Elden Ring Review: 7 redenen om hem (niet) te kopen

Games Jelle van Es 23 feb 2022
Leestijd: 6 minuten

Ik ben geen liefhebber van de verschillende Souls-games. Ik heb er vaak het geduld niet voor en mijn vaardigheden zijn ietwat beperkt. Een eindbaas verslaan lukt me bijna nooit en een gemiddelde vijand is me vaak te gortig. Met knikkende knieën begon ik dan ook aan Elden Ring.

Maar er is een klein mirakel voltrokken. Want waar ik de andere games van FromSoftware snel laat liggen, daar wist Elden Ring me te pakken. En ja, de game is nog altijd pittig, maar in tegenstelling tot andere titels gaf ik nu niet op. Zodoende ben ik eindelijk betoverd door de magie van de Souls-games. Daarbij helpt het wel dat dit een game is die bijna op elk punt waanzinnig goed is uitgewerkt. Dit zijn daarbij de redenen om er enthousiast over te zijn.

Elden Ring Review

Een prachtige wereld

Je begint Elden Ring in een grot in de stijl van de andere Dark Souls-games. Donker en met veel vragen. Op dat moment denk je dat je met de zoveelste game in de reeks hebt te maken. Maar als je daar uitkomt, dan ligt er een grote open wereld aan je voeten. Het begingebied is daarbij prachtig groen en afwisselend. Uiteindelijk kom je ook in gebieden terecht die wat donkerder aandoen, maar zo deprimerend als de andere games is het zeker niet. Dit is dan ook echt een titel waar je vaak op hoge plekken gaat staan en even geniet van het uitzicht. Ook is het tof om te zien dat er gebruik wordt gemaakt van verschillende weersomstandigheden. En wanneer het donker is, dan krijg je naast een andere look ook te maken met diverse vijanden.

Elden Ring
Een prachtige wereld (Afbeelding: Bandai Namco)

Constant jezelf verbeteren in Elden Ring

Elden Ring wordt door de ontwikkelaar beschreven als een Action RPG. En met name de RPG-elementen vind ik fijn uitgewerkt in de game. Je bent namelijk constant jezelf aan het verbeteren. Voor elke kill die je maakt, verdien je de in-game currency. Daarmee is het mogelijk om bij verschillende merchants spullen te kopen. Of je gebruikt het in combinatie met andere voorwerpen bij een smid om op die manier je wapens te verbeteren. Toch is het verstandig om het vooral aan het begin te gebruiken om in levels omhoog te gaan. Op die manier word je sterker en hou je het tegen de verschillende vijanden langer voor. Met name de baasgevechten zijn op die manier telkens iets beter te doen.

Elden Ring
Een baas (Afbeelding: Bandai Namco)

In de omgeving van Elden Ring vind je verder diverse voorwerpen om handige accessoires mee te maken. Die geven je tijdelijke verbeteringen of je pakt ze gewoon op om te verkopen en op die manier weer meer geld te pakken om in levels omhoog te gaan. En dan heb je nog de loot die vijanden achterlaten. Daarmee kun je soms flinke upgrades uitvoeren. Op die manier ben je echt constant beter aan het worden in de game.

Op zoek naar de geheimen van de wereld

Er zijn bepaalde duidelijke doelen in Elden Ring. Maar het loont ook enorm om op verkenning te gaan. Zo kom je verschillende grotten tegen in de game. Daar zijn verschillende schatten te scoren en kun je vaak ook met een mini-eindbaas afrekenen. En je raadt het al: die levert ook weer een mooie buit op. Ik kijk wat dat betreft uit naar de uiteindelijke release en te zien wat andere gamers doen en te zien wat ik allemaal hem gemist.

Elden Ring
Op zoek naar de schat (Afbeelding: Bandai Namco)

Technisch is Elden Ring dik in orde

Ik heb Elden Ring op de PlayStation 5 gespeeld en dat was echt een feestje. Visueel is de game echt dik in orde met mooie lichteffecten, de mogelijkheid om in de verte te kijken en een sterke en hoge framerate. De details van de omgevingen zijn sterk en de animaties zijn goed uitgewerkt. Dat laatste is ook wel handig, want op die manier kun je goed timen wanneer je moet verdedigen en wanneer je kunt aanvallen. Maar het fijnste van allemaal is waarschijnlijk te vinden in het feit dat de laadtijden zo enorm kort zijn. Fasttravel is op die manier echt een klein feestje. Zeker aan het begin van de game ben ik veel vanuit de actie teruggegaan naar een veilig punt om daar mijn spullen te verkopen en upgrades uit te voeren.

Vanaf hier makkelijk fast-travellen (Afbeelding: Bandai Namco)

Pittig, maar niet onmogelijk

Elden Ring is zoals verwacht een game die pittig is. Aan het begin van de game ben je al blij als je een gewone vijand weet uit te schakelen. En weet je dat je het loodje legt als er opeens vier vijanden op je afstormen omdat je niet aan het opletten was. Een dood betekent niet het einde. Je kunt dan namelijk terugkeren naar de plek waar je er aanging en daar je geld oppikken. Je voorwerpen behoud je overigens altijd. Dit is wel zo fijn. Als het je niet lukt om je geld terug te pakken voordat je weer doodgaat, dan ben je het wel kwijt, dus bij je tweede kans moet je goed opletten.

Niet onmogelijk (Afbeelding: Bandai Namco)

En eindbazen zijn nog altijd lastig in Elden Ring. De eerste keer dat ik een mini-eindbaas voorgeschoteld kreeg, heb ik wel iets van vijftien pogingen uitgevoerd. Daarin moest ik echt leren wat voor aanvallen de baas had en hoe ik die moest ontwijken. En de eerste echte eindbaas was nog pittiger. Daarvoor moest ik flink levelen en goed gebruikmaken van de vaardigheden die ik had. Uiteindelijk wist ik hem na een paar pogingen met gemak uit te schakelen en was er het heerlijke gevoel van voldoening.

Diverse vechtstijlen

Elden Ring lijkt daarnaast ook een game te zijn die heerlijk is om meer dan eens te gaan spelen. Aan het begin van het avontuur kies je namelijk één van de beschikbare classes uit. Elke class speelt net iets anders en op die manier kun je echt een andere manier van spelen gaan ondervinden. Ikzelf ben in de previewversie met een Warrior losgegaan, maar ik vind de Samurai in mijn review-sessie echt een stuk fijner.

Diverse stijlen (Afbeelding: Bandai Namco)

Je wordt redelijk in het diepe gegooid

Er zijn veel punten waarop Elden Ring ijzersterk is. Het is echt een absolute topgame. Toch moet je het wel heel erg zelf uitvogelen. Er zit een stukje achtergrondverhaal in de game en je hebt een redelijk idee wat er van je wordt verwacht, maar uiteindelijk word je wel behoorlijk in het diepe gegooid. Het voordeel is dat wanneer je de game zelf ontdekt, je op Youtube op zoek kunt gaan naar antwoorden. Maar ik had soms wel even vraagtekens bij wat ik precies moest doen.

Elden Ring
Waar moeten we heen? (Afbeelding: Bandai Namco)

Elden Ring is deze week beschikbaar en hier te scoren. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.