Lisanne Beijen
Lisanne Beijen | LinkedIn Cars 27 jun 2021

Elektrische auto: de grote voordelen en nadelen op een rijtje

De een is sceptisch over de elektrische auto en de ander is razend enthousiast. Voor beide kampen is er iets te zeggen over deze nieuwe en snelgroeiende manier van rijden.

Laten we het zo zeggen; aan iedere nieuwe technologie moeten we wennen en zitten wat haken en ogen. Toch zijn er veel redenen waarom veel fabrikanten, overheden en autorijders over de hele wereld elektrische auto’s omarmen en promoten. Wie anno 2021 oriënteert op een nieuwe auto kan niet om de elektrische variant heen. Voordat je wel of niet voor elektrisch gaat is het op zijn minst handig de voordelen maar ook de nadelen van deze auto’s te kennen. Hieronder staan een aantal belangrijke op een rij.

Nadeel: actieradius-angst

We beginnen met twee veel genoemde nadelen van elektrische auto’s. Niet omdat we negatief en sceptisch zijn over deze auto’s, maar omdat we het beste graag voor het laatst bewaren. Afsluiten met nadelen van elektrisch rijden is nou niet echt een lekkere opsteker voor deze innovatie in autoland.

Een veel genoemd nadeel van de elektrische auto is zijn actieradius. Veel autorijders zijn bang dat ze ergens halverwege de A46 naar Lyon aan de kant van de weg met een lege accu komen te staan. Dat is geen onredelijke angst, sterker nog: het is een serieus ding.

De ‘gemiddelde’ elektrische auto heeft een actieradius van zeker 500 kilometer. Wie zijn elektrische auto ‘s nachts braaf oplaadt hoeft voor zijn commute in Nederland dus niet bang te zijn dat hij leeg raakt. Daar is ons kikkerlandje te klein voor. Heb je dat niet gedaan of ga je op vakantie met je nieuwe auto? Gelukkig springen de oplaadpunten op veel plekken in Europa als paddestoelen uit de grond. In Nederland staan er al ruim 66.000 openbare laadpalen waarvan meer dan 2000 snelladers.

Kia e-niro
Kia e-Niro (Afbeelding: Kia)

Nadeel: de oplaadtijd van de elektrische auto

Even tanken is in een paar minuten gefixt. De accu van een elektrische auto volledig opladen duurt langer. Dit hangt af van welke elektriciteit je gebruikt. Maak je gebruik van de wisselspanning (AC) thuis dan kan het tot 24 uur duren. Dit belast het stroomnetwerk zwaar en is niet handig. Om deze reden laat men vaak een laadpaal aan huis installeren. Deze AC-laadstations laden de auto’s langzaam buiten de piekuren (‘s nachts) op. Dat scheelt je wat euro’s, altijd mooi meegenomen.

Er bestaan ook snelladers (voor aan huis). Deze gebruiken de gelijkspanning (DC) en laden elektrische auto’s weer volledig op in 15 tot 40 minuten. Een lang verhaal kort: de laadtijd hangt af van het type lader en het type auto. Duurt het langer dan het volgooien van een tank met diesel of benzine? Ja. Nog wel.

Voordeel: elektrische auto is beter voor het milieu

Dat de elektrische auto beter is voor het milieu dan een auto die op benzine of diesel rijdt is helaas een punt dat we nog steeds moeten maken. Veel sceptici vallen elektrisch rijden namelijk aan op dit punt. Nee, de industrie rondom de elektrische auto is niet volledig groen, ethisch en schoon, maar dat een elektrische auto tijdens het rijden nul CO2 uitstoot is een feit.

Volgens onderzoekers van het Europese Energy Agency (EEA) is een elektrische auto zelfs milieuvriendelijker dan een benzine- of diesel auto wanneer hij op ‘vuile’ stroom rijdt. Wanneer de auto ‘vuile’ stroom gebruikt, die komt vrij bij de energiecentrale die brandstof omzet in elektriciteit, is de totale uitstoot nog steeds zo’n 17 tot 20 procent lager dan die van een ‘gewone’ auto.

Wat elektrisch rijden in de toekomst nog groener maakt is dat in veel landen een steeds groter deel van het stroomverbruik in huishoudens bestaat uit groene stroom. Overheden investeren in groene manieren van energie opwekken waardoor ook steeds meer energieleveranciers gebruik maken van zonne- en windenergie. De elektrische auto rijdt dus met de tijd mee, waar een auto op andere brandstof eigenlijk terug in de tijd rijdt of op zijn minst stil blijft staan.

Citroen e-C3
Citroen e-C4 (Afbeelding: Citroen)

Voordeel: op lange termijn is elektrisch rijden goedkoper

Er zijn veel manieren waarop een elektrische auto je geld bespaart. De aanschaf van een nieuwe auto is natuurlijk niet goedkoop, maar misschien kan de overheid in dit geval iets voor je betekenen. De Nederlandse overheid stimuleert de aankoop van elektrische racemonsters (en kleine elektrische boodschappenauto’s) namelijk in de vorm van een subsidie voor particulieren. Je maakt aanspraak op de SEPP (Subsidie Elektrische Personenauto’s Particulieren) wanneer je een elektrische personenauto of compacte middenklasse leaset of koopt.

Een elektrische auto is op lange termijn ook goedkoper dan een benzine- of dieselauto dankzij lage onderhoudskosten. Zo heeft deze auto natuurlijk geen verse olie nodig omdat er geen olie in een elektrische motor zit. Ook met de accu zal je niet snel problemen hebben. Een elektrische auto heeft simpelweg minder bewegende onderdelen, minder vloeistoffen die op kunnen raken en moeten worden bijgevuld, en de onderdelen zetten minder druk op het remsysteem. Het is lastig te zeggen hoeveel geld je bespaart aan onderhoudskosten, maar iedere euro bespaard is een euro winst.

Reageer op artikel:
Elektrische auto: de grote voordelen en nadelen op een rijtje
Sluiten