Elektrische auto: 5 dingen die je moet weten voor je er eentje koopt

Nu er steeds meer verschillende elektrische auto’s te koop zijn, en ook in een lagere prijsklasse, worden deze elektrische vervoersmiddelen steeds interessanter voor het grote publiek. Een elektrische auto blijft een serieuze aanschaf. Eentje die het nodige vraagt van je inhoud van je portemonnee maar ook verdere ‘voorbereiding’ vergt.

Rijden in een elektrische auto heeft veel voordelen. Toch is een dergelijke auto hebben een compleet andere ervaring dan wanneer je een auto hebt die op benzine of diesel rijdt. Hieronder daarom vijf dingen die deze typen auto’s differentiëren en die je zeker moet weten (en overwegen) voordat je een elektrische auto koopt.

Een voordeel van de elektrische auto: lage onderhoudskosten

De gemiddelde servicebeurt van een auto die op benzine of diesel rijdt kost al snel een paar honderd euro. Moet de olie in de auto worden ververst? Dat maakt je zeker zo’n tachtig euro armer. We kunnen nog wel even doorgaan met onderhoudskosten van de gemiddelde auto maar zullen je hier niet mee vervelen.

Wat we je wel willen vertellen is dat je deze kosten allemaal niet maakt met een elektrische auto. Daar hoeft bijvoorbeeld nooit olie te worden ververst omdat er simpelweg geen olie in de motor zit. Daarnaast zijn de accu, het aandrijfsysteem en de motor ontwikkeld om het hele leven van de auto mee te gaan. De gemiddelde accu heeft, volgens Groupe Renault, een levensduur van zo’n tien jaar. Na deze tien jaar kan de accu overigens een tweede leven krijgen: het is dus geen wegwerp onderdeel.

Wat voor oplader heeft de auto nodig? Kan ik de auto thuis opladen?

De stekker van een elektrische auto in het stopcontact stoppen en opladen maar!? Zo simpel is het niet. Een elektrische auto via de huishoudelijke elektriciteitsvoorziening, op de wisselspanning (AC), opladen is namelijk erg belastend voor het stroomnetwerk. Daarnaast duurt het opladen op deze manier heel lang.

Een alternatief is om een ‘standaard’ laadpaal aan huis te laten installeren. Deze AC-laadstations gaan slim om met het stroomnetwerk. Ze laden de auto langzaam op buiten de piekuren, wanneer het nacht is. Daarnaast bestaan er snelladers voor elektrische auto’s die gelijkspanning (DC) gebruiken. Ook deze kunnen aan huis worden geïnstalleerd. De kosten van installatie van deze laadpalen zijn alleen wel flink. Denk aan een bedrag tussen de 300 en 2000 euro voor de installatie van een laadpaal die tussen de 500 en 1200 euro kost. Houd bij de aanschaf van een elektrische auto dus rekening met deze eventuele kosten. Zie het als een eenmalige investering waar je jarenlang profijt van hebt.

Nissan Ariya
Opladen (Afbeelding: Nissan)

Denk na over de actieradius: welke actieradius heb je ‘nodig’?

Autofabrikanten en autoverkopers doen er alles aan om de consument te overtuigen dat die alle handige snufjes, functies en enorme actieradius nodig heeft. Het is makkelijk om in deze mooie verkooppraatjes te trappen als de elektrische auto er ook nog eens heel goed uitziet. Uiteindelijk is de aankoop natuurlijk alleen een succes wanneer de consument een elektrische auto koopt die bij diens levensstijl past.

Bereken daarom voordat je een elektrische auto koopt, en eigenlijk zelfs voordat je op zoek gaat naar een elektrische auto, welke actieradius je nodig hebt. Denk na over hoeveel kilometer je gemiddeld rijdt per dag en per week. En rij je regelmatig lange afstanden (een paar honderd kilometer), of maak je in dit soort situaties gebruik van alternatieve vervoersmiddelen zoals de trein of het vliegtuig?

Een grote actieradius klinkt aantrekkelijk maar aan die extra kilometers hangt soms ook een groter prijskaartje. Heb je geen enorme actieradius nodig? Dan kun je dit geld beter in de zak houden.

Een elektrische auto is groener dan een auto die op benzine of diesel rijdt

Dit is misschien een uitgekauwd onderwerp en een punt dat we (hopelijk) niet meer hoeven te maken, maar een elektrische auto is beter voor het milieu. Hij stoot nul CO2 uit en is daarom een goed alternatief op de auto zoals we die kennen. Al betekent dit natuurlijk niet dat de elektrische auto volledig milieuvriendelijk is. Toch constateerden onderzoekers van het Europese Energy Agency (EEA) dat deze auto zelfs groen is wanneer hij op ‘vuile’ stroom rijdt. Volgens het onderzoek is de CO2 uitstoot van een elektrische auto die geen groene stroom gebruikt nog steeds zo’n 17 tot 30 procent lager dan die van een auto die op benzine of diesel rijdt.

Hyundai Kona Electric elektrische auto
Hyundai Kona Electric (Afbeelding: Hyundai)

Je kunt subsidie aanvragen als je een elektrische auto koopt of least

Een veel gehoord bezwaar tegen de overstap naar een elektrische auto is een financieel bezwaar. Een nieuwe auto kopen was altijd al duur, laat staan een nieuwe elektrische auto (ondanks dat deze gelukkig wel steeds betaalbaarder worden). Dit is jammer gezien de meetbare voordelen van elektrisch rijden voor de natuur en het verminderen van de CO2-uitstoot van de transportsector.

Het verminderen van de CO2-uitstoot is ook een aandachtspunt van onze overheid. Daarom stimuleert deze de aankoop van de elektrische racemonsters. Zo kunnen particulieren die een elektrische auto kopen of leasen subsidie aanvragen (de SEPP: Subsidie Elektrische Personenauto’s Particulieren). Het gaat in het specifiek om volledig elektrische personenauto’s in de kleinere of compacte middenklasse. Deze subsidie is zeker mooi meegenomen voor wie hem krijgt; het bedrag kan oplopen tot 4000 euro.

Reageer op artikel:
Elektrische auto: 5 dingen die je moet weten voor je er eentje koopt
Sluiten