Is een elektrische auto wel echt beter dan een benzinebak?

Elektrische auto's Sam Dille 10 okt 2023
Leestijd: 3 minuten

Over iets meer dan tien jaar zullen er waarschijnlijk meer elektrische auto’s worden verkocht dan auto’s die op benzine rijden. Dat klinkt als goed nieuws. Toch zitten er ook wat minpunten aan de elektrische auto.

Je kunt inmiddels de weg niet meer op zonder een EV tegen te komen. Maar zijn ze eigenlijk wel zo groen als iedereen zegt? Of kun je toch beter in je benzinebak blijven rijden?

Het grote probleem van de elektrische auto

Een elektrische auto met een bereik van 320 kilometer heeft een grote batterij die bijna een derde van het gewicht van de auto is. De batterij heeft een speciale behuizing en een vloeistof die helpt om de batterij op te laden en te gebruiken.

Maar ongeveer 160 kilogram van de batterij komt van grondstoffen als kobalt, nikkel, mangaan, grafiet, aluminium en koper. Een elektrische auto heeft, volgens MIT, zes keer meer van deze mineralen nodig dan een gewone auto.

Met de groei van het aantal verkopen van EV’s, zullen we ook een stuk meer van deze materialen nodig hebben. Bedenk je maar eens dat de EU voor 2035 de verkoop van benzinevoertuigen wil stopzetten. Dat betekent dat de huidige mijnen moeten worden uitgebreid en nieuwe moeten worden geopend.

Het delven van mineralen gaat alleen niet op een zuivere manier. Er zijn regelmatig problemen, zoals natuurrampen, dwangarbeid en slechte werkomstandigheden. In Indonesië gebruiken ze bijvoorbeeld gevaarlijke technologie in nikkel raffinaderijen. Het levert een hoop ellende op voor de lokale bevolking.

Elektrische auto, batterij, Volkswagen
De batterij in een elektrische auto van Volkswagen. (Afbeelding: Volkswagen)

Kunnen we dan toch beter in benzineauto’s blijven rijden?

Elektrische auto’s stoten minder uit dan benzineauto’s. Vooral als je kijkt naar de uitstoot per afgelegde kilometer. Maar als je ook rekening houdt met de uitstoot van de mijnbouw, productie, het opladen en recyclen van elektrische auto’s, dan komt de EV er niet zo heel goed van af.

Noah Horesh van de Colorado State University heeft onderzocht hoeveel uitstoot voertuigen veroorzaken gedurende hun bestaan. Hij concludeert dat auto’s die op benzine rijden ongeveer twee keer zoveel uitstoten als een elektrische auto, zelfs als je rekening houdt met de ‘verborgen’ uitstoot van EV’s.

Dit verschil zal alleen maar toenemen naarmate de elektriciteitssector koolstofarm wordt en de productie van batterijen veel efficiënter wordt. De EV blijft dus een goede optie voor een groenere planeet.

De EV van de toekomst

Het opschonen van de EV-industrie is geen gelopen race. Er zijn genoeg mogelijkheden om de productie van elektrische auto’s te verbeteren. Het opruimen van afvalstoffen na de productie van batterijen wordt bijvoorbeeld al steeds beter geregeld.

5 handige tips voor deze hitte als je een elektrische auto hebt
Schoon en prachtig. (Afbeelding: Unsplash/Eduardo Arcos)

Ook zijn steeds meer bedrijven aan het experimenteren met het recyclen van lithium-ion batterijen. In de VS richtte voormalig Tesla chief technical officer Jeffrey Brian Straubel bijvoorbeeld Redwood Materials op. De fabriek in Nevada streeft ernaar om tegen 2025 genoeg EV-batterijen te recyclen om de vraag aan te kunnen.

Het smerige geheim achter die immens populaire elektrische auto

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste wat tech en culture te bieden heeft 🚀

De laatste ontwikkelingen iedere vrijdag in je mailbox? WANT houdt je op de hoogte!

Onderwerpen