[REVIEW] Gears Tactics: werkt goed op de Xbox Series X

Games Jelle van Es 10 nov 2020

Als je kijkt naar wat de Xbox Series X te bieden heeft, dan is het veel, maar niet echt heel erg veel games. Tijdens de lancering zijn er slechts een paar echt interessante titels. Assassin’s Creed Valhalla is een goede keuze om te halen bijvoorbeeld. Maar wanneer je een keer een iets andere ervaring wilt, dan kun je kijken naar Gears Tactics.

Het is niet de eerste keer dat de Gears Tactics bespreken. Eerder speelde ik de game al op de pc en de review daarvan lees je hier. Omdat het verhaal hetzelfde is, hoef ik dat niet nog een keer te bespreken. Nee voor deze tweede kennismaking ben ik vooral gaan kijken naar hoe de game werkt op de spelcomputer. En net als bij een game als XCOM gaat dat eigenlijk heel erg makkelijk. Dit zijn de punten die me zijn opgevallen aan de console-versie van de game.

Goede besturing voor Gears Tactics op de Xbox Series X

Als je een strategische game overzet van de pc naar de spelcomputer, dan is het altijd maar de vraag hoe dat werkt met de besturing. Er zijn al heel wat voorbeelden van games die die overstap goed hebben gemaakt. Maar ook titels die het minder goed voor elkaar hadden. Gears Tactics zet zichzelf in een zelfde lijstje als de XCOM-reeks. Met je analoge stick beweeg je soepel over het speelveld en met de triggers wissel je gemakkelijk tussen de verschillende personages. Eenmaal één gekozen, dan voer je je acties uit en ga je door naar de volgende. Op geen enkel moment had ik het gevoel dingen te missen. Wat dat betreft is de overzetting dus goed gedaan.

Gears Tactics
Alles onder controle (Afbeelding: Microsoft)

Technisch dik in orde

Naast dat de besturing goed werkt, ben ik ook in mijn nopjes over de technische staat waarin Gears Tactics is uitgebracht. De extra kracht van de Xbox Series X helpt daar waarschijnlijk bij. De laadtijden zijn kort, de framerate is hoog en constant en er is genoeg detail te vinden in de omgevingen. Nee, het is geen game die je qua visuals wegblaast, maar daar is het ook niet de titel voor. Zeker als ik terugdenk aan verschillende haperingen die XCOM 2 op de PlayStation 4 had, is dit een wereld van verschil.

Ziet er goed uit (Afbeelding: Microsoft)

Lekker bloederig

Tot slot nog een punt die ook in de pc naar voren komt, maar misschien nu wat meer indruk maakt op het grote scherm. De Gears-reeks is er altijd één geweest die bruut was en Gears Tactics is dat zeker ook. Wanneer je in de buurt bent van een tegenstander en die met een gruwelijke kettingzaag actie doorzaagt, dan gaat dat met lekker veel bloed en gore gepaard. Daarmee wellicht wel een titel die je niet moet gaan spelen wanneer andere mensen op de achtergrond meekijken.

Hier nog niet veel bloed overigens (Afbeelding: Microsoft)

Gears Tactics is nu beschikbaar voor de Xbox Series X en Xbox One. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.