Advertenties op Netflix? Deze analist acht het noodzakelijk

Netflix moet haar prijzen aanpassen vindt analist Michael Nathanson. Hij heeft ideeën die niet zo populair zullen zijn bij gebruikers.

Netflix is de grootste streamingdienst ter wereld. Dat komt natuurlijk door het grote aanbod en het gebruiksgemak. Je kunt kiezen tussen drie verschillende abonnementen die allemaal hun eigen voordelen bieden. Toch moet het wellicht anders bij Netflix volgens analist Michael Nathanson van MoffettNathanson Research. Hij wil dat het bedrijf een impopulaire maatregel neemt om nog meer te verdienen.

Netflix en reclame

Netflix is een beursgenoteerd bedrijf. Dat betekent dat iedereen er zich er (on)gevraagd mee bemoeit om de koers hoger te krijgen om aan de verwachten te voldoen. Nathanson is zo iemand. In een note schrijft hij “Alhoewel het management van Netflix sterk tegen het idee van reclame is, denken wij dat het een strategische fout is wanneer in de toekomst het aantal leden niet zo hard groeit als de verwachting is op Wall Street.”

Tot nu toe wil Netflix nog niet aan de reclame. Dat komt vooral vanwege privacyzorgen en het wil geen geld uitgeven om leden te tracken. Andere diensten hebben wel advertenties. Die zitten vaak in een goedkoper abonnement. In een premium-versie zijn deze dan uitgeschakeld. De advertentiemarkt bij streamingdiensten is dan ook sterk aan het groeien, zeker omdat het lineaire televisie vervangt.

De concurrentie staat niet stil

De concurrentie tussen streamingdiensten loopt steeds verder op. Ze schieten dan ook als paddenstoelen uit de grond. Sinds iets meer dan een jaar zijn er verschillende nieuwe bijgekomen. Wereldwijd maakten Apple TV+ en Disney+ hun debuut. In de Verenigde Staten kwamen daarbij ook nog eens Peacock, Paramount+ en HBO Max. Die drie diensten verwachten we dan ook binnenkort in Europa te mogen verwelkomen. Dat betekent dus meer concurrentie voor Netflix.

Overigens hoeft Netflix zich nog niet al te veel zorgen te maken. Het is nog steeds de grootste streamingdienst. In het eerste kwartaal had het 207,64 miljoen leden. Dat is flink meer dan Disney+ met 103,6 miljoen, al groeit de laatste dienst wel in rap tempo. De analist ziet Netflix tussen 2021 en 2025 met 14 procent groeien.

Reageer op artikel:
Advertenties op Netflix? Deze analist acht het noodzakelijk
Sluiten