[REVIEW] Assassin’s Creed Valhalla: de beste game uit de reeks

Games Jelle van Es 9 nov 2020
Leestijd: 6 minuten

Het heeft voor mij een lange tijd geduurd voordat ik lol heb beleefd met de Assassin’s Creed-reeks. Lang wist alleen Black Flag mij te bekoren, totdat de game op de schop ging met Origins. De game in Egypte was echt top, waarna Odyssey op die weg verder borduurde. Daarna werd er de tijd genomen om te werken aan Assassin’s Creed Valhalla. Tijd die de game wat mij betreft zeer ten goede is gekomen, want dit is wat mij betreft één van de betere games in de reeks.

Assassin’s Creed Valhalla neemt je mee naar de tijd van de vikingen. Je gaat daarbij aan de slag met Eivor, die zowel als vrouwelijk als mannelijk personage gekozen kan worden. Nadat je eerst een tijdje in Noorwegen je weg probeert te vinden in het leven, besluit je met je clan af te reizen naar Engeland. Op zoek naar vrijheid, glorie en eer. Wat volgt is een groots avontuur met vele hoogtepunten en waarbij je speler constant vermaakt wordt. Dit zijn de belangrijkste punten die me zijn opgevallen.

Een toffe setting

Eén van de sterkste punten die Assassin’s Creed Valhalla heeft, is de setting. En dat had ik eigenlijk niet verwacht. Zeker met de mooie wereld van Odyssey in mijn achterhoofd vroeg ik me af in hoeverre een Engelse setting in het midden van de Middeleeuwen me aan zou spreken. Maar het blijkt een schot in de roos te zijn. Qua gevoel deed het me een beetje denken aan Skyrim. Net als in die game krijg je te maken met behoorlijk wat open vlaktes, verschillende grote en kleine dorpen en prachtige ruïnes van oude Romeinse gebouwen. Op die manier is dit een game die echt heerlijk is om te verkennen. Spring op het rug van je paard en ren rond. Je zult veel dingen tegenkomen en van alles en nog wat gaan beleven.

Assassin's Creed Valhalla
Een setting om van te houden (Afbeelding: Ubisoft)

Bouw je eigen dorp op in Assassin’s Creed Valhalla

Je reist in Assassin’s Creed Valhalla van Noorwegen naar Engeland. En daar begin je met niet al te veel. Je komt terecht in een vervallen dorpje waar bijna niks is. Het is aan jou om het dorp op te bouwen. Daarvoor heb je bepaalde resources nodig, die je voornamelijk scoort door kleine nederzettingen aan te vallen. Dus vaar je als een echte viking met je crew uit op je boot, richting een abdij. En als je daar eenmaal aankomt, dan knok je met iedereen die je in de weg staat en jat je de spullen. Vervolgens reis je terug naar je dorp en verbeter je diverse gebouwen. Daarmee komt je dorp niet alleen maar tot leven, maar krijg je ook toegang tot bepaalde functies en quests. Het zorgt er voor dat je net wat meer het gevoel krijgt dat je met iets groots bezig bent.

Assassin’s Creed Valhalla
Je eigen dorp (Afbeelding: Ubisoft)

Overal in de wereld is wel wat te beleven

Niet alleen is de wereld groots en mooi, er is ook van alles en nog wat te beleven. Er zijn behoorlijk wat quests om mee aan de slag te gaan, maar als je daar even geen zin in hebt, geen probleem. In de wereld zijn diverse punten om te ontdekken. Denk daarbij aan hoge punten om te beklimmen en door het synchroniseren fast-travel vrij te spelen, forten waar je rijkdommen kunt scoren, diverse mysteriën die je kleine verhalen geven of plekken waar je nieuwe vaardigheden vindt. Daarnaast zijn er diverse sterke vijanden in de game te vinden die je moet uitschakelen en ga zo maar door. Wanneer je op zoek bent naar een game die je tientallen uren kan vermaken, dan heb je aan Assassin’s Creed Valhalla een goede.

Zelfs hier is wat te doen (Afbeelding: Ubisoft)

Vechtsysteem van Assassin’s Creed Valhalla is dik in orde

En als het dan tijd is om het op te nemen tegen de verschillende vijanden, blijkt het vechtsysteem echt dik in orde te zijn. In de twee handen die Eivor heeft kan hij twee wapens, een wapen en een schild of een wapen waarvoor je twee handen nodig hebt gebruiken. Daarnaast beschikt de held ook nog over een pijl en boog om op afstand vijanden uit te schakelen. Kortom, je hebt genoeg keuzes. Hierboven heb je ook nog diverse speciale aanvallen die je kunt uitvoeren wanneer je adrenaline op een hoog niveau is. Er is op die manier echt veel variatie in de gevechten, waarbij het wegduiken op aanvallen van de tegenstander ook een must is. Lukt je om een sterke vijand te verslaan, dan gaat daar meestal een kleine scene aan te pas, waarin je hem op gruwelijke wijze afmaakt. De voldoening daarvan is erg groot.

Assassin's Creed Valhalla
Ram er op los (Afbeelding: Ubisoft)

Een ander verschil is dat je healthbalk nu echt leeg loopt en niet automatisch aangevuld wordt door even geen klap op te lopen. Gelukkig kun je met voedsel jezelf weer genezen. Die vind je in de omgeving in de vorm van bessen, maar kun je ook in je zakken dragen, zodat je in de zwaarste strijd jezelf kunt genezen.

Genoeg mogelijkheden om jezelf te verbeteren

Het verslaan van vijanden of het voltooien van quests levert in Assassin’s Creed Valhalla broodnodige XP op, waarmee je in levels omhoog gaat. Elke keer dat je dat doet, krijg je skillpoints die je in een zeer uitgebreide skill tree kunt inzetten. Daarbij kun je verschillende wegen nemen, waarbij je meestal kleine verbeteringen krijgt, zoals het net wat meer uitdelen van schade en soms een bepaalde skill vrijspeelt. Denk dan aan het springen op een vijand die op de grond ligt voor extra veel schade. Elke keer dat je nieuwe skillpoints hebt, kun je niet wachten om ze in te zetten om zo op die manier steeds sterker te worden.

Assassin's Creed Valhalla
Op zoek naar schatten en meer (Afbeelding: Ubisoft)

Next-gen versie van Assassin’s Creed Valhalla het aanraden waard

Ik ben met Assassin’s Creed Valhalla begonnen op de Xbox One. En daarop draait hij naar behoren. Toch ben ik op een gegeven moment overgestapt op de Xbox Series X. Daarbij is het goed om te weten dat je savefile gewoon automatisch meegaat en verder kunt gaan waar je gebleven was. En als je de nieuwe spelcomputer haalt, dan is dat wel echt het platform waar de voorkeur naar uitgaat. Fast travel daarop gaat razendsnel, de game ziet er een tikje beter uit, maar draait vooral een stuk beter. De framerate heeft geen dipjes, ook al bevind je je in een massaal gevecht en er is simpelweg meer detail in de omgeving.

Assassin's Creed Valhalla
Next-gen is de way to go (Afbeelding: Ubisoft)

Assassin’s Creed Valhalla is vanaf 10 november beschikbaar. De game verschijnt voor de pc, PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One en Xbox Series X. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.