[REVIEW] Crash Bandicoot 4: It’s About Time: Ouderwets top

Games Jelle van Es 5 okt 2020

Dat we ooit nog een volwaardig nieuwe deel in de Crash Bandicoot-reeks zouden krijgen. De reeks was geniaal in het PlayStation 1-tijdperk, maar daarna ging de kwaliteit snel omlaag en werd het vrolijke diertje in de vriezer gezet. En vlak voordat de PlayStation 5 en Xbox Series X uitkomt, krijgen we met Crash Bandicoot 4: It’s About Time een volledig nieuw deel.

En voor een deel hebben we Crash Bandicoot 4: It’s About Time te danken aan het succes die de remaster trilogie ons heeft gegeven. Zonder dat succes was deze game er waarschijnlijk niet geweest. Dit vierde deel is enerzijds een ode aan de klassieke games, terwijl hij tegelijkertijd genoeg vernieuwing biedt om de game modern te noemen. Dit zijn daarbij de punten die me zijn opgevallen.

Visuele stijl is top

Ik ben altijd wel een liefhebber van games die lekker van het scherm af spatten. Wat dat betreft is Crash Bandicoot 4: It’s About Time een kolfje naar mijn hand. Het is een game die gebruik maakt van lekkere felle kleuren in een fijne cartoony stijl. Zelfs wanneer je een paar keer op dezelfde plek dood gaat, kan je niet echt boos worden op de game, omdat alles super vrolijk en lekker oogt. Zeker na een dag werken of op een druilerige dag is dit een game die voor een glimlach op je gezicht zorgt.

Nieuwe werelden (Afbeelding: Activision)

Variatie in de levels

Crash Bandicoot 4: It’s About Time is een game die zoveel verschillende elementen met zich mee brengt. Je hebt standaard platform-stukken, momenten dat je achterna wordt gezeten en moet vluchten, plekken waarbij het aanzicht opeens van de zijkant wordt geplaatst en nog veel meer. Als totaalpakket is het een game die echt van vele markten thuis is en daarom is elk nieuw level dat je krijgt voorgeschoteld de moeite waard. Het helpt daarbij ook dat je met verschillende personages aan de slag kunt gaan, die het geheel nog wat verser houden.

Genoeg variatie (Afbeelding: Activision)

Gameplay is strak

Fouten maken hoort een beetje bij een platformgame. Maar als je dan de mist in gaat, dan is het wel zo fijn om te kunnen concluderen dat dat jouw eigen falen is in plaats van dat de game niet werkt zoals het moet werken. Op dat gebied is de gameplay van Crash Bandicoot 4: It’s About Time erg strak. Je moet echt perfect timen om bepaalde hindernissen te overwinnen, maar onmogelijk is het zeker niet. Je leert gelukkig gaande weg steeds beter om te gaan met de verschillende personages om op die manier telkens verder te komen.

Best pittig (Afbeelding: Activision)

Spelen met maskers

Een ander element dat te vinden is in Crash Bandicoot 4: It’s About Time zijn de verschillende maskers. Deze zijn gebonden aan bepaalde stukken van een level. En wanneer je dan zo’n masker tegenkomt, dan weet je dat je even anders aan de slag moet gaan met de game. Elke keer is het een fijne afwisseling en is het leuk om er mee te spelen. Het maakt de toch al sterke platformgame eigenlijk alleen nog maar beter.

Crash Bandicoot 4: It’s About Time
Verschillende maskers (Afbeelding: Activision)

Moeilijkheidsgraad gaat vaak opeens omhoog

Met het spelen van Crash Bandicoot 4: It’s About Time merkte ik dat ik echt een dagje ouder wordt en eigenlijk niet meer al te veel gamingskills bezit. De game is op sommige momenten heel erg moeilijk. Om dan bepaalde stukken voorbij te komen is het zaak om te weten in welke volgorde je obstakels voorgeschoteld krijgt en vervolgens super strak moet timen. Meestal lukt het je wel om ergens voorbij te komen, maar de frustratie die daar aan vooraf gaat kan zo nu en dan echt heel erg groot zijn. En niet iedereen zit daar op te wachten.

Coco is van de partij (Afbeelding: Activision)

Crash Bandicoot 4: It’s About Time is nu beschikbaar. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.