Hitman HD Enhanced Collection Review

Games Jelle van Es 21 jan 2019

De Hitman-reeks gaat al heel wat jaartjes mee. De laatste jaren bleken de reboot van de reeks Hitman en het vorig jaar verschenen Hitman 2 erg goed te zijn en hebben miljoenen gamers genoten van de sneaky moorden die er in kunt plegen. Als je er geen genoeg van kunt krijgen, dan heb je nu de mogelijkheid om een tweetal oudere games in één bundel te scoren in de Hitman HD Enhanced Collection.

Twee games in de Hitman HD Enhanced Collection

Het gaat daarbij om Hitman Blood Money en Hitman Absolution. Games die uitkwam op de vorige generatie spelcomputers. En waarbij Blood Money ook nog uitkwam op de generatie daarvoor. Die laatste is dan ook echt wel flink verouderd en wanneer je hem speelt, heb je te maken met een berg aan oude gameplaymechanics. Daarmee is Blood Money een game waar je wat meer moet doorbijten en niet uit kan gaan van de dingen die je de laatste games hebt meegemaakt.

Hitman HD Enhanced Collection

Daarnaast is het zo dat Blood Money visueel ook echt flink verouderd is. Deze is wel wat opgeschoond met een hogere resolutie, maar de basis is gewoon meer dan tien jaar oud. Daar kun je niet veel aan veranderen. Daarnaast moet je ook rekening houden met matige animaties en vijanden waarbij de AI hier en daar nogal matig is. Is het dan allemaal kommer en kwel? Nee, de Hitman-opzet blijft in Blood Money gewoon goed overeind. In verschillende levels heb je verschillende doelen die je moet uitschakelen hoe je dat doet, dat mag je zelf bepalen. En dat is en blijft gewoon leuk om te doen.

Hitman HD Enhanced Collection

Toch is het met name Hitman Absolution die het meest interessant is van deze Hitman HD Enhanced Collection. Het helpt dat de game een stuk minder oud is. Deze game kwam in 2012 op de markt en heeft de tand des tijd echt een stuk beter doorstaan. De game heeft een iets andere opzet dan zijn voorgangers, omdat je nu meer word opgejaagd in plaats van dat jij de persoon bent die ongemerkt overal binnen kan komen. Maar zelfs vanuit die positie heb je in elk level nog de mogelijkheid om doelwitten uit te schakelen.

Hitman HD Enhanced Collection

Naast het feit dat de game een stuk beter oogt en werkt, speelt het ook gewoon fijn. Wanneer je opgemerkt wordt door de vijand, dan verschijnt er een soort van schaduw waar je voor het laatst bent gezien en kun je op basis daarvan proberen weer weg te komen. Ook kun je via een speciale view door muren kijken om te zien waar vijanden zich bevinden. Daardoor heb je een beter overzicht en kun je beter reageren op de stappen die je vijanden maken. Ook nodigen de levels uit om het na het voltooien er van nog een keer te proberen en te kijken of er andere manieren zijn om je doelen te voltooien.

Hitman HD Enhanced Collection

De Hitman HD Enhanced Collection biedt niet dezelfde kwaliteit als de laatste twee Hitman-games. Maar als je de serie pas bent gaan kennen met die laatste twee games, dan biedt deze collectie de mogelijkheid om de twee voorgangers te beleven. Blood Money is daarbij een game die je echt moet spelen met beperkte verwachtingen, maar Absolution weet bijna zeven jaar na zijn release nog zijn mannetje te staan. De Hitman HD Enhanced Collection is nu beschikbaar voor de PlayStation 4 en Xbox One. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.