Nieuwe Porsche Taycan laadt sneller op, legt meer kilometers af en is bloedje snel

Elektrische auto's Jeroen Kraak 7 feb 2024
Leestijd: 2 minuten

Automakers moeten volledig inzetten op elektrische auto’s. Porsche is daarin goed op weg en wordt alleen maar beter. De nieuwe Taycan heeft een grotere actieradius en is de snelste Porsche ooit.

Voor velen van ons is een Porsche een droomwagen. Niet alleen is het ontwerp altijd prachtig, ook levert de auto indrukwekkende prestaties.

Bij de elektrische auto’s van het merk is dat uiteraard ook het geval. Sterker nog, die prestaties zijn nog beter. De nieuwe Taycan is de snelste bolide die het bedrijf ooit heeft gemaakt. Daarnaast krijgt hij ook een nieuwe facelift om hem nog sneller te maken.

De nieuwe Porsche Taycan

Porsche komt met twee nieuwe Taycan-modellen op de markt: een sportsedan en een Cross Turismo. Voor beide modellen is er de keuze uit vier verschillende aandrijflijnen. Daarnaast kun je ook kiezen uit drie verschillende batterijen.

Bij de Porsche Taycan uit 2023 heb je nog de keuze uit 79 kWh en 93 kWh. Deze keuzes zijn ook beschikbaar voor de nieuwe versie, maar er is nu ook een extra optie voor de elektrische auto. Het is ook mogelijk om te gaan voor een 105 kWh batterij, die behoort tot het Performance Battery Plus-pakket. Over dat pakket geeft de autobouwer nog geen details prijs. De maximale actieradius zou liggen op zo’n 678 kilometer.

Porsche Taycan is nog snellere elektrische auto
De Cross Tourismo. (Afbeelding: Porsche)

Met de batterijen van Porsche moet het mogelijk zijn om je elektrische auto in 18 minuten tot 80 procent op te laden. Daarmee behoort het tot de snelsten. De oplaadsnelheid gaat hierdoor naar 320 kW, wat een verbetering is van 50 kW ten opzichte van de elektrische auto uit 2023.

Een flink snellere elektrische auto

Maar ook qua prestaties heeft de Porsche Taycan een update gekregen. Als eerste heeft de achterasmotor 80 kW meer vermogen. De 21-inch wielen zijn nu nog aerodynamischer en hebben minder rolweerstand. Daarnaast is de vierwielaandrijving verder verbeterd en is er verbeterde software aan boord. In de auto zit bovendien een nieuwe generatie warmtepomp en is het thermisch beheer verbeterd.

Door al deze verbeteringen ga je van 0 naar 100 kilometer per uur in 4,5 seconden bij de versie met alleen achterwielaandrijving. Dat is 0,6 seconden sneller dan de voorganger.

Echt indrukwekkend wordt het met de Porsche Taycan Turbo S. Deze gaat van 0 naar 100 kilometer in slechts 2,3 seconden. Dat is 0,3 seconden sneller dan de vorige elektrische auto van het bedrijf. Bovendien krijgt de auto toegang tot 140 kW extra kracht als de launch control-modus wordt gebruikt. Ook heeft het een push-to-pass knop, iets wat je wellicht uit de Formule 1 kent. Hiermee komt het maximale aantal pk op 952.

Porsche Taycan is nog snellere elektrische auto
De Cross Tourismo van achteren. (Afbeelding: Porsche)

Voor de nieuwe versies van de Porsche Taycan zul je wel even moeten sparen. De prijs van de sedan begint bij 107.000 euro en die van de Sport Tourismo bij 108.100 euro. De Cross Tourismo kost je minimaal 117.000 euro. Deze kunnen flink oplopen naarmate je een betere aandrijflijn of meer luxe wil. In alle EV’s zit de nieuwste versie van Apple CarPlay.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste wat tech en culture te bieden heeft 🚀

De laatste ontwikkelingen iedere vrijdag in je mailbox? WANT houdt je op de hoogte!

Onderwerpen