn opgevallen.

Nieuwe volken die echt anders spelen

Civilization 6: Gathering Storm brengt een aantal nieuwe volken, waarvan er ook een hoop compleet anders spelen. Het zijn met name de Maori die voor een compleet ander gevoel zorgen. Dit volk begint op zee en moet je vanuit daar een plek vinden om je eerste stad te vormen. Het voordeel is dat scouts daarna ook de zee kunnen betreden en je op die manier een groot gedeelte van de wereld kunt veroveren voordat een ander volk dat kan. Maar ook de andere volken zijn anders. Zo heb je nu voor het eerst een leider die zowel het Franse als het Engelse volk kan leiden. Elk nieuw volk brengt zijn eigen voor- en nadelen en het spelen daarmee is erg leuk om te doen. Een nieuw potje voelt ook daadwerkelijk nieuw aan.

Civilization 6: Gathering Storm

Het gevecht om resources is belangrijker

Resources in de game zijn altijd belangrijk geweest. Zo heb je aan het begin paarden en ijzer nodig om bepaalde eenheden te bouwen en moet je later in de game olie en uranium hebben. De makers hebben er voor gekozen om iets anders te doen. Per beurt kun je een paar eenheden van de desbetreffende resource opbouwen en wanneer je eenheid bouwt, kost je dat resources. Op die manier doe je er als agressieve speler echt verstandig aan om meer dan één soort resource te verzamelen. Later in de game wordt dat nog belangrijker, want bepaalde eenheden hebben per beurt dan ook nog een eenheid olie of uranium nodig om te werken. Als je acht tanks hebt, dan heb je dus acht eenheden olie per beurt nodig. Heb je te weinig? Dan kun je gaan proberen te ruilen met andere spelers of er voor kiezen om een oorlog te beginnen om op die manier toegang te krijgen tot meer resources. Het levert een interessante dynamiek op.

Diplomatie net wat dieper

Op het gebied van samenwerken met andere volken of elkaar juist heerlijk irriteren is er nu een nieuwe laag gekomen in de vorm van het World Congress. Om de zoveel jaren komen de leiders bij elkaar om te stemmen over een bepaald onderwerp. Dat kan zoiets zijn als het verlagen van de hoeveelheid goud dat je nodig hebt om een eenheid te kopen of een boost in de punten voor een bepaalde Great Person. Vervolgens wordt er gestemd over deze resolutie. Je kunt daarbij diplomatieke punten die je verzamelt door samen te werken met andere volken of City States gebruiken om extra stemmen in te zetten. Op die manier kun je een lange tijd punten sparen om zo jezelf tijdelijk een boost te geven en of zet je de punten mondjesmaten in om bijvoorbeeld andere volken op een achterstand te zetten.

Civilization 6: Gathering Storm

Nieuwe technieken, gebouwen en wonderen

Een nieuwe uitbreiding brengt ook vele nieuwe wonderen, gebouwen en eenheden met zich mee. Zo kun je een dam gaan bouwen om op die manier overstromingen tegen te gaan. Of je maakt gebruik van een kanaal om een meer te verbinden met de zee. Op die manier heb ik op mappen gespeeld waarbij ik dat met twee steden kon doen en zodoende een doorgang creëren, waardoor mijn schepen niet lang hoefde om te varen. Zeer handig. Ook zijn er nieuwe wereldwonderen om te ontdekken en die zo te gebruiken dat je er grote voordelen uithaalt.

Civilization 6: Gathering Storm

Uiteindelijk zijn de rampen geen echte ramp

Eén van de punten waar Civilization 6: Gathering Storm omdraait, is de toevoeging van rampen. Vulkanen barsten uit, er kan droogte ontstaan, rivieren overstromen en er zijn stormen. Deze natuurverschijnselen kunnen invloed hebben op het succes van je rijk. Aan het begin van je avontuur een overstroming krijgen die er voor zorgt dat al jouw boerderijen gesloopt worden kan een nadeel opleveren, terwijl vruchtbare grond bij een vulkaan juist weer voordelen biedt. Maar in het merendeel van mijn gespeelde potjes was het verschil minimaal.

Civilization 6: Gathering Storm
(Bron: 2K Games)

Daarnaast hoef je ook niet zo heel erg bang te zijn voor de gevolgen van een rijzende zeespiegel. Ja, land kan onder water komen te staan en is op die manier onbruikbaar, maar de hoeveelheid land dat hiermee te maken krijgt is relatief klein. Bovendien zit je dan al zover in de endgame dat je genoeg goud en steden hebt om een eventuele lagere productie op te vangen. En dat is toch wel jammer. Ik had gehoopt dat het effect groter was en je echt het gevoel kreeg dat jouw acties er uiteindelijk voor zouden kunnen zorgen dat je jezelf in de vingers snijdt.

Dat neemt niet weg dat dit gewoon echt een heerlijke uitbreiding is, die goed si voor weer heel wat uren aan speelplezier. Civilization 6: Gathering Storm verschijnt op 14 februari en is dan beschikbaar op de pc. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste wat tech en culture te bieden heeft 🚀

De laatste ontwikkelingen iedere vrijdag in je mailbox? WANT houdt je op de hoogte!

Onderwerpen