Resident Evil 2 Review: Ouderwets eng

Games Jelle van Es 23 jan 2019

Waar de eerste Resident Evil-game veel liefde heeft gekregen, was Resident Evil 2 niet meer dan het vervolg op die ene PlayStation-game. Dat terwijl Resident Evil zoveel verbeteringen en diepgang bracht. Gelukkig is er vanaf deze week de mogelijkheid om de game andermaal te spelen in de vorm van de Resident Evil 2-remake.

Dit is dus een game die van de grond af aan op is gebouwd en er eigenlijk uitziet als een game die vandaag de dag uit had kunnen komen. De personages ogen over het algemeen goed, de lichteffecten zijn uitstekend en je ziet alles van over de schouder van de personages Claire Redfield en Leon Kennedy, die je ook kent van latere delen uit de serie. Net als bij Resident Evil 1 kun je aan het begin tussen de twee personages kiezen om mee te beginnen en dat levert ook twee redelijk losstaande verhalen op. In beide gevallen krijg je echter te maken met een lading aan zombies die het op jou hebben gemunt in een spannende game. Dit zijn de vijf punten die mij zijn opgevallen tijdens het spelen.

Resident Evil 2 ziet er goed uit

Vanaf het moment dat je met de game begint, valt meteen op dat het er gewoon goed uitziet. De game draait op dezelfde engine als Resident Evil 7 en dat zorgt voor rijke omgevingen, een stabiele framerate en zeer sterke lichteffecten. Met name de stukken dat je door donkere gedeeltes loopt met een zaklamp hebben indruk op mij gelaten. Het enige wat ik wat minder vond, was het gezicht van Claire, waar wat mij betreft iets aan geschaafd had mogen worden. Ze ziet er hier en daar iets te plastic uit.

Resident Evil 2
(Bron: Capcom)

Twee verhalen om te ontdekken

Het meest toffe aan Resident Evil 2 is dat het eigenlijk twee verhalen in één zijn. Dit was al zo bij de eerste Resident Evil, waar je koos tussen Chris Redfield en Jill Valentine. Het verschil in Resident Evil 2 is dat je daadwerkelijk een ander pad bewandelt en andere dingen meemaakt. Wanneer je de game met één van de twee hebt uitgespeeld, is het zeer aan te raden om het daarna ook met de ander te doen voor een compleet ander inzicht. Zodoende heb je dus eigenlijk twee games in één.

Resident Evil 2
(Afbeelding: Capcom)

Schrikmomenten

Resident Evil 2 is daarnaast ook een nare game. Nu ben ik van nature al geen held wanneer het aankomt op horror-games en er zullen vast titels zijn die een stuk enger zijn. Toch heb ik me zo nu en dan compleet kapot geschrokken omdat er een groot beest van het plafond naar beneden viel of een zombiehond zonder problemen over een hoog hek sprong en een hapje in mijn been wilde zetten. Zeker op de momenten dat je health laag is en je geen herbs bij je hebt is dit het moment dat je hart echt in je keel zit.

Resident Evil 2

Speelt gewoon goed

Een ander sterk punt van Resident Evil 2 is dat de gameplay gewoon lekker modern is. Dat betekent dat je gewoon kunt rondlopen en schieten tegelijkertijd. Ook is het camerastandpunt zo dat je altijd ziet wat je doet. Dat is echt een verbetering ten op zichte van het origineel. En door de modernere mogelijkheden, is het nu makkelijker om een headshot te maken. Handig als je niet elke keer wilt blijven wegrennen voor de vele zombies.

Resident Evil 2

Baasgevechten zijn spannend

Er zijn genoeg normale zombies om je flink te laten schrikken. Maar het zijn met name de grote gevechten die je echt op het puntje van de stoel brengen. Daarbij heb je vaak te maken met te weinig kogels en de sterke vijanden. Je denkt dan vaak dat je geen kans maakt, maar uiteindelijk is er altijd wel een oplossing. En dat geeft je dan weer veel voldoening en zorgt er voor dat je even kunt bijkomen.

Resident Evil 2

Resident Evil 2 is zodoende een absolute topgame. Zowel voor hen die het destijds speelden als nieuwkomers. Resident Evil 2 is vanaf 26 januari beschikbaar voor de pc, PlayStation 4 en Xbox One. Wil je de game voor de PS4? Dan hebben we goed nieuws. We hebben namelijk één PS4-exemplaar die we als prijsvraag mogen weggeven. Daarvoor vragen we je een mail te sturen naar [email protected], waarbij je aangeeft kans te willen maken op Resident Evil 2. Laat daarbij ook even je adresgegevens achter, zodat we de game kunnen opsturen.

Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.