Phoenix Wright: Ace Attorney Trilogy Review

Games Jelle van Es 15 apr 2019

Wanneer we vandaag de dag een game onderweg willen spelen, dan pakken we snel onze smartphone er bij. En wanneer we iets meer kwaliteit willen van onze game, dan is de Nintendo Switch superhandig. Een aantal jaar geleden was de Nintendo DS en later de Nintendo 3DS de beste keuze. Op die platformen zijn heel wat toffe games verschenen, waaronder de games uit de Phoenix Wright-serie. Mocht je die game gemist hebben, dan kun je de eerste drie games nu alsnog of opnieuw beleven in de Ace Attorney Trilogy.

Voor het gemak, het gaat hier om de games Phoenix Wright: Ace Attorney en zijn vervolgen Justice for All en Trials and Tribulations. Je kunt zelf gaan bepalen met welke game je aan de slag wilt gaan. Toch is het als nieuwkomer handig om ze in de volgorde van release te spelen. Alleen maar omdat je op die manier het verhaal op een logische wijze volgt. Dit zijn de punten die mij tijdens het spelen zijn opgevallen.

Drie uitgebreide games

Zoals wel vaker met remasters en collecties krijg je dus bij de Ace Attorney Trilogy drie uitgebreide games. In de eerste game maak je kennis met de jonge advocaat Phoenix Wright, die al heel snel voor een lastige zaak staat en je kennis laat maken met de de sterke verhalen. Je moet namelijk Mia Fey bijstaan, die wordt verdacht van de moord op haar zus, Maya, wie op haar beurt weer de mentor van Phoenix was. Vanaf dat moment wordt het eigenlijk alleen maar beter. Bovendien krijg je in het tweede deel nog een interessante gameplaytoevoeging in de vorm Psyche-lock, waarmee je extra informatie kan krijgen. Maar het zijn voornamelijk de verhalen die gewoon boeiend blijven.

Phoenix Wright

Elke zaak is weer een uitdaging

Hoewel dit een serie is die veel liefde kent van diverse gamers, komt de game het beste tot zijn recht als je de titels nooit eerder hebt gespeeld. Op die manier heb je meer uitdaging om tijdens zaken op zoek te gaan naar bewijzen en vervolgens tijdens de pleidooien te kijken of de getuige of de advocaat van het OM wel de juiste informatie naar voren brengt. Klopt iets niet, dan kun je het klassieke bezwaar oftewel objection maken en de zaak meer en meer naar je toe trekken.

Phoenix Wright

Ziet er scherp uit

Nu is dit geen game die je speelt voor de graphics. De meeste stukken van het verhaal lopen namelijk via stilstaande beelden waar je wat personages ziet en veel tekstschermen. Toch is het fijn om te zien dat de Nintendo 3DS-game er in deze trilogie lekker scherp uitziet. Daarbij helpt het dat de game gebruik maakt van een animestijl, die redelijk makkelijk is te upgraden naar scherpe graphics.

Phoenix Wright

Je mist geen tweede scherm

Het enige waar ik me echt zorgen over heb gemaakt van te voren, is in hoeverre je het tweede scherm mist. Daar kon je tijdens de verhalen namelijk heel makkelijk lezen wat het bewijs was dat je had verzameld. Nu kun je dat gelukkig heel makkelijk met je schouderknoppen oproepen en heb je altijd een goed idee of er iets is waar je moet ingrijpen of juist niet.

Phoenix Wright

Zodoende is dit een trilogie die gewoon heel erg goed werkt. Zeker dus wanneer je de game nog niet eerder hebt gespeeld is het een heerlijk compilatiepakket. De game is nu beschikbaar voor zowel de Nintendo Switch als de PlayStation 4. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan hier onze uitgebreide overzichtspagina met alle nieuwtjes en meer.