Elektrische auto goed voor het milieu? Je kunt veel beter de fiets pakken!

Elektrische auto's Lisanne Beijen 24 apr 2021
Leestijd: 3 minuten

Het aantal elektrische auto’s op de Europese wegen en wereldwijd nam het afgelopen jaar fors toe. Deze stijgende lijn zet zich naar verwachting de komende jaren door. De populaire keuze voor een elektrische auto wordt vaak (mede) gemotiveerd doordat het een groene keuze is. Toch blijkt het niet de groenste keuze die de consument kan maken, aldus een recent onderzoek van de Oxford University.

Veel belangrijker dan het inruilen van de benzine- en dieselauto om je voetafdruk op de aarde te verkleinen is namelijk om meer te fietsen. Simpel gezegd: de oplossing voor het uitstoten van minder CO2 is niet het kopen van een nieuwe auto die rijdt op elektriciteit. Vaker de fiets pakken is daarentegen wel echt effectief.

Te veel focus op de elektrische auto?

Het bovenstaande klinkt niet als rocket science en verbaast je misschien niet echt. Toch worden effectieve methoden van aanpak tegen klimaatverandering wel vaker ondergesneeuwd door minder effectieve methoden. Waarom? Geld. Een minder effectieve methode om klimaatverandering tegen te gaan is het kopen van een elektrische auto.

Als alle auto eigenaren per direct naar een elektrische auto overstappen is over vijf jaar onze CO2 uitstoot nog steeds te hoog, aldus een recent interessant onderzoek van de University of Oxford. Dit komt mede doordat het fabriceren van elektrische auto’s niet zonder uitstoot van CO2 gebeurt.

De elektrische auto is dus niet de oplossing tegen het wereldwijde klimaatprobleem. Dat klinkt logisch, maar autofabrikanten en overheden proberen ons dit soms wel doen geloven met prachtige campagnes en soepele verkooppraatjes. De oplossing om jouw voetafdruk op onze aarde te verkleinen staat waarschijnlijk al in je schuur te verstoffen en heeft twee wielen.

Volkswagen E-Up
Volkswagen’s e-Up! (Afbeelding: Volkswagen)

De fiets verdient de spotlight, maar krijgt die niet

Een vervoermiddel dat behoefte heeft aan dezelfde goede campagnes en soepele verkooppraatjes als de elektrische auto is de fiets. Volgens het Oxford’s onderzoek is fietsen in plaats van autorijden een belangrijke manier om wereldwijde uitstoot van transport terug te dringen. Naast ‘gewoon’ fietsen zijn ook het gebruik van de elektrische fiets en de benenwagen een belangrijk onderdeel van deze strategie, die ook wel ‘active travel wordt genoemd. Active travel is gezonder voor ons zelf en daarbij ook beter voorheen milieu. Win-win dus.

In het onderzoek werden resultaten van deelnemers uit heel Europa vergeleken. Uit de data blijkt dat mensen die dagelijks fietsen een 84(!) procent lagere CO2 uitstoot veroorzaken dan mensen die niet dagelijks fietsen. De CO2 uitstoot veroorzaakt door iemand die niet dagelijks fietst, maar op één dag per week de auto verwisselde voor de fiets, was ook zichtbaar lager. Zo staat slechts één dag de auto verruilen voor de fiets gemiddeld gelijk aan het besparen van zo’n 3,2 kilo CO2. Dat is een tien kilometer lange autorit, het versturen van 800 e-mails (ja ook dat kost CO2) of een stuk lam eten (al kun je daar beter direct mee stoppen).

lekker bikes urban elektrische fiets
Lekker X urban eBike (Afbeelding: Lekker Bikes)

De onderzoeksresultaten zijn helder: ons te veel focussen op de elektrische auto als game changer voor het klimaatprobleem is verspilde tijd. We doen er beter aan om ons, onder meer, te verdiepen in hoe we fietsen aantrekkelijker kunnen maken voor het grote publiek om zo onze manier van transport écht te verbeteren.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste wat tech en culture te bieden heeft 🚀

De laatste ontwikkelingen iedere vrijdag in je mailbox? WANT houdt je op de hoogte!

Onderwerpen