Mortal Kombat 11 Review: Brute vechtgame

Games Jelle van Es 22 apr 2019

De Mortal Kombat-reeks is er eentje die al terug gaat naar de tijden van de Megadrive en de Super Nintendo. Daar kwam de game ongeveer in dezelfde periode als Street Fighter II. Waar die laatst genoemde een cartoony-stijl had, daar probeerde de maker van Mortal Kombat de brute kant van het vechten te tonen. Bloed vloog alle kanten op en wanneer je het voor elkaar kreeg om een tegenstander te verslaan, dan kon je hem via een Fatality afmaken. Die basis is nog altijd aanwezig in Mortal Kombat 11.

Het nieuwste deel uit de serie heeft echter de laatste jaren veel bijgeleerd. Ja, de bruutheid is nog altijd de basis, maar het vechtsysteem is vandaag de dag ook gewoon erg goed, waardoor het toegankelijk en diepgaand is. Dit zijn de vijf punten die mij zijn opgevallen.

Heerlijk bruut

En ja, daarbij moeten we met Mortal Kombat 11 toch beginnen over de bruutheid van de game. Vanaf het allereerste moment is het duidelijk dat dit geen game is voor hen met een zwakke maag. Meer dan eens wordt een brute actie via slowmotion in beeld gebracht en zie je wat de impact is van je aanval. Wanneer je bijna door je energie heen bent, dan kun je nog een speciale aanval inzetten, wat een combinatie is van verschillende aanvallen, waarbij ledematen niet gespaard worden. En wanneer het gevecht ten einde is, kun je met de Fatality helemaal losgaan. Het is goor, maar dat maakt het ook weer tof.

Mortal Kombat 11
(Bron: Warner Bros)

Genoeg vechtersbazen

Bij een vechtgame is het belangrijk dat er genoeg personages zijn om mee aan de slag te gaan en wat dat betreft stelt Mortal Kombat 11 niet teleur. Veel personages ken je uit voorgaande games. Denk aan oude bekenden als Sub-Zero, Scorpion en Liu Kang. Maar er zijn ook nieuwe personages uit het rooster van meer dan twintig vechtersbazen om te ontdekken. Elk personage speelt weer net wat anders en is leuk om mee aan de slag te gaan.

Mortal Kombat 11
(Bron: Warner Bros)

Een verhaal om echt van te genieten

De makers van Mortal Kombat 11 hebben wat ervaring met het maken van een verhaal bij een vechtgame en in deze game laten zij zien dat ze dat echt kunnen. Het verhaal houd je een paar uur bezig en is eigenlijk één grote film, waarbij je tussendoor wat gevechten uitvoert. Op die manier leer je de verschillende personages kennen en krijg je bovendien wat meer achtergronden over wie wie is. Zeker in vergelijking met de laatste Street Fighter is dit echt een verademing en zeer de moeite waard om te proberen.

Mortal Kombat 11

Zo enorm veel content

Sowieso is dit een game waar enorm veel content in zit. Naast het verhaal zijn er verschillende ‘Towers’ waar je allemaal verschillende uitdagingen krijgt, die stuk voor stuk de moeite waard zijn. Bovendien kun je van alles en nog wat vrijspelen en krijg je natuurlijk de mogelijkheid om de game online tegen andere te spelen. Kortom, dit is een game met enorm veel inhoud en waar je echt enorm lang van kunt genieten.

Laadtijden zijn wat lang

Is de game dan perfect? Nee, er zijn zeker wat puntjes die minder zijn. Zo vind ik het zelf dat de laadtijden voor een gevecht wat aan de lange kant zijn. Zeker wanneer je in het verhaal een keer een gevecht verliest, moet je eerst een laadtijd verwerken, vervolgens een deel van een cutscene opnieuw bekijken en dan kun je pas knokken. Dat levert onnodige vertraging op, zeker als je bedenkt dat sommige gevechten snel klaar zijn. Maar buiten dat is Mortal Kombat 11 een echte topgame.

Mortal Kombat 11 Microsoft Xbox
(Afbeelding: Warner)

Mortal Kombat 11 is nu beschikbaar voor de Nintendo Switch, pc, PlayStation 4 en Xbox One. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.