Gaming 31 jan 2019 Jelle van Es

Civilization VI Gathering Storm Preview: Zo enorm uitgebreid

Toen Civilization VI een jaar of twee geleden op de markt kwam, was dat an sich al een hele sterke game waar ik me vele uren mee heb vermaakt. Vervolgens kwam de uitbreiding Rise and Fall die een aantal toffe elementen, zoals loyaliteit en gouverneurs introduceerde. En over een paar weken verschijnt Civilization VI Gathering Storm, de tweede grote uitbreiding. Daar ben ik nu een paar uur mee aan de slag gegaan.

Civilization VI Gathering Storm: Nieuwe Volken

De game kent uiteindelijk iets van acht nieuwe volken en leiders. Ik ben daarbij aan de slag gegaan met de Inca en de Maori, die allebei op hun eigen manier anders spelen. Zo hebben de Inca de mogelijkheid om bergen te gebruiken om zijn bewoners voor productie te zorgen. Daarnaast kun je een bergpas aanleggen, waardoor je in één keer voorbij een berg kunt gaan zonder helemaal om te lopen. En wanneer je een speciale soort boerderij in de buurt van een berg bouwt, dan krijg je daar veel voedsel uit. Op deze manier zijn onherbergzame gebieden voor de Inca juist prachtige plekken om een stad neer te zetten.

Civilization VI Gathering Storm

De Maori begint compleet anders. Zij startten namelijk op zee en moet je dan proberen om land te vinden. Wanneer je een stad sticht, dan krijg je er wel gelijk twee populatie in je stad en kun je dus sneller dingen bouwen. Daarnaast heb je het voordeel dat je gelijk de open zee kunt betreden. Op deze manier kun je aan het begin veel scouts bouwen en die over de hele wereld rond te sturen. Je hebt dan het voordeel dat je sneller City States vindt en dorpjes om te plunderen. Ook is het makkelijk om met Settlers de hele wereld te bevolken zonder dat je te dicht bij andere stammen komt en loyaliteit mist.

Pas op voor het klimaat

Naast de nieuwe volken zijn er ook veel gameplay-aanpassingen en verbeteringen. Zo krijg je te maken met rampen in Civilization VI Gathering Storm. Rivieren kunnen overstromen, vulkanen kunnen ontploffen en stormen kunnen districten verwoesten. In sommige gevallen heb je pech, zoals bij stormen, maar wanneer het op vulkanen en rivieren aankomt, bepaal jezelf hoeveel risico je wilt lopen. De grond bij een rivier of een vulkaan is vaak een stuk vruchtbaarder en levert op die manier meer productie en voedsel op. Maar wanneer het misgaat, kunnen boerderijen en mijnen gesloopt worden en kunnen er zelfs mensen sterven in je stad.

Civilization VI Gathering Storm

Verder speelt de opwarming van de aarde een belangrijke rol in de game. Bepaalde eenheden en gebouwen in de game hebben brandstoffen nodig om te kunnen werken. Naast het feit dat je er voor moet zorgen dat je productie in olie, kolen en uranium dan hoger is dan de vraag die fabrieken en eenheden hebben (je grondstoffen kunnen opraken door nieuwe eenheden te bouwen of ze dus per turn in gebruik te hebben), stoten zij bij gebruik ook CO2 uit. Dat levert dan weer de opwarming van de aarde op. Daarmee smelten de ijskappen en stijgt de zeespiegel, waardoor bepaalde gebieden onder water kunnen komen te staan. Ook is het risico op stormen en droogte groter.

Keuzes en gevolg

Daarmee is Civilization VI Gathering Storm een game waarbij je meer te maken krijgt met de gevolgen van je acties. Dat geldt ook in de communicatie met anderen. Civilization VI Gathering Storm introduceert namelijk Diplomatic Favor, een puntensoort die je krijgt door allianties met andere volken aan te gaan of door City-States te beïnvloeden. Met deze punten kun je tijdens de World Congress, een evenement dat om de zoveel tijd wordt gehouden, de punten gebruiken om een bepaalde politieke agenda er door heen te krijgen. Denk daarbij aan een tijdelijke bonus product voor gebouwen in een bepaald district, of dat het maken van eenheden tijdelijk twee keer zoveel tijd kost. Wanneer je je misdraagt ten op zichte van andere volken of nee zegt tegen bepaalde voorstellen die zij hebben (wil je alsjeblieft mijn steden niet converteren naar jouw geloof is er daar één van), dan kost dat diplomatieke punten.

Civilization VI Gathering Storm

Verder zijn er nieuwe districten zoals een dam of een kanaal, nieuwe wereldwonderen, nieuwe units en nieuwe scenarios. Tot nu toe heb ik erg veel lol gehad met de potjes die ik ben begonnen en ga de aankomende weken verder met het spelen van andere volken en tactieken. Civilization VI Gathering Storm ligt op 14 februari in de winkel. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.

Reageer op artikel:
Civilization VI Gathering Storm Preview: Zo enorm uitgebreid
Sluiten