[REVIEW] Gears Tactics: Verfrissende twist

Games Jelle van Es 6 mei 2020

De Gears of War-reeks heet inmiddels geen Gears of War meer. Het is nu gewoon Gears, met Gears 5 als het voorlopig laatste deel. Met de laatste twee games hebben we een tijdsprong gemaakt in het verhaal en blijkt dat de oorlog tussen de mensachtigen (die anders heten) en de diverse vijanden. En nu hebben we Gears Tactics. Een game die zich afspeelt in hetzelfde universum. Maar in plaats van een third-person shooter is het een XCOM-achtige tactische game.

In Gears Tactics bevind je je zo’n twaalf jaar voor de gebeurtenissen van de eerste game. Je gaat voornamelijk aan de slag met Gabe Diaz, de vader van Kait, die je weer kent van Gears 4 en 5. Met hem en zijn team zie je hoe de strijd aan het begin van de oorlog was. Daarbij krijg je te maken met verschillende grootste veldslagen, die je op een tactische manier moet oplossen. Het uiteindelijke doel? Ukkon afmaken, die verschillende grote vijanden van de Locus heeft gemaakt. Dit zijn de punten die me tijdens het spel zijn opvallen.

Gameplay die verrassend goed in elkaar zit

Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik vooraf niet heel erg veel heb gevolgd van Gears Tactics. Het voelde in het voortraject vooral als een soort uitmelk-project van de serie. Maar al heel snel nadat ik de game opstartte, bleek dat totaal niet te kloppen. Dit is een game die echt goed in elkaar zit. Er is een goede variatie aan missies, verschillende vijanden vragen om andere tactieken en qua gameplay doet het me denken aan de XCOM-reeks. En dat is echt een groot compliment.

Xbox Game Pass
Gameplay is dik in orde (Afbeelding: Microsoft)

Gears Tactics is toegankelijk

Bovendien hoef je niet bang te zijn dat je heel erg lang de game moet leren. Gears Tactics is een titel die enerzijds diepgang kent en anderzijds je spelenderwijs leert hoe alles werkt. Stap voor stap leert de game je de basis en vervolgens kun je zelf gaan ontdekken welke tactiek het beste voor je werkt. Soms wil je gewoon snel rushen en de vijand flanken, terwijl je de andere keer liever dekking zoekt en vanuit de Overwatch-positie (vuren wanneer de vijand aan de beurt is en in jouw killzone kent) de tegenstander uitschakelen. Op die manier is dit ook een game die je meer dan eens kunt spelen om in diverse missies andere tactieken te gebruiken.

Stap voor stap leer je de fijne kneepjes (Afbeelding: Microsoft)

Past eigenlijk wel goed bij de Gears-setting

Van te voren had ik zoiets dat het een uitmelk-game is. Maar nu ik hem heb gespeeld is het eigenlijk een titel die perfect bij de reeks past. Net als dat Halo Wars dat destijds was. Gears Tactics is net als de gewone games in de serie een titel die vooral draait om het hebben van een positie. Wie geen cover zoekt, wordt snel afgemaakt. Wat dat betreft is het logisch dat je vanuit de cover vaak probeert te flanken en op die manier vijanden op een slimme manier afmaakt.

Een oude bekende (Afbeelding: Microsoft)

Nog steeds behoorlijk bloederig

Vanaf het eerste deel is de Gears-serie er één die een duidelijke 18+-rating kent. Wat dat betreft volgt Gears Tactics het juiste voorbeeld. De game is bloederig. Zo kun je nog altijd op de Locust vijanden afrennen wanneer dat tactisch zo uitkomt en met een kettingzaag die vijand door midden te snijden. En dat wordt uiteraard goed in beeld gebracht. Maar ook een wel gemikte granaat, waarna een Wretch uiteen spat is zeer vermakelijk om te zien.

Genoeg actie (Afbeelding: Microsoft)

Verhaal van Gears Tactics is niet al te best

Nu is de Gears-reeks er één die voornamelijk draait om actie. Maar daarachter zit er een wereld met veel verhaal. En qua setting is Gears Tactics interessant, omdat het zich afspeelt aan het begin van de grootse oorlog. Het probleem is alleen dat de presentatie van het verhaal wat matig is. Daardoor komen personages niet echt goed tot leven en weet het verhaal ook niet blijven plakken. Wat dat betreft had de ontwikkelaar net wat meer moeite mogen doen.

Gears Tactics is nu beschikbaar voor de pc. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.