Razer Kraken Review: Fijn instapmodel

Games Jelle van Es 16 mrt 2019

Een headset is een must have voor gamers. Zeker wanneer je online met vrienden wilt gaan spelen, dan heb je het gewoon nodig om goed met elkaar te praten en tegelijkertijd ook de game te kunnen horen. In de markt zijn er heel wat keuzes. De meest simpele headset begint al vaak bij een euro of vijftig en kan oplopen naar zo’n tweehonderd euro wanneer alle fratsen wilt hebben. De Razer Kraken heeft met een adviesprijs van 79,99 euro een plek aan de onderkant van het middensegment en is gewoon een uitstekend alternatief.

De Razer Kraken

Deze headset doet niet echt iets heel speciaals. Het geluid komt keurig in stereo binnen via een 3,5 mini jack audio kabeltje. Je hebt geen dingen die je kunt voorprogrammeren of gebruik maken van lampjes om je het idee te geven dat je een soort discobal op je kop hebt. Maar wat de Razer Kraken doet, doet het gewoon goed.

Razer Kraken

Dankzij het gebruikmaken van de audiokabel kan hij op elk device worden gebruikt. De ene keer pak je hem er bij wanneer je op de PlayStation 4 speelt, vervolgens zet je hem in op de Nintendo Switch en daarna neem je hem naar de pc. Het is zodoende een koptelefoon die van alle markten thuis is. Wanneer je de microfoon wilt gebruiken om te chatten, dan schuif je die uit en kun je met je gamematen de gametactiek gaan bespreken. De microfoon zorgt er bovendien voor dat je maten niet heel veel horen met er op jouw achtergrond gaande is. Als iemand in dezelfde ruimte op een iPad Netflix kijkt, dan zullen je gamevrienden daar niet veel van mee krijgen.

Razer Kraken

Het geluid dat geproduceerd wordt is in orde. Je hebt niet het voordeel dat je precies hoort waar tegenstanders zich bevinden omdat je de voetstappen vanuit een bepaalde richting hoort komen, maar je hoort wel alles. De Razer Kraken maakt gebruik van oorschelpen die gevuld zijn met cooling gel. Deze zorgen er voor dat omgevingsgeluid je niet al te veel afleidt en je zodoende dus volledig in de game op kan gaan. Dankzij de gel blijft het ook relatief koel op je oren, waardoor de Razer Kraken geschikt is om heel wat uurtjes mee door te brengen.

Flexibel en comfortabel

Een ander voordeel van de headset is dat hij flexibel is en de hoofdband van een dik materiaal is gemaakt. Ook dit zorgt voor een goed gevoel van comfort. Ik heb echt verschillende games uren kunnen spelen zonder dat het geheel vervelend begon te zitten en dat is precies hetgeen dat je wilt hebben. Tot slot is hij met zijn gewicht van iets meer dan 300 gram niet erg zwaar.

Razer Kraken

De Razer Kraken is zodoende gewoon een zeer degelijke en fijne headset om in huis te halen. Ik vond het met name handig dat ik hem de ene keer voor de PlayStation 4 kon gebruiken om daarna over te stappen naar de Xbox One. De Razer Kraken is nu beschikbaar op de store van Razer zelf. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.