Tesla onthult nieuwe Model S: sneller, meer range en een bijzonder stuur

Elektrische auto's Thomas Aalderink 28 jan 2021
Leestijd: 3 minuten

In 2012 verscheen de eerste versie van de Model S. In de jaren die volgenden heeft Tesla hun elektrische sedan flink verbeterd, maar nu zetten ze de grootste stap tot nu toe. Het Amerikaanse merk komt namelijk met een enorme upgrade. Van de range en snelheid tot het interieur, vanaf maart is de Tesla Model S beter dan ooit.

Ondanks dat dit de grootste Model S update ooit is, zie je dat er van de buitenkant niet heel erg vanaf. De populaire sedan van Tesla ziet er wel iets anders uit. De veranderingen zijn redelijk subtiel, maar wel met een reden. Zo heeft hij minder luchtweerstand dan zijn voorganger en dat is positief voor de snelheid en range.

Tesla onthult nieuwe Model S

Op die gebieden maakt de Tesla Model S grote stappen. Dat zit dus deels in de zichtbare veranderingen, maar vooral in de aandrijflijn. Deze heeft een flinke upgrade gekregen en dat zie je terug op op de specsheet. Het topmodel (de Plaid+) is volgens Tesla namelijk de snelste prodcutieauto van dit moment. Zo gaat hij in in minder dan twee seconden van 0 naar 100 km/u. Bij het stoplicht is iedere Ferrari, Lamborghini en zelfs Bugatti kansloos.

Nieuwe Tesla Model S
Het nieuwe interieur. (Afbeelding: Tesla)

Het gevoel dat je in een bloedsnelle auto zit, wordt versterkt door een andere grote verandering. Het stuur van de Tesla Model S is namelijk vernieuwd. Deze is niet meer rond, maar een U. Hierdoor lijkt hij meer op een racestuur en kun je er makkelijker overheen kijken. Zo heb je vrij zicht op het scherm achter het stuur. Uiteraard zit er ook op de middenconsole weer een flink touchscreen. Een belangrijk verschil is wel dat deze, net als bij de Model 3, niet meer in portrait maar in landscape-mode staat.

Indrukwekkende range, maar niet goedkoop

Van dit vernieuwde interieur kun je nu ook nog eens langer genieten. Zoals gezegd is ook de range flink toegenomen. De Plaid+ (het topmodel) kan met een volle batterij bijna 840 kilometer overbruggen. Met de gewone Plaid kom je ongeveer 625 kilometer ver, maar ben je wel net zo snel als de +-versie. Vind je snelheid minder belangrijk? Dan is er ook nog de Long Range versie. Deze is minder krachtig, maar heeft wel een range van 625 kilometer en is een stuk goedkoper.

Nieuwe Tesla Model S
Van buiten is er niet heel veel anders. (Afbeelding: Tesla)

De Long Range heb je namelijk voor 79.990 dollar op de oprit staan. Voor de goedkoopste versie van de Plaid bent je aanzienlijk meer kwijt, namelijk 119.000 dollar. Wil je de ultieme range en prestatie? Dan ga je voor de Tesla Model S Plaid+ en ben je minimaal 139.000 dollar kwijt. Dat is niet goedkoop, maar dan rij je dus wel in de snelste productieauto ooit.

Vergeet de PlayStation 5

De nieuwe Tesla Model S is niet alleen een auto, maar ook een hele dikke console. Er is namelijk een 10-teraflop gaming-computer ingebouwd. Meer daarover en welke games je er op kan spelen, lees je hier.

Wel elektrisch rijden, maar geen Tesla? Lees dan onze review van de Polestar 2.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste wat tech en culture te bieden heeft 🚀

De laatste ontwikkelingen iedere vrijdag in je mailbox? WANT houdt je op de hoogte!

Onderwerpen