Jelle van Es
Jelle van Es | LinkedIn Gaming 11 feb 2020

[PREVIEW] The Division 2: Warlords of New York

Begin 2019 werden we getrakteerd op The Division 2. Een shooter met diverse RPG-elementen, die ik persoonlijk erg tof vond. Met name de verschillende hoofdmissies en de mogelijkheid om je telkens te verbeteren sprak me aan. Na de release zijn er al een paar toffe updates verschenen en binnenkort komt de eerste grote uitbreiding uit in de vorm van The Division 2: Warlords of New York.

In tegenstelling tot de meeste updates die tot nu toe gratis zijn uitgebracht, is The Division 2: Warlords of New York een uitbreiding die je straks dertig euro gaat kosten. Dat is dus een investering, maar als we de ontwikkelaar mogen geloven krijg je daar ook veel voor terug. Zo laat je Washington DC achter je en reis je af af naar New York. Ja, die setting ken je van de eerste The Division, maar in deze uitbreiding oogt het toch weer net wat anders.

New York in de zomer met The Division 2: Warlords of New York

Want waar het origineel zich in de winter afspeelt, krijg je nu het New York in een zomerse setting voorgeschoteld. De game speelt zich zo’n acht maanden af na de uitbraak van het virus dat de Amerikaanse maatschappij volledig heeft verwoest. Nadat in Washington DC de situatie redelijk in orde is, is er in New York een nieuw gevaar. Aaron Keener, een voormalige agent van The Division die hen de rug toe heeft gekeerd, bezit een nog gevaarlijker virus dan het virus dat origineel uitbrak en is van plan om dat uit te brengen om zo de maatschappij volledig te slopen. Hij heeft zich daarbij weten te omringen door nog eens vier andere voormalige The Division-soldaten, die er alles aan doen om hem te beschermen.

The Division 2: Warlords of New York
Los in New York (Afbeelding: Ubisoft)

Het is in The Division 2: Warlords of New York aan de speler om eerst deze vier verschillende luitenanten uit te schakelen en vervolgens het op te nemen tegen Keener zelf. Het interessante daarbij is dat je als speler zelf mag bepalen in welke volgorde je de verschillende vijanden uitschakelt. Men heeft er voor gekozen om de vereiste van een bepaald level om een missie te kunnen aangaan te laten voor wat het is. In plaats daarvan schaalt de moeilijkheidsgraad mee met jouw level. Wanneer je de uitbreiding begint op level 30 met een bepaalde missie, dan moet die uitdaging net zo groot zijn wanneer jouw vriend diezelfde missie op het laatst doet als een level 38-personage.

De nieuwe uitbreiding biedt uiteindelijk vijf hoofdmissies en een aantal verschillende zijmissies die deze hoofdmissies aan elkaar vastplakt. Verder heb je nog een achttal controleposten om te veroveren en belooft de ontwikkelaar een levende wereld waarin je regelmatig dingen in gaat meemaken. Verder krijg je te maken met nieuwe vijanden in de vorm van de Cleaners en de Rakers, die ook in het origineel naar voren kwamen. Maar deze keer zijn ze nog beter bewapend en bieden ze op die manier nog meer uitdaging.

Bekende vijanden maar dan anders (Afbeelding: Ubisoft)

Voordat ik daadwerkelijk met de game aan de slag kon gaan, kreeg ik eerst nog een presentatie voorgeschoteld waarin een aantal verbeteringen in de game naar voren werden gebracht. Zo wil de ontwikkelaar dat de gear die je kunt verzamelen duidelijk is voor de speler en dat je tegelijkertijd goed kunt zien wat voor verbeteringen het met zich mee brengt. Verder wordt er gesproken over het feit dat elke keer dat je loot tegenkomt, dat dat ‘exciting’ moet zijn. En een derde punt is dat je als speler nu meer mogelijkheden hebt om je personage uniek te maken door middel van verschillende builds. Op die manier heb je niet langer meer enkel de spelers die als een soort van tank of als een high damage personage spelen, maar ook andere soorten. Dit zijn wel dingen waarvan we uiteindelijk nog moeten gaan zien hoe het uitpakt.

