Final Fantasy VII Rebirth is een heerlijke ode aan een icoon

Game reviews Jeroen Kraak 22 feb 2024

Voor veel Final Fantasy-fans is het zevende deel de beste game uit de serie. Gaat Final Fantasy VII Rebirth voor de PlayStation 5 ervoor zorgen dat we de oude versie vergeten?

Gamemaker Square Enix gaf ons met de Final Fantasy VII Remake al een heerlijk voorgerecht voor het zevende deel van de game. Nu staat het hoofdgerecht op het menu.

Maar kan Final Fantasy VII Rebirth op de PlayStation 5 de daardoor hoge verwachtingen waarmaken? Is de game net zo goed, of misschien wel beter en kan het de fans echt voldoening geven?

Dit is Final Fantasy VII Rebirth

Laten we bij het begin beginnen, want met Final Fantasy VII Remake en Rebirth kan er wat verwarring ontstaan. Beiden zijn namelijk remakes van de originele versie. Remake richt zich echter op het gedeelte in de hypermoderne stad Midgar, wat het begin was van de originele Final Fantasy VII-game. De makers maakten dat echter zo uitgebreid dat het een game op zich was. Er staat zelfs nog een derde deel op de planning.

Final Fantasy VII Rebirth gaat dus verder op de PlayStation 5 waar Remake gestopt is. Het verhaal gaat over de groep Avalanche die zich verzet tegen Shinra, een energiebedrijf dat een monopolie heeft. Zij maken energie uit Mako, wat slecht is voor de wereld, want ook al het leven draait erop. Je zal vooral in de huid kruipen van hoofdpersonage Cloud.

In tegenstelling tot het eerste deel van de remake, ga je nu echt de wereld in, iets waar veel fans zich echt op verheugen. Hoewel Final Fantasy VII Rebirth redelijk lineair is, zijn er ook grote gedeeltes van de game open-wereld. Hier kun je verschillende side-quests en activiteiten doen. Deze geven je echt wat achtergrond over het verhaal en de wereld.

Veel activiteiten

De activiteiten zijn aardig, maar voelen soms vooral aan als opvulling. Heb je er geen zin in, dan zijn ze prima te skippen. Dit zijn dingen zoals monsters verslaan met bepaalde doelstellingen en naar verborgen kristallen op zoek gaan. Die activiteiten voelen een beetje aan zoals een typische Ubisoft-game op de PlayStation 5 met icoontjes op de kaart, zoals Far Cry en Assassin’s Creed.

Toch geeft het voltooien weer net wat voordelen om de wereld zelf te verkennen. Zo kan je bijvoorbeeld meer gebieden met Chocobo’s verkennen (de typische Final Fantasy-vogel die je overal naartoe kan brengen) en levert het experience points op waardoor je sneller vaardigheden en sterktes kan ontwikkelen.

Het fijne is dat er bovendien door bepaalde gebeurtenissen zaken in de wereld kunnen veranderen, waardoor het de moeite waard is om af en toe terug te keren op oude plaatsen.

Final Fantasy VII Rebirth is heerlijk (oud) icoon op PlayStation 5
(Afbeelding: Square Enix)

Een prachtige fantasiewereld op je PlayStation 5

De wereld ziet er overigens erg prachtig uit en zeker als je het vergelijkt met het grauwe Midgar. Daarnaast waren sommige beelden (vooral de achtergronden) in het vorige deel wazig, maar daar heeft Final Fantasy VII Rebirth gelukkig geen last van. Dat heeft er mede mee te maken dat in tegenstelling tot het vorige deel, deze speciaal is ontwikkeld voor de PlayStation 5.

Het verhaal zit echter nog steeds goed in elkaar, al is het daarbij wel echt fijn om het eerste deel te spelen. Er zit wel een kleine recap in de game, maar waarschijnlijk heb je dan nog steeds geen idee als nieuwe speler waar het precies over gaat. Gelukkig zorgt een van de eerste flashback in de game ervoor dat je echt meteen in het verhaal zit, zonder dat je de echte voorgeschiedenis hoeft te kennen.

Wat zelf een nieuwe speler meteen herkennen is de band tussen de verschillende personages. Deze zijn er goed opgebouwd. In verschillende sidequests ga je als Cloud zijnde met je verschillende teamgenoten op pad, waarbij er prachtige conversaties zijn tussen de twee. En dat is juist belangrijk omdat Cloud in het begin misschien wel een botte lul lijkt zonder enige emotie.

Het vechtsysteem van Final Fantasy VII Rebirth

Wat wel redelijk gelijk is gebleven in Final Fantasy VII Rebirth, is de manier van vechten in het eerste deel. Een deel is actief en een kleiner deel passief. Je moet aanvallen opbouwen om uiteindelijk speciale technieken of magie te gebruiken. Je kan makkelijk tussen verschillende karakters schakelen op je PlayStation 5.

(Afbeelding: Square Enix)

Zoals je van Final Fantasy gewend bent, heeft ook VII Rebirth op de PlayStation 5 een eigen skill tree, waarmee je jouw karakter zelf vorm kan geven. In deze game wordt dat Folios genoemd. Deze werken vrij simpel en je kan makkelijk kiezen hoe je karakter wil ontwikkelen. Richt je je bijvoorbeeld op magie of fysieke aanvallen?

Toch is er een ding wat wel soms irritatie opwekt. De door de computer bestuurde karakters voeren minder snel aanvallen uit dan jezelf. Daardoor kan het soms even duren voordat een balkje vol is waardoor je een speciale aanval kan doen of als je juist magie wil gebruiken. Wel speelt elk karakter echt anders. Het is dan ook wel fijn om te schakelen tussen de verschillende personages in gevechten.

Spelen zoals jij wil op je PlayStation 5

Daarnaast kan je je speciale aanvallen makkelijk aanpassen door middel van Materia. Dit zijn ronde bollen die allemaal weer een eigen stat of aanval verbeteren. Denk bijvoorbeeld aan het toevoegen van een vuuraanval.

Ook is het mogelijk om je eigen items te maken in Final Fantasy VII Rebirth voor de PlayStation 5. Dit doe je door verschillende grondstoffen te verzamelen. Deze kan je krijgen door vijanden te verslaan maar ook door op zoek te gaan in de wereld. Dit zijn zowel potions als bijvoorbeeld uitrusting.

Al met al zorgen al deze opties toch dat je het spel kan spelen zoals jij wil, ondanks dat het een lineaire game is. Het hele verhaal is zonder al te veel poespas uit te spellen, maar soms loont het wel om eventjes te stoppen en echt van de omgeving of minigames te genieten.

Je zal helaas nog wel even moeten wachten voordat de game uitkomt. De release is op 29 februari en is voorlopig een PlayStation 5 exclusive.

Final Fantasy VII Rebirth

Square Enix

9 Score

Pluspunten

• Verhaal
  • Mooie wereld
  • Soepele gevechten met diepgang
  • Een ode aan het origineel

Minpunten

• Te veel content wat er alleen is ingestopt als pure opvulling

De makers zijn goed verder gegaan waar ze bij het vorige deel gestopt zijn. Je beleeft opnieuw een heerlijke reis waarbij je stiekem wil dat er eigenlijk geen einde aankomt, ondanks dat sommige gedeeltes misschien wat voelen als opvulling. Opvulling die helemaal niet nodig is omdat je zonder ook al makkelijk tientallen uren en vaak nog langer bezig bent. Waarbij je bij remakes vaak bang bent dat het de originele versie beschadigt, is Final Fantasy VII Rebirth echt een ode aan het origineel. Vooral de personages maken deze game echt uniek.