Jelle van Es
Jelle van Es | LinkedIn Gaming 13 mei 2020

[PREVIEW] F1 2020: Los op Zandvoort en meer

Wanneer het echte seizoen los gaat, dat is nog altijd de vraag. Maar de kans is behoorlijk groot dat we eerst de game F1 2020 kunnen gaan spelen voordat we zien hoe de wagens scheuren over het circuit. Op 10 juli kunnen we daar los mee gaan. Onlangs kregen we een preview-versie van de game opgestuurd, om alvast de eerste rondjes digitaal te rijden.

Een preview-versie is een vroege versie van een game. Eentje die een klein voorproefje geeft op het uiteindelijke product. In deze versie was het vooral mogelijk om rond te rijden over een paar circuits met de wagens zoals die dit jaar moeten gaan rijden en de optie om met de F2-wagens van vorig jaar los te gaan. Ik ben er een tijdje mee losgegaan en dit zijn de punten die me zijn opgevallen.

Zandvoort is een boeiend circuit

Eén van de eerste dingen die ik deed in F1 2020 was het verkennen van ons eigen F1-circuit van Zandvoort. Van te voren was ik een beetje bang dat het een circuit gaat zijn waarbij inhalen wat lastig is. Nu is een game natuurlijk geen indicatie voor de race in het echt, maar er waren zeker twee punten in de race waar je redelijk tot goed kon inhalen. Met name het lange rechte stuk is interessant, omdat je vanuit de nieuwe kombocht al snel vol op het gas kunt trappen en op die manier voordat je remt al een snelheid van 310 kilometer per uur te kunnen halen. Zeker in combinatie met DRS zie ik daar mooie inhaalacties verschijnen.

Buiten dat is Zandvoort een circuit waar je constant bezig bent. Het is echt een race waarbij je constant zo optimaal mogelijk gebruik kunt en wil maken van het asfalt dat voor je licht. Elke bocht op het circuit is er één die je zo goed mogelijk wilt nemen. Al met al een fijne kennismaking met een mooi circuit.

Racegevoel is in orde in F1 2020

Naast de nieuwe circuits, heb je natuurlijk in zo’n preview-versie ook de mogelijkheid om te ervaren wat het racegevoel is. En die is in F1 2020 echt dik in orde. Je hebt een uitstekend gevoel voor snelheid en tijdens de race gebeurt er van alles en nog wat. Daarbij zijn de tegenstanders overigens wel wat wispelturig. Een tegenstander die in dezelfde ronde rijdt, rijdt zeer realistisch en het inhalen daarvan levert veel voldoening op. Coureurs die je echter op een ronde zet, lijken niet altijd even handig te reageren. Soms geven ze je de juiste ruimte door minder hard te gaan of van de ideale lijn af te wijken. Maar op andere momenten doen ze een soort kamikaze actie, waardoor er tegenop rijdt. Dan kun je nog gebruik maken van een Flashback en zo de tijd terug te spoelen, maar niet iedereen wil daar gebruik van maken.

Nog niet heel veel vernieuwing te zien

Ik heb me goed vermaakt met de preview-versie van F1 2020. Het is fijn om te constateren dat de game dik in orde is. Tegelijkertijd is het ook wel zo dat ik in deze versie niet heel erg veel vernieuwing zag. Dat komt met name omdat de grote verbeteringen, zoals de MyTeam-optie, er nog niet in zitten. Dit was vooral een mogelijkheid om te ontdekken hoe de game speelt. En wanneer je dat direct naast zijn voorganger legt, dan moet je toch wel voorzichtig concluderen dat er niet heel erg veel vernieuwing in is te vinden.

Het is nog wat stil in F1 2020

Tot slot vond ik dat de game op het gebied van presentatie nog niet heel erg sterk was. Natuurlijk, het is een preview-versie en dat betekent dat de ontwikkelaar nog wel een paar maanden heeft om de game af te maken. Maar ik miste het gevoel dat ik bezig was met een groot spektakel stuk. Je hoort eigenlijk geen juichend publiek wanneer je langs de tribunes scheurt. Op dat gebied mag de game wat mij betreft nog een stap maken.

F1 2020 packshot
Het packshot (Afbeelding: Codemasters)

De preview-versie van F1 2020 gaf in het algemeen een positief beeld van wat de game straks gaat bieden. Ik ben vooral benieuwd naar de MyTeam-modus waarbij je je eigen team kunt maken. De game komt op 10 juli uit en is hier te bestellen. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.

Reageer op artikel:
[PREVIEW] F1 2020: Los op Zandvoort en meer
Sluiten