[REVIEW] Catherine Full Body: Aparte game krijgt tweede kans

Games Jelle van Es 4 sep 2019

In 2011 maakten we kennis met de game Catherine, een titel die gemaakt werd door hetzelfde team als de Persona-reeks. Hoewel we in eerste instantie baalden dat het simpelweg niet de nieuwe Persona-game was, draaiden we al snel bij toen we het gingen spelen. De game wist uiteindelijk redelijk goed te verkopen, maar wordt nog altijd gezien als een cult-hit. Mocht je de game destijds gemist hebben, dan heb je nu een tweede kans met de game Catherine Full Body.

Catherine Full Body is de remaster van het origineel met een aantal interessante toevoegingen. Nog altijd ga je aan de slag als de ietwat onnozele Vincent die een relatie heeft met Katherine. Maar tegelijkertijd is hij ook, onbedoeld, bezig met andere vrouwen. Catherine is daarbij de speelse blonde dame en met Rin is er een nieuw personage aan de game toegevoegd. Zij is met haar roze haar super schattig. Het is aan de speler om door dit avontuur te komen, waarbij je morele kompas meer dan eens op de proef wordt gesteld. Dit zijn de punten die mij zijn opgevallen.

Puzzels blijven boeiend

Een groot gedeelte in Catherine Full Body breng je door met puzzels. Die waren in het origineel al goed en staan in 2019 nog altijd hun mannetje. In de puzzels moet je constant proberen om een toren op te klimmen. Onderweg moet je blokken verschuiven om op die manier op hogere plekken terecht te komen. Daarbij krijg je echter te maken met blokken die niet zijn te verschuiven, maar één keer betreden kunnen worden en blokken die je van bovenaf pletten. Het is een mechaniek zoals we die niet in andere games hebben gezien, maar als je het eenmaal door hebt, is het zeer verslavend.

Voorbeeld van een puzel (Bron: Atlus)

Baasgevechten zijn pittig

Naast de gewone levels krijg je in de game ook te maken met echte baasgevechten. Het doel is nog altijd hetzelfde: je moet de top van de toren bereiken. Maar nu word je terwijl je blokken verschuift van onderaan achterna gezeten door demonische monsters en andere dingen die te herleiden zijn tot wat Vincent overdag meemaakt (de puzzels beleef je namelijk als zijn nachtmerries). Door deze extra druk gaat je hartslag flink omhoog en is het een flinke uitdaging om dit soort levels heelhuids door te komen.

Catherine Full Body
Het nieuwe personage (Bron: Atlus)

Toegankelijker dankzij Safety Mode

Mocht je die druk niet willen ervaren, dan is het goed om te weten dat Catherine: Full Body gebruik maakt van een zogenaamde Safety Mode, wat de simpelste modus is in de game. Daarmee kun je niet afgaan in het puzzelgedeelte en is er ook geen tijdsdruk. Sterker nog, als je het puzzelen helemaal niks vindt en gewoon het verhaal wilt beleven, dan is het zelfs mogelijk om deze puzzels volledig over te slaan.

Ruimte voor het verhaal (Bron: Atlus)

Tussenfilmpjes voelen aan als beloningen

Catherine Full Body zit gevuld met animatiefilmpjes, waarin een groot deel van het verhaal naar voren komt. De kwaliteit van deze filmpjes is van een hoog niveau en daardoor voelt het ook echt aan als een beloning als je één van die filmpjes weet vrij te spelen. In totaal zijn er in de game meer dan twintig van dit soort animatiefilmpjes te vinden, die opgeteld kunnen worden bij de toch al flinke hoeveelheid aan content.

Catherine Full Body
Voorbeeld van de kwaliteit van een tussenfilmpje (Bron: Atlus)

Is nog altijd uniek

Als je op zoek bent naar een game die echt wat anders doet, dan zit je bij deze game echt aan het goede adres. Het is een game zoals we nog nooit eerder hebben gezien. Het puzzelgedeelte is op zijn eigen manier uniek, maar ook de manier waarop het verhaal zich ontwikkelt en hoe de personages reageren op de keuzes die je maakt. In sommige gevallen voel je je gewoon schuldig over de acties die je uitvoert in de game. En nadat je het uit hebt gespeeld ga je echt nadenken, om vervolgens de game nog een keer te spelen voor een ander einde.

(Bron: Atlus)

Catherine: Full Body is vanaf 3 september beschikbaar en verschijnt exclusief op de PlayStation 4. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.