[REVIEW] Ancestors: The Humankind Odyssey

Games Jelle van Es 18 dec 2019

Ancestors: The Humankind Odyssey is een game die een paar maanden geleden al op de pc verscheen en gemaakt werd door Panache Digital Games, een studio waar de bedenker van de originele Assassin’s Creed voor werkt. De verwachtingen voor de game waren redelijk hoog, maar daar wist de titel uiteindelijk niet aan te voldoen. Nu is de game beschikbaar op de spelcomputer en hebben we zodoende een tweede kans.

Deze versie is overigens niet heel erg anders. Nog altijd draait het in Ancestors: The Humankind Odyssey er om dat je een evolutie doorloopt met jouw groep aan apen. Het is een game die voornamelijk draait om het verkennen van de omgeving, de interactie met andere apen, het leren in leven blijven en nog veel meer. Dit zijn daarbij de punten die zijn opgevallen.

Ancestors: The Humankind Odyssey is echt wat anders

Je kunt veel zeggen over Ancestors: The Humankind Odyssey, maar het is in elk geval een game zoals we dat nog nooit eerder hebben gespeeld. Dit is geen game die draait om het bouwen van een basis of het verzamelen voor voorwerpen om daarmee dingen te maken. Je hebt immers geen rugtas om dingen in te bewaren. Je gaat echt op pad met jouw basiskennis, je benen en je handen en daar moet je dan bedenken wat je daarmee gaat doen. Onderweg krijg je diverse obstakels voorgeschoteld en het is dan aan de speler om te zien hoe daar het beste mee kan worden omgegaan. Het is een behoorlijk unieke ervaring. Wanneer je echt op zoek bent naar iets compleet nieuws, dan is dit een titel die daar zeker in kan voorzien.

Ancestors: The Humankind Odyssey
Een game zoals je het nog niet eerder hebt gespeeld (Bron: Panache Digital Games)

De reis is de belangrijker dan de bestemming

En daarbij is de reis duidelijk een stuk belangrijker dan de bestemming. Sterker nog, ik heb geen idee wat de bestemming precies is. Ik heb er nu flink wat uren in gestopt en heb gewoon genoten van de dingen die ik in Ancestors: The Humankind Odyssey beleef. Dit is geen game die je speelt met een drang om ergens te komen. Het is gewoon vermakelijk om nieuwe dingen te leren en te begrijpen wat je allemaal kunt doen.

Op reis (Bron: Panache Digital Games)

Grote wereld om te verkennen

De wereld waarin dit alles zich afspeelt is behoorlijk groot en divers. Je komt op verschillende plaatsen terecht en kunt daar weer dingen beleven. De natuur in de game is echt groots. Je loopt door prachtige velden, klimt in bomen en klautert via die takken naar veilige plekken, worstelt je door moerrassen en ga zo maar door. Gevaar is er overal van de verschillende andere dieren die in jou een lekker hapje zien. Gelukkig beschik je over de mogelijkheid om een soort van speer te maken en daarmee aanvallen af te slaan en zelfs tegenstanders om te brengen.

(Bron: Panache Digital Games)

Tutorials helpen je op weg in Ancestors: The Humankind Odyssey

Ik heb Ancestors: The Humankind Odyssey een paar maanden geleden niet op de pc gespeeld. Hoewel deze game in de basis hetzelfde is, zijn er nu wel een paar tutorials die je een beetje op weg helpen. Nog altijd is het een game waarbij je veel dingen zelf moet uitvinden of op het internet op zoek gaan naar hoe je dingen doet, maar je wordt nu iets minder in het diepe gegooid.

Het is un wat duidelijker wat je kunt doen in de game (Bron: Panache Digital Games)

Visueel niet heel sterk

Toch zal Ancestors: The Humankind Odyssey niet de boeken in gaan als de must-have van 2019. Daarvoor zijn er bepaalde zaken die gewoon nog steeds niet heel sterk zijn. Met name op het visuele vlak is de game hier en daar erg grof. Als je kijkt naar de grootsheid van de wereld, dan is de game mooi, maar op het gebied van details is het wat matig en vooral onoverzichtelijk. Daardoor wordt de gameplay soms ook gefrustreerd. In begroeide gebieden is het soms lastig om te zien hoe je een pad precies moet nemen en kan een sprong naar een andere boom soms leiden tot een keiharde klap op de grond, omdat je een bepaald punt om je aan vast te grijpen door de visuele beperking niet ziet.

Ancestors: The Humankind Odyssey
Soms niet duidelijk waar je heen moet (Bron: Panache Digital Games)

Ancestors: The Humankind Odyssey is er dan ook vooral voor hen die geduld hebben en graag iets anders willen ervaren. Op dat gebied stelt de game zeker niet teleur. De game is nu beschikbaar voor de pc, PlayStation 4 en Xbox One. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.