Verder krijg je tijdens het avontuur vier nieuwe skills die je vrijspeelt door de luitenanten te verslaan, zijn er nieuwe exotische wapens en gear om te verzamelen, moet er in de endgame genoeg dingen zijn om te doen en mogelijkheden om je alsnog te verbeteren, krijgt de game Seasonal end game content, die verdeeld worden in seizoenen van drie maanden waarbij je elke periode verschillende uitdaging krijgt, zijn er Global Events, komen er zelfs een soort van leagues en verschijnt er een Battle Pass. Veel dingen die dus tussen neus en lippen zijn genoemd zonder er nog veel over te vertellen.

De daadwerkelijke hands-on

Na de theorie was het tijd voor de praktijk. Daarin heb ik een enkele hoofdmissie en een bijbehorende zijmissie kunnen spelen. Het avontuur in The Division 2: Warlords of New York begon daarbij net buiten het nieuwe hoofdkwartier genaamd Haven. De uitbreiding geeft je de mogelijkheid om het zuiden van Manhattan te verkennen en in mijn geval zat ik in de buurt van het Civic Centre. Daar moest ik achter één van de vier luitenanten aan.

Bekende locaties (Afbeelding: Ubisoft)

Al snel blijkt mijn doelwit een snelle tong te hebben en beweert hij in radiogesprekken dat wat hij doet, goed is. En dat jij hem moet geloven dat hij een soort van dubbelspion is. Maar terwijl je je door het gebouw werkt waar hij zich bevindt, ontdek je steeds meer informatie die zijn beweringen ontkrachten. Voordat je echter oog in oog met hem komt te staan, krijg je eerst te maken met een groot aantal verschillende shootouts met diverse vijanden.

In deze shootouts ben ik niet echt nieuwe dingen tegen gekomen. Het is in The Division 2 nog altijd zaak om goed cover te zoeken en er voor te zorgen dat je de vijanden uitschakelt. Wanneer je de druk bij de tegenstanders niet goed hoog houdt, dan is de kans aanwezig dat zij jou gaan flanken en dan ben je in de kortste keren dood. Je moet dus goed gebruik maken van jouw gadgets en het vuur openen wanneer zij uit de dekking gaan. Naast gewone vijanden krijg je daarbij zo nu en dan ook een pittige vijand. Deze is dan voorzien van een grotere healthbalk, maakt gebruik van een zwaarder wapen of heeft een schild, waardoor je hem niet goed kan raken. Dit soort gevechten zijn behoorlijk intens en zorgen er voor dat je op het puntje van je stoel zit.

Genoeg actie in de game (Afbeelding: Ubisoft)

Waar de weg naar de eindbaas redelijk standaard is, daar blijkt het baasgevecht verrassend vernieuwend te zijn. Je krijgt te maken met de luitenant die met een sniper jou aanvalt. Dat doet hij vanuit een hokje. Het lastige zit hem er in, waar hij precies zit. In elk hokje zie je namelijk een hologram. Wanneer je door hebt wat de echte vijand is, dan open je het vuur en schiet je hem af. Dat is slechts één onderdeel. Deze actie wordt afgewisseld met een stuk waarbij je turrets die zwaar op je vuren moeten worden uitgeschakeld, waves aan vijanden die ook nog met hologrammen komen en uiteinde de luitenant die ook op het slagveld komt. Dit hele gevecht kostte mij zo’n tien minuten en ik was meer dan eens bijna dood. De spanning is wat dat betreft hoog.

De complete missie kostte me iets dan een uur. Daar buiten was er ook nog een zijmissie die qua verhaal verder ging en waren er checkpoints om vrij te spelen. In twee uur tijd had ik het complete gebied niet voltooid. Omdat er vier van dat soort gebieden zijn en een uiteindelijke eindmissie, dan denk ik dat het je minstens tien uur kost om dit allemaal te verwerken. En dan heb ik nog niet de tijd meegerekend die je kwijt bent met de willekeurige dingen die in de wereld gebeuren, de verschillende audiofiles die je kunt verzamelen en andere evenement die je op liggen te wachten.

The Division 2: Warlords of New York
Diverse missies om mee los te gaan (Afbeelding: Ubisoft)

Op het unieke baasgevecht na, liet de content van The Division 2: Warlords of New York me niet echt dingen zijn die echt compleet nieuw zijn. Daarmee is het dus vooral een uitbreiding voor hen die zich nog altijd goed vermaken met de game en graag meer willen. De uitbreiding verschijnt op 3 maart en is dan beschikbaar voor de pc, PlayStation 4 en Xbox One. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.

Reageer op artikel:
[PREVIEW] The Division 2: Warlords of New York
Sluiten