Zijn de batterijen in de elektrische auto wel echt zo goed als we denken?

Elektrische auto's Dunke van Boekel 3 mrt 2023
Leestijd: 2 minuten

De batterijen die we tegenwoordig steeds vaker gebruiken door de toename in elektrische auto’s blijken toch niet zo fantastisch te zijn als gehoopt. Door een aantal factoren zijn de batterijen niet zo duurzaam als ze kunnen zijn.

Niet zo mooi natuurlijk, en zeker als je erbij zet dat elektrische auto’s ontzettend belangrijk zijn in de plannen van de Paris Agreement. Er moet dus iets veranderen, maar wat is het probleem precies?

De batterijen in elektrische auto’s

Er is dus een groot probleem waar we tegenaan lopen met deze batterijen. Naast het gebruik in de auto’s is er niks duurzaams aan is. Want hoewel het maken van de batterijen inderdaad geweldig is voor de opbrengsten en het creëren van banen, zou dat ook weer leiden tot problemen.

De huidige manier waarop de batterijen in elektrische auto’s worden gemaakt is simpelweg niet duurzaam. Productie van deze batteijen is zowel vervuilend als energie-slurpend. Dit heeft voornamelijk te maken met de materialen die nodig zijn voor het maken van de batterijen die in de auto’s zitten (bijvoorbeeld lithium).

Het recyclen van deze batterijen vergt ook een hoop energie maar het probleem zit daar in de kosten. Het recyclen kost niet zoveel energie als de producte. Maar lithium is goedkoper uit een mijn te trekken dan uit een oude batterij te halen.

Elektrische auto, batterij, Volkswagen
De batterij in een elektrische auto van Volkswagen. (Afbeelding: Volkswagen)

Een nieuw leven

Desondanks is recycling één van de manieren waarop bedrijven nu nieuwe technologie aan het ontwikkelen zijn. Neem BeePlanet, dit bedrijf haalt de batterijen uit elektrische auto’s en gebruiken die dan weer worden gebruikt in kleine elektriciteitsnetwerken. Dit werd getest in een parkeerplaats met elektrische auto’s.

De netwerken zijn vervolgens ook weer aangesloten op zonnepanelen, waardoor er minder normale elektriciteit gebruikt wordt. Met behulp van bepaalde data, programma’s en sensoren wordt uitgevonden wanneer de zonnepanelen het beste gebruikt kunnen worden. Zo wordt er al zo’n dertig procent aan energiekosten bespaard.

Dit systeem, ook wel Vehicle to Grid (V2G) genoemt, moet tegen 2030 de norm worden. In de tussentijd wil jij vast nog het meeste leven uit je elektrische auto halen, dus daar hebben wij hier een aantal tips voor.

Elektrische auto goed voor de planeet, maar er zit een addertje onder het gras

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste wat tech en culture te bieden heeft 🚀

De laatste ontwikkelingen iedere vrijdag in je mailbox? WANT houdt je op de hoogte!

Onderwerpen