Nepreviews op Instagram en YouTube: toezichthouder pleit voor strengere boetes

Een commissaris van de Amerikaanse markttoezichthouder FTC pleit voor hogere boetes voor nepreviews op sociale media en apps. Het gaat dan om advertenties die vermomd worden als authentieke reviews van influencers, op platformen als Instagram, YouTube en TikTok.

Dat laat Rohit Chopra weten in een statement. Dat statement werd gemaakt nadat er gestemd werd over het wel of niet updaten van de zogenaamde Endorsement Guides voor advertenties. De meeste stemmen waren voor een vox populi, aangezien de huidige richtlijnen niet meer geüpdatet zijn sinds 2009. Chopra is commissaris bij de FTC, de Federal Trade Commission. Dat is de markt- en kartelwaakhond van de Verenigde Staten, die opgericht is ter bescherming van consumenten en voor de handhaving van het mededingingsrecht.

Influencers op Instagram en andere podia

Influencers op sociale media als Instagram en TikTok moeten al jaren melden wanneer een bericht gesponsord is, maar dat lijkt tot op heden weinig effect te hebben. Zo was er onlangs nog een recent voorbeeld van het bedrijf Lord & Taylor, dat vijftig influencers betaalde om iets te posten over een jurk. Maar ze hoefden daar niet bij te zetten dat het om een gesponsord bericht ging. Het bedrijf werd daardoor op de vingers getikt door de FTC, maar uiteindelijk kwam het niet tot een geldboete.

TikTok 2019
TikTok-video in de maak. (Afbeelding: AFP)

Beroemde mensen op sociale media zoals Instagram en YouTube krijgen in veel gevallen dus gratis producten. En terwijl een groep wel degelijk open is over de sponsoring, is een groot deel dat niet. Daardoor is het soms moeilijk te achterhalen of een video of post oprecht of gesponsord is. De FTC wil daar dus iets aan doen. De focus ligt niet op de influencers, maar juist op bedrijven en marketingbureau’s.

De FTC is vooral kritisch op bedrijven die influencers op sites als TikTok, Instagram en YouTube onder druk zetten om niet prijs te geven of een post gesponsord is of niet. In het verleden is dit namelijk vaak voorgekomen. Zo was er het YouTube-kanaal Machinima, die andere YouTube’rs zo ver kreeg louter positieve video’s over Xbox One te publiceren. Omdat de FTC verder weinig kan doen en bedrijven alleen op de vingers kan tikken, mondde ook dit niet uit tot een geldboete. Maar ondertussen worden kijkers dus wel voor de gek gehouden.

FTC

Reageer op artikel:
Nepreviews op Instagram en YouTube: toezichthouder pleit voor strengere boetes
Sluiten