Na Gmail worden ook Facebook en Instagram Reels geteisterd door ads

Apps Jeroen Kraak 11 mei 2023
Leestijd: 2 minuten

Gratis diensten als Gmail, Facebook en Instagram moeten hun inkomsten halen uit advertenties. Dat ging tot op heden op een manier waarbij gebruikers daar niet al teveel last van hadden. Maar dat verandert binnenkort.

Afgelopen week kwam naar buiten dat Gmail een nieuwe manier van advertenties tonen aan het testen is. Het laat reclames midden in e-mails zien. Iets waar de meeste gebruikers echt niet op zaten te wachten, omdat het storend is. Moederbedrijf Google is echter niet de enige. Ook Facebook- en Instagram-eigenaar Meta is nu bezig.

Meta gaat Gmail achterna

Meta heeft namelijk nieuwe plannen uit de doeken gedaan om gebruikers meer te laten verdienen aan hun video’s. Dat is goed zou je waarschijnlijk denken, ware het niet dat het vervelend wordt voor de kijkers. Facebook wil natuurlijk net zoals Google via Gmail ook extra verdienen.

Dat Meta zijn platformen als Instagram en Facebook interessanter wil maken voor video-makers, is logisch. Zo hoopt het bedrijf ze bij TikTok weg te houden en meer centen te verdienen. Hiervoor heeft het afgelopen jaar een speciaal programma voor videomakers opgestart om te de verdienen aan Reels.

Nu blaast het dat programma nieuw leven in door het weer te vernieuwen. Makers die aantrekkelijke Reels maken moeten meer verdienen. Er is wel een groot nadeel hieraan voor de gebruiker. Het betekent dat je nog meer advertenties te zien krijgt op Facebook en Instagram als je Reels bekijkt. Iets wat Gmail eerder ook al deed.

Zo gaat het verder met Instagram en Facebook

Meta heeft dit eerder getest en voegt eraan toe dat deze nieuwe manier voor zowel makers als het bedrijf zelf beter werkt. Als eerste voegt de Instagram en Facebook-eigenaar dit toe bij een select aantal gebruikers waarna het verder uitgerold moet worden. Dat lijkt ook de aanpak van Gmail te zijn.

Facebook Meta Instagram Gmail
Hij zet stappen van een meta… (Afbeelding: Noah Berger / AFP)

Hoewel het logisch is dat makers meer willen verdienen, kunnen meer advertenties ook een negatief effect hebben. Zo kunnen Instagram en Facebook-gebruikers sneller afhaken of juist eerder naar TikTok gaan. Het is dan ook net zoals bij Gmail interessant om te zien hoe dit gaat uitpakken.

Google brengt controversiële Twitter-functie ook naar Gmail

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste wat tech en culture te bieden heeft 🚀

De laatste ontwikkelingen iedere vrijdag in je mailbox? WANT houdt je op de hoogte!

Onderwerpen