[PREVIEW] Crash Bandicoot 4: It’s About Time

Games Jelle van Es 24 jul 2020
Leestijd: 4 minuten

Met de lancering van de oude grijze PlayStation, maakten we ook gelijk kennis met een nieuwe held voor de platform-liefhebbers: Crash Bandicoot. Na een drietal succesvolle games gaf ontwikkelaar Naughty Dog het stokje over aan andere ontwikkelaars, wat de kwaliteit niet ten goede kwam. Met Crash Bandicoot 4: It’s About Time wil ontwikkelaar Toys for Bob de oude tijden doen herleven.

Toys for Bob bracht eerder al de Spyro Reignited Trilogy uit en werkte daarvoor aan enkele games binnen het Skylanders-universum. Het zou echter logischer zijn dat Vicarious Visions, die de Crash Bandicoot Remake deed, aan de slag zou gaan met Crash Bandicoot 4: It’s About Time, maar zij zijn momenteel te druk met de Tony Hawk 1 en 2 Remake. Dat neemt niet weg dat aan de hand van de demo die ik heb kunnen spelen een goed gevoel heb gekregen bij deze game.

Een fijn voorproefje op Crash Bandicoot 4: It’s About Time

De Crash Bandicoot 4: It’s About Time-demo bestond slechts uit een level of drie, waarbij ik zowel aan de slag ben gegaan met Crash Bandicoot als Neo Cortex. De levels met Crash spelen zoals je ze verwacht. Het vrolijke beestje heeft er geen echt nieuwe trucen bijgeleerd. Hij kan een spin-move maken, double jumpen en zichzelf keihard op de grond werpen. Dat is wat hij van zichzelf kan. Er zijn echter in de verschillende levels die je tegenkomt diverse Quantum Masks te vinden. Met deze maskers krijg je tijdelijk een bepaalde kracht om je langs obstakels te helpen.

Onze held is terug (Afbeelding: Activision)

In de gespeelde demo heb ik er twee leren kennen. De eerste geeft je de mogelijkheid om de tijd tijdelijk te vertragen. Samen met deze kracht komt er een nieuwe soort powerup. Ram je tegen dit blok aan, dan verschijnen er op bepaalde plekken tijdelijk houten kisten. Doe je dat terwijl je de tijd vertraagt, dan kun je die houten kisten rammen. Of je springt er op en komt uiteindelijk op een hoger gelegen plek terecht. Toch gebruik je de kracht over het algemeen door platform-puzzels op te lossen. Denk daarbij aan ijsblokken die van een waterval afvallen. Vertraag je de tijd, dan kun je daar snel op springen en uiteindelijk over de waterval heen komen. Of je gebruikt het om de tegenstander te vertragen en deze makkelijk uit te schakelen.

Hoewel het vertragen van de tijd het geheel tijdelijk iets makkelijker maakt (en het masker werkt alleen op bepaalde plekken), is het algehele gevoel van deze Crash Bandicoot 4: It’s About Time-demo dat de game pittig is. Net als bij de originele games gaat het in de game echt om timing. Timing wanneer het aankomt op het aanvallen van vijanden, maar ook zeker in de manier waarop je over de platformen springt en rent. Bepaalde ijsblokken breken af wanneer je er op staat en houten platformen storten ook in wanneer je er op staat. Op die manier ben je dus constant bezig en probeer je te overleven. In mijn geval was ik bij elk checkpoint blij dat ik er was. De eerste keer dat ik een level uitspeelde, was ik 25 keer doodgegaan. Maar wellicht zegt dat vooral iets over mijn kwaliteiten wanneer het op platformen aankomt.

Crash Bandicoot 4: It’s About Time
Verschillende maskers (Afbeelding: Activision)

Een tweede masker

In het andere Crash Bandicoot 4: It’s About Time-level zagen we een tweede masker. Deze kon wisselen tussen twee verschillende dimensies. Op die manier kun je bepaalde obstakels wegtoveren en kisten laten verschijnen. Op een gegeven moment heb je een stuk waarbij je over een rails grind en dan moet je op de juiste momenten springen en er ook voor zorgen dat je in de juiste dimensie zit. Ook dit levert weer een berg aan uitdaging op en moest ik me echt goed concentreren om hier heelhuids uit te komen.

Best pittig (Afbeelding: Activision)

Deze maskers leveren dus nieuwe uitdaging op in Crash Bandicoot 4: It’s About Time. Tevens heb je een stuk level waarbij je aan de slag gaat met Neo Cortex. Deze beschikt over een blaster. Schiet je die op een vijand, dan verandert die vijand tijdelijk in een platform en kun je dus weer op een andere manier een platform-avontuur beleven. Genoeg nieuws dus, maar er is ook zeker ruimte voor klassieke elementen.

Dino-time

Op dat gebied zagen we in het tweede level een stuk waarbij Crash achterna werd gezeten door een dino. Het is een klassiek Crash Bandicoot-element in Crash Bandicoot 4: It’s About Time, waarbij je niet precies ziet wat voor obstakels er voor je liggen terwijl de dino achter je aan jaagt. Het is echt zaak om de juiste route uit je hoofd te leren en tegelijkertijd goed te timen.

Zodoende is Crash Bandicoot 4: It’s About Time een game die zowel geschikt lijkt te zijn voor hen die veel plezier hebben beleefd aan de oude games en de paar jaar geleden remake, terwijl je anderzijds genoeg elementen hebt die voor nieuwkomers het geheel interessant maakt. Het duurt nog wel even voordat we er mee los kunnen gaan. De game verschijnt op 2 oktober en is dan te spelen op de PlayStation 4 en de Xbox One. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste wat tech en culture te bieden heeft 🚀

De laatste ontwikkelingen iedere vrijdag in je mailbox? WANT houdt je op de hoogte!

Onderwerpen