The Division 2 Review: Enorm sterke game

Games Jelle van Es 18 mrt 2019

De eerste The Division was een game waarvan de verwachtingen hoog gespannen waren. De game bracht uiteindelijk niet wat het moest zijn, hoewel de game na de release wel werd uitgebreid met nieuwe content. Bij The Division 2 kijken we iets kritischer. Uitgever Ubisoft heeft beloofd van de fouten te hebben geleerd. Er zou meer content komen, waaronder nog veel content om mee aan de slag te gaan wanneer je de game hebt uitgespeeld.

Ik ben kritisch in de game gestapt. Gevalletje ‘eerst zien, dan geloven.’ Dan zijn er twee dingen die er kunnen gebeuren. Of de game is inderdaad de titel die je had verwacht of zelfs nog andere je verwachtingen zou gaan zijn. Dan heb je het ‘zie je wel’-gevoel. Maar The Division 2 valt in een andere categorie. Dit is een game waarvan je eigenlijk verbaasd bent hoe goed het allemaal in elkaar zit. Het is een titel waar de levenslessen van het eerste deel vanaf druipt en waarbij je ziet dat over alles is nagedacht. Het resultaat is een rijke, vermakelijke en enerverende game. Dit zijn de vijf punten die mij zijn opgevallen.

The Division 2 heeft een toffe setting

The Division 2 speelt zich af in Washington DC, terwijl het zomer is. Hoewel de stad minder iconisch is in vergelijk met New York, is het tegelijkertijd ook een stuk overzichtelijker. Er zijn meer parken en grote open ruimtes. Hierdoor is er meer variatie. Zeker in de eerste The Division had je het gevoel dat elk kruispunt hetzelfde is. Het geeft je een grotere drang om de stad te gaan verkennen. Bovendien is alles lekker groen en kleurrijk. Het is een game waar je gelijk vrolijk van wordt, ondanks dat de setting met vele doden, anarchie en een losgeslagen virus dat eigenlijk niet is.

The Division 2

Genoeg missies

Een ander sterk punt aan The Division 2 is dat er gewoon een hoop te doen is. Je hebt verschillende hoofdmissies, die interessant genoeg zijn om na het voltooien er van nog een keer te spelen om op die manier extra gear en loot te verzamelen. Daarnaast zijn er verschillende zijmissies, heb je safehouses die je kunt vrijspelen, settlements om te ontdekken, control points om te veroveren, Dark Zones om te verkennen, loss activiteiten om te doen en ga zo maar door. Dit is echt een game waar je tientallen uren in moet steken om alles te ontdekken en daarna begint de Endgame en is er genoeg extra om te beleven.

The Division 2
(Afbeelding: Ubisoft)

Jezelf op meerdere manieren verbeteren

Er is genoeg sterke content, maar je hebt ook de drang om telkens verder te gaan. Natuurlijk heb je nog altijd het idee van nieuwe loot scoren wanneer je missies voltooit. Maar daarnaast krijg je verschillende speciale weekly challenges om te voltooien, kun je projecten gaan voltooien en in je basis nieuwe wapens craften. Het is behoorlijk rijk en uitgebreid. Bij alles wat je doet heb je het gevoel dat je het met een reden doet. Dat zorgt uiteindelijk weer vol voldoening.

Zeker tof om met anderen te spelen

Als je het wilt kun je een groot gedeelte van The Division 2 in je eentje spelen. Maar het is veel leuker om het samen te doen. Zeker wanneer je de game met vrienden speelt is het enorm leuk om te doen. Echt goed samenwerken en met elkaar dingen afspreken. Maar ook wanneer je via het matchmaking systeem met vreemden speelt is de ervaring een stuk rijker. Het grote voordeel is dat je even opgelapt kan worden wanneer je bent neergeschoten. Op die manier hoef je minder vaak stukken opnieuw te spelen, omdat je een klein foutje maakt. En het is gewoon fijner als je samen met vier man een sterke eindbaas weet te verslaan.

The Division 2

Je blijft maar terugkomen

Dit is echt zo’n game die ik langer heb gespeeld dan dat ik zou moeten voor de review. Als gevolg daarvan komen er heel wat reviews wat later, maar man, wat heb ik er een lol mee gehad. Complete thuiswerkdagen zijn verloren gegaan aan de game en in elk los uurtje dat ik had ben ik weer naar Washington DC gegaan om daar even snel wat losse missies te spelen en wat loot te scoren. The Division 2 is echt een hele sterke game, die zwaar de moeite waard is.

The Division 2
(Bron: Ubisoft)

The Division 2 is nu beschikbaar voor de pc, PlayStation 4 en Xbox One. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.