Gran Turismo 7: een pareltje voor de echte autoliefhebber

Games Jelle van Es 2 mrt 2022
Leestijd: 5 minuten

De Gran Turismo-reeks is er één die sinds het eerste deel zeer populair is. Als de Real Driving Simulator wilde ontwikkelaar Polyphony Digital destijds een realistische racegame neerzetten. Het idee dat je met vele verschillende wagens aan de slag kon gaan en die vervolgens kon verbeteren, was een schot in de roos. En nu kunnen we aan de slag met Gran Turismo 7.

Gran Turismo 7 is op vele manieren een interessante titel. Ten eerste komt het doordat het zesde deel op de PlayStation 3 verscheen in 2013. De PlayStation 4 kreeg enkel Gran Turismo Sport voorgeschoteld. In dit zevende deel krijg je weer een gewoon normale ervaring. Nou ja, helemaal normaal is het niet, want je ziet dat de ontwikkelaar op veel vlakken veranderingen heeft doorgevoerd. Daarmee is de basis zoals we die kenden op een goede manier teruggekeerd en hier en daar uitgebreid. Dit zijn de punten die me zijn opgevallen.

Gran Turismo 7 Review

Ouderwets onderaan beginnen

Het mooie van Gran Turismo 7 is dat het teruggrijpt op de basis. Je hebt in de game een budget van 20.000 credits en daarmee kun je dan een tweedehandsauto kopen. Daarmee doe je mee aan de eerste race, verdien je daar wat geld en krijg je als bonus een nieuwe wagen om mee aan de slag te gaan. Niet veel later is het zaak om je B-rijbewijs in de game te halen om op die manier weer mee te mogen doen aan nieuwe races. Met het geld dat je dan hier en daar pakt, is het mogelijk om een betere wagen te kopen en zo verder te komen.

Gran Turismo 7
Deze wagen komt later (Afbeelding: Sony)

Rode draad via het Gran Turismo 7 café

Dit idee ken je van de oudere games. Toch zit er nu met de komst van het Gran Turismo 7 café meer een rode draad in. Dat café kun je eigenlijk zien als een soort questhub. Hier krijg je de opdracht mee te doen aan een bepaalde serie races. Daar kun je dan bepaalde wagens vrijspelen en op die manier voldoen aan de opdracht. En daarna krijg je dan de volgende opdracht. Het is een fijne manier om verder te komen en je hebt altijd een duidelijk doel om mee aan de slag te gaan. Uiteraard kun je daarbuiten nog meedoen aan andere races, maar ik vond deze manier van de game ontdekken echt heel slim gevonden.

Gran Turismo 7
Het café (Afbeelding: Sony)

Je wisselt op een natuurlijke manier van auto’s

Door de stappen via het Gran Turismo café te volgen, krijg je ook een natuurlijke manier om met andere wagens in de game aan de slag te gaan. Via deze route moet je namelijk voor bepaalde races aan bepaalde eisen voldoen. Denk daarbij aan een race met alleen maar Japanse auto’s of auto’s met een 4WD aandrijving. Je eerste auto kan nooit aan alle eisen voldoen. En op die manier ga je aan de slag met auto’s die je bijvoorbeeld hebt vrijgespeeld of heb je een extra reden om een bezoek te brengen aan de dealer om een nieuwe wagen te kopen. Vervolgens bezoek je de tuneshop om daar bepaalde upgrades uit te voeren en is het daarna een gooi doen naar de winst.

Elke keer een andere wagen (Afbeelding: Sony)

Zoveel te doen

Uiteindelijk is er op die manier echt enorm veel te doen in Gran Turismo 7. Je doet mee aan races, je wint, je krijgt nieuwe wagens, je test die uit, je krijgt bepaalde beloningen door de missies van het café te voltooien en je ontdekt nieuwe banen. Daarom heen is er nog meer te doen. Denk aan het visueel aanpassen van je favoriete wagen, het meedoen aan bepaalde uitdagingen, het scoren van een rijbewijzen in een hogere klasse, het fotograferen van je wagen in een bepaalde setting of het betreden van een exclusieve showroom om daar een unieke wagen te scoren. En dan heb je natuurlijk nog de verschillende onlinemogelijkheden. Kortom, dit is een game die je lang weet te boeien.

Je bent niet snel uitgekeken (Afbeelding: Sony)

Visueel zeer mooi

Tot nu toe heb ik het eigenlijk alleen maar gehad over wat je kunt doen in Gran Turismo 7. Maar uiteraard kun je ook flink racen. En als je dat doet, dan merk je dat de game op visueel gebied erg sterk is. Zowel de diverse omgevingen waarin je rijdt als de wagens zelf zijn een pracht voor het oog. Vergelijk je het met de echte wereld, dan wordt duidelijk hoeveel details de ontwikkelaar er in heeft gestopt. Ik heb de game daarbij overigens wel op de PlayStation 5 gespeeld. En je merkt dan echt de kracht van de spelcomputer. Een ander bijkomend voordeel is dat de game gebruik maakt van lekkere korte laadtijden en de DualSense-controller je goed laat voelen hoe je rijdt. Het even meenemen van de kerbs voel je goed in de controller.

Zo mooi (Afbeelding: Sony)

Realistische manier van racen in Gran Turismo 7

Gran Turismo 7 is wat mij betreft een game die op alle punten goed scoort. Toch is het het racen zelf dat toch het allerbeste is. Het gevoel voor realisme is nog altijd daar. Meer dan bij andere racegames moet je constant goed opletten. Even te laat remmen en je mist je bocht en kun je de winst soms al op je buik schrijven. En even de tijd terugspoelen om je fout te herstellen is er niet bij. Als je het verpest, dan zit er niks anders op dan dat je opnieuw begint. Ook voel je echt heel goed wat remmen doet met het gewicht van de wagen en hoe je op die manier bochten goed neemt. Een nieuwe wagen is wat dat betreft een extra uitdaging. Elke auto rijdt namelijk echt anders.

Racet zo lekker (Afbeelding: Sony)

Gran Turismo 7 is met al deze elementen echt de game waarvan ik had gehoopt dat het het zou zijn en eigenlijk nog meer. Het is een must-have als je houdt van racegames. Vanaf 4 maart is de game beschikbaar.

Eindelijk: zo gaat de PlayStation VR2 er officieel uitzien