Final Fantasy VII Review: Nu ook op de Nintendo Switch

Games Jelle van Es 2 apr 2019

Final Fantasy VII is een game die door oudere gamers wordt gezien als één van de beste games ooit. Ik hoor bij die groep. Als 14-jarig jochie maakte ik in 1997 kennis met de game en was ik gelijk verkocht. Veel ervaring met Japanse RPG’s had ik niet, maar binnen de kortste keren hield ik van de personages, de wereld, het vechtsysteem, de tussenfilmpjes en wat je allemaal kon doen. Sinds die tijd is de game meerdere malen opnieuw uitgebracht. Je kon hem al spelen op de PlayStation 4, hij was er voor de smartphone en nu doet hij ook de Xbox One en de Nintendo Switch aan. En met name voor dat laatste platform is het een waardevolle toevoeging.

Want hoewel je de game onderweg op je smartphone kunt spelen, is het toch fijner om gewoon gebruik te maken van analoge sticks en actieknoppen. Zodoende ben ik voor de zoveelste keer weer begonnen met de game en geniet ik er andermaal van. Natuurlijk, het heeft een voordeel dat de game nostalgische gevoelens bij me oproept, maar zelfs als je dat wegneemt is het nog altijd een game die de moeite waard is. Dit zijn de vijf punten die Final Fantasy VII op de Nintendo Swich de moeite waard maakt.

Het verhaal en de personages

Natuurlijk, Final Fantasy VII is gedateerd en als je kritisch bent op het verhaal, dan zijn er veel punten waarop je kunt schieten. Maar als je kijkt naar de tijdsgeest van de game en een beetje mee kunt gaan in de manier waarop de Japanse ontwikkelaars alles wilden neerzetten, dan is het gewoon een verhaal om van te smullen. Ook zijn de verschillende personages stuk voor stuk goed uitgewerkt en wil je gewoon meer weten van hun achtergronden en motivaties.

Final Fantasy VII

Vechten en levelen

Omdat ik het verhaal eigenlijk al kan dromen, vind ik dat punt net wat minder interessant. Ik heb me nu dan ook weer meer bezig gehouden met de vecel gevechten die je in de game hebt zitten. Het systeem van Final Fantasy VII is eigenlijk heel simpel. Je loopt rond en komt willekeurig tegen vijanden te staan en knokt er dan op los. Dit alles gaat via een actief turn based systeem dat overzichtelijk en duidelijk is. Na elk gevecht wil je gelijk door met de volgende om op die manier in levels te stijgen en de materia, die jou voorziet van magische aanvallen, sterker te maken.

Final Fantasy VII

Zoveel te doen

Het hoofdverhaal is nog altijd iets waar je dertig uur in kunt steken. Wellicht dat je het iets sneller doet wanneer je het verhaal al kent en je weet waar je heen moet gaan. Maar buiten dat is het een game waar enorm veel te doen is. Er zijn diverse sidequests die gekoppeld zijn aan extra personages, je hebt de Golden Saucer waar je allemaal minigames kunt spelen, je kunt Chocobo’s gaan fokken en uiteindelijk moeilijke gevechten met de zogenaamde Weapons aangaan. Wie alles er uit wilt halen, kan zeker op zestig uur rekenen.

Final Fantasy VII

De muziek is en blijft fantastisch

De muziek van Final Fantasy VII is iets dat na 20 jaar nog altijd uitstekend is. Het verhoogt de spanning in grootse gevechten, geeft meer emotie aan belangrijke scenes en is iets waar je zo nu en dan voor gaat stil staan en echt van gaat genieten. Het is niet voor niks dat er verschillende concerten zijn geweest die volledig draaien om de muziek van Final Fantasy.

Final Fantasy VII

Je kunt de snelheid omhoog krikken

De Nintendo Switch-versie kent eigenlijk nauwelijks verbeteringen ten op zichte van het origneel. Sterker nog, er zit zelfs een bug in di er voor zorgt dat de World-music weer opnieuw begint wanneer je uit een gevecht komt. Toch is er één punt wat het extra fijn maakt. Door op de linker analoge stick te drukken kun je de snelheid drie keer verhogen. Op die manier ram je jezelf door gesprekken die je al kent en minder interessant zijn of verdoe je minder tijd wanneer je een beetje wilt grinden om zo een hoger level te halen. Zeker wanneer je zwakkere vijanden hebt, kun je op deze manier makkelijk door de gevechten vliegen.

Final Fantasy VII

Final Fantasy VII is nu digitaal verkrijgbaar voor de Nintendo Switch, PlayStation 4 en Xbox One. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